Gå til innhold
Arkivverket

Edvard Pedersen Botne/Lajort


Jørn Aarsland
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Trenger litt hjlep av dere superbrukere:)

 

Case

 

Min bestefar Edvard Vilhelm Pedersen er født i Drammen 16 jan 1898 (se link) linje 11

 

http://www.arkivverk...%2503%2509%25E6

 

Hans far Edvard Pedersen kommer såvidt jeg kan lese fra Botne/lajort/lahjort og skal være født i 1870. Jeg finner ingen Edvard Pedersen, hverken i kirkebøker eller under telling1875 eller senere som har stilling/tittel sjømand som han hadde ved min bestefarsfødsel, denne stillingen/tittelen hadde han også ved min bestefars bryllup i 1926. Kan det være at sjømenn ikke ble registrert ved tellinger? Imidlertid er det visstnok en Edvard Pedersen som var født i 1855/57 i Botne/Lajort. Var det vanlig med noe feilregistrering i kirkebøkene? IOM at han var uekte født kan det hende han ikke var tilstede ved fødsel?

 

Neste case er hans mor, Marte/Marthe/Marta Vilhelmsen/vilhelmsdatter født 1874, hun finner jeg ikke ved noen tellinger i 1875, 1900 eller 1910. Det jeg sliter med her er parentesen etter hennes navn i kirkebøkene, muligens bosted?

 

Ved telling 1900 bor han hos en fosterfamilie/adopivfamile oppført som pleiesønn, så det er tydlig han har blitt det, mulig hun døde i barsel. han ble døpt 30 jan 1898, dvs 2 uker etter fødsel, var det grunnet at man døpte så raskt pga adopsjon/fosterfamilie?

 

Siste case

 

Edvard Vilhelm Pedersen bor hos samme familie frem til telling 1910 på 2 forskjellige gårder/steder, foster mor har da byttet navn. 1912 konfimerer han seg på Konnerud. i 1926 gifter han seg under navnet Edvard Vilhelm Pedersen Aarsland i Fagerborgkirke i Oslo/kristiania, Pedersen fjernes rett etter bryllupet og heter da kun Aarsland. Hvordan kan jeg finne ut grunnen til at han valgte og ta Aarsland navnet etter 1912. Hadde vært en rød tråd hvis dette var adoptiv/fosterfamilens navn/gård. Men for meg ser det ut til at navnet er tatt ut i løse luften. Hvis han da evnt. byttet foster familie etter 1912, kan dette ha vært en Aarsland slekt/gård, men var man ikke voksen når man ble konfirmert for 100 år siden. Noen som kjenner til tilsvarende historikk?

 

Hvis noen har noe kloke svar er det prisverdig.

 

"har alltid trodd min slekt var Aarsland, t.o.m besøkt det lille tettstedet Aarsland og trodd, her er mine røtter) :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig lenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-133

Hans far er såvidt nevnt i Botne bygdebok på s.456 under Lajord søndre under Botne prestegård, og familien er omtalt på s.449-450 under Bekk under Botne prestegård.

Hvis du vil, kan jeg skanne disse sidene for deg.

 

Parentesen kan være: Fra Hemsedal(?)

 

Kan dette være Marte i 1900: http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&a=b&filnamn=f00623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tyder også parentesen som fra Hemsedal. Men jeg fant ingen i skannet kirkebok fra Gol/ Hemsedal som passet med henne. Linken Jon Erik oppga er vel kanskje feil? Jeg fant en Edvard Pedersen f 1. nov 1872 på Bakke i Våle, bare noen få km unna Lajord i Botne. Kan det være samme mann? Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jon Erik og Tore

 

Jeg vil svært gjerne ha sidene fra Botne bygdebok scannet, det hadde vært prisverdig. Får du også sendt linken til Marte du evnt fant, får opp noe annet på den du sendte:)

 

Tore, flott, fant du han via kirkebøker eller "tellelistene"?

 

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jon Erik og Tore

 

Jeg vil svært gjerne ha sidene fra Botne bygdebok scannet, det hadde vært prisverdig. Får du også sendt linken til Marte du evnt fant, får opp noe annet på den du sendte:)

 

Tore, flott, fant du han via kirkebøker eller "tellelistene"?

 

Jørn

 

Prøver med ny lenke til folketellinga 1900: http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f00623&gardpostnr=473&personpostnr=2822&merk=2822#ovre

 

Skal skanne og sende ikveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jon Erik

 

Kjempebra, mulig det kan være henne. Et annet generelt spørsmål, er alle kirkebøker fra disse områdene scannet, eller er det kun noen/de fleste? Finner ingen fødsel eller konfirmasjon på henne. Etternavnene er vel også noen ganger tilfeldige? Fars fornavn med datter/mors fornavn med datter?

 

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er den Margit som Jon Erik har funnet, finnes både dåp og konfirmasjon på skannet kirkebok for Gol/Hemsedal her på Digitalarkivet. Født 5/6 - 1872 på ? far Wilhelm Helgesen, mor AmbjørJohnsd. Konfirmert 1888, da bosatt på Harehaug. Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tore

 

Fantastisk, ser også at hennes mor har tatt gårdsnavnet Harehaug som etternavn ved telling 1900 og 1910. Må nok være Margit, Hemsedal har vært nevnt muntlig før som mulig opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.