Gå til innhold
Arkivverket

Har noen forslag til hvordan man søker på 'Ole' ?


Olaf Larsen
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver å finne ut om det finnes poster som omhandler en Ole Hauger i det gamle arkiverte forumet, men den geniale søkemotoren er jo så moderne og fancy at den ikke kan klare søk på ord med mindre enn 4 tegn. Det er jo faktisk et og annet norsk navn som er kortere enn 4 bokstaver, så dette berører jo veldig mange. Er det noen som har forslag til måter å komme rundt problemet på, når man ikke har andre søkemuligheter?

 

Mvh Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å skrive ole* i avansert søk.

 

Evnt. fungerer det å skrive "Ole Hauger" (altså med hermeteikn), då får ein i det minste 1 treff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene. Det er vel ikke noe avansert søk tilgjengelig for søk i postene i forumet, men jeg forsøkte med "ole hauger", men fikk ingen, så jeg modifiserte det til "ole hansen" og fikk 112, så det funker jo. Litt ergelig at søkenavnet ikke er markert med farge i søkeresultatene, da hadde det vært lettere å se raskt igjennom postene.

 

Mvh Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då eg såg på dette i natt brukte eg mobiltelefonen, og eg meiner at eg då såg ei lenke der det stod "Avansert søk".

 

Eg ser at ein får fram det same søkjeskjemaet ved å trykkje på forstørrelsesglaset ved "søk", når søkjeboksen er tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du det gamle brukerforumet?

 

Jeg søkte der, og fant en Ole Knudsen Houger i Ringsaker i 1801. Kan det være han ? Om det er det så søk bare etter Houger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, Berit, men ikke hvis du søkte etter Ole! Jeg søkte bare etter Ole Hauger.

Personen jeg leter etter het Ole Pedersen, født i mars 1843, utvandret i 1864, men kalte seg Ole P Hauger i USA. Jeg har et inlegg i disnorge.no hvor jeg søkte hans røtter i Norge. Så mye enklere det hadde vært hvis han kunne ha ventet litt med å reise, f.eks. til etter folketellingen i 1865!

 

Jeg bare lot meg irritere over at søkefunksjonene oppfattes som dårligere enn de gamle, og slapp ut litt damp!

 

mvh Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.