Gå til innhold
Arkivverket

Flere utvandringer fra Askøy i Hordaland til Amerika. Hvor ble de av?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Marthe Karoline Johnsen ble født i Bjørndal 04.04.1905 av foreldre John Severin Pedersen 1857-1933 og Anne Marie Nilsdtr. Brattenberg i det som på den tiden var en del av Askøy prestegjeld.Senere benyttet familien Stordal som slektsnavn.

I følge emigrantlistene dro hun over dammen 14.04.1928 med Tacoma, Washington som reisemål. Jeg har fått opplyst at hun senere ble gift med en Elof Jonson fra Sverige.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMIBERG

 

 

Men hennes halvbror Konrad Martin Johnsen Bjørndal/Stordal dro før henne. Den 05.10.1926 dro han med Seattle Washington som reisemål. Han var født samme sted som Marthe Karoline 21.09.1903 med samme far men hans mor var Caroline Johanne Ingebrigtsdtr. Bjørndal 1864-1903.

Jeg finner imidlertid ham død i Loddefjord 12.02.1982, så han må på et eller annet tidspunkt ha returnert.

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMIBERG

 

 

 

Jeg er interessert i opplysninger om Martha Karoline og evt. hennes ektemann Elof Jonson primært. Men det kunne også ha vært interessant om Konrad også kunne finnes i noen kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ei Caroline Stordal i Washington i 1930. Name: Caroline Stordal Event: Census Event Date: 1930 Event Place: Olympia, Thurston, Washington Gender: Female Age: 25 Marital Status: Single Race: White Birthplace: Norway Estimated Birth Year: 1905 Immigration Year: Relationship to Head of Household: Maid Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway

 

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/XCQ6-VLN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Ann-Mary.

 

Det er nok ganske sikkert henne.

Og bare knappe 3 år etter at hun ankom er hun fortsatt singel. Kanskje det er mulig å finne henne igjen i andre kilder også. Det hadde vært topp om man kunne finne en eventuel vielse også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Info hentet fra søknad om am. statsborgerskap:

 

Per Elof Johnson f. Villands Vanga, Sweden 12. aug. 1905. Gift i Tacoma, Wash. den 22. des. 1934 med Martha Caroline Johnson (fra Askøy). Hun kom til NY den 23. april 1928. Han immigrerte 19. jan. 1925. Ingen barn. Bosatt i Bordeaax, Wash. Datert Olympia, Wash. den 8. jan. 1938.

 

Name: Per Elof Johnson Birth Date: 12 aug 1905 Birth Place: Vånga, Kristianstad (Skåne), Sverige (Sweden)

 

Name: Per E. Johnson SSN: 534-05-3682 Last Residence: 782 (U.S. Consulate) Stockholm, Sweden Born: 12 Aug 1905 Died: Oct 1989 State (Year) SSN issued: Washington (Before 1951)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var virkelig en innertier Arne.

 

Jeg ser de var uten barn i 1938, men kan jo selvsagt ha fått barn etter det. Da mangler jeg bare dødsdatoen til Martha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marthas dødsregistrering finner jeg ikke. Hun døde kanskje i Sverige?

 

De var en tur til Bergen i 1948 (uten å ha med seg noen barn). Adressen var da Rt. 2 Arlington, Wash.

 

Name: Per Elof Johnson Arrival Date: 29 Nov 1948 Birth Year: abt 1905 Birth Location: Sweden Age: 43 Gender: Male Port of Departure: Sergen Port of Arrival: New York, New York Ship Name: Stavangerfjord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konrad søkte også om amerikansk statsborgerskap. Yrket hans var da "Mill Worker" og adressen 4405 - 24th. W. Seattle, Washington:

 

Name: Konrad Jansen Stordal Age: 24 Birth Date: 21 Sep 1903 Birth Location: Bergen, Norway Arrival Year: 1926 Issue Date: 31 Mar 1927 State: Washington Locality, Court: Seattle, District Court

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nye innspill Arne..

 

Det er jo ikke godt å si hvor det ble av Martha, men hun hadde jo relativt mye slekt i Seattle, så det ville vel vært naturlig å være der.

 

Når det gjelder Konrad, så kom jo han tilbake og det kan jo Martha ha gjort også. Konrad skal ha blitt gift med en Selma Anthonsdtr.Hetlevik. Og i Dis Norges gravminner finner jeg henne død 16.12.1990. Men om vielsen har skjedd i Bergensområdet eller i Amerika vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Last Residence: 782 (U.S. Consulate) Stockholm, Sweden

 

Kan det se ut som om han var på det Amerikanske Konsulatet i Stockholm da han døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at han døde i Sverige og at det ble sendt melding om dødsfallet til det amerikanske konsulatet i Stockholm. Han hadde vel kanskje også noe "trygd" som da ville bli stoppet. Men dette har jeg egentlig ikke så god greie på...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes der ser ut som du har god greie på mye :rolleyes:

Jeg er svært takknemlig for all hjelpen du har gitt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et tilsvarende eksempel fra Norge. Denne personen vet jeg døde her i Bergen:

 

Name: Kaspar Mjanger SSN: 029-01-7302 Last Residence: 703 (U.S. Consulate) Oslo, Norway Born: 23 Jun 1895 Died: Jun 1976 State (Year) SSN issued: Massachusetts (Before 1951)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da har jeg notert i programmet at Per Elof døde i Sverige i okt 1989. Spørsmålet blir jo da om Martha døde i Amerika eler i Sverige. Det blir kanskje ikke så enkelt å finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pierce Marriage Records - Elof Johnson - Caroline J Stordal

 

Record Series: Marriage Records

Collection: Pierce Marriage Records

County: Pierce

 

Reference Number: prcmc-v32_09680

Groom's Name: Elof Johnson

Bride's Name: Caroline J Stordal

Marriage Date: 12/22/1934

Recording Date:

Notes:

 

Source: http://www.digitalar...53FBC2E8F5E07D8

 

-

 

Fant ikke giftemål på Konrad, men du kan prøve selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.