Gå til innhold
Arkivverket

Marie Elisabeth Ingebrigtsdtr. f. 14.02.1882 fra Askøy til Amerika. Hva så?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Marie Elisabeth ble født 14.02.1882 på Bjørndal i Askøy som datter av Ingebrugt Knutsen og Anne Ragnhilde Johnsdtr.

 

Da broren Johan Martin døde ugift i Bergen i 1961 nevnes søsteren Marie Bergen som død etterlatende 1 sønn og 3 døtre. Jeg hadde mistanke om at hun i likhet med flere andre familiemedlemmer emmigrerte til Amerika, uten at jeg så langt har funnet utvandringen.

 

Men i 1930 tellingen i Utah finner jeg en Marie Bergen f. 1882 i Norge, innvandret til Amerika 1908. Hun var gift med en svenske Martin Bergen f. 1875 og sammen har de 4 barn.

 

Det er Naomi født 1916, Luther f. 1917, Lucy født 1920 og Karl født 1922. Det stemmer jo ikke helt med hva som var nevnt i skiftet, men det kan selvsagt være feil.

 

Jeg hadde imidlertid trengt å finne et ekteskap før 1916 som kunne bekrefte at det er rett Marie jeg har funnet. Kanskje noen kan hjelpe meg med det?

 

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/XH6Q-PVX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hjertelig takk til Ann-Mary og Lars som gjennom sine innlegg har bekreftet at det var rett familie jeg hadde funnet i 1930.

At jeg ikke fant Maries utvandring er utrolig, men jeg har trolig søkt på etternavn og ikke slektsnavn.

 

Da gjenstår det å se om det er mulig å finne noen dødsfall. Hun skal som nevnt være død før 1961.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Name: Marie Elizabeth Bjorndal Bergen Titles & Terms: Death Date: 15 Apr 1956 Death Place: Brigham City, Box Elder, Utah, United States Birthdate: 14 Feb 1882 Estimated Birth Year: Birthplace: Bergen, Norway Death Age: 74 years Gender: Female Marital Status: Race or Color: Caucasian Spouse's Name: Father's Name: Ingebrigt K Bjorndal Father's Titles & Terms: Mother's Name: Anna Ragbguke Espelond

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/XZPR-H6J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nekrolog for sønnen Luther M.:

 

BERGEN, Luther

Luther M. Bergen, 85, of Hanahan, died Saturday, March 30, 2002 at Heartland Nursing Home.

Funeral services will be held 12:00 p.m. Tuesday, April 2, 2002, at Carolina Memorial Funeral Home Chapel. Entombment will follow in Carolina Memorial Gardens Mausoleum.

Born December 29, 1916, in Brigham City, Utah, he was a son of the late Luther M. and Marie E. Bjorndal Bergen. He was a graduate of Box Elder High School, where he played football and played in the band. He is a graduate of Utah State University with a BS Degree in Biology. Immediately after graduating, he joined the U.S. Air Force. After basic training, he was sent to England with the 8th Air Force. He completed 25 missions before being wounded. After his recovery he was sent to the Pacific with the 20th Air Force. After the war ended he returned to Charleston and took a teaching job at Murray Vocation High School. He received a National Science Foundation Scholarship to the University of Virginia where he received a Masters Degree in Education. He became Principal of Murray Vocation High School, later Moultrie High School and was the first principal of Wando High School where he retired from teaching. While he was with Charleston County School District, he served as president of Charleston County Education Association. He was also on Coastal Carolina Conference of Athletics Committee. He served 20 years with North Charleston Zoning Board of Adjustment. While in the service, he was awarded the Distinguished Flying Cross, The Air Medal with five oak leaf clusters, the Purple Heart, also a Certificate of Valor from the President of the United States. He retired from the Air Force Reserves as a Lt. Col. He is a past member of Retired Air Force Association, National Retired Teachers of Charleston. Also a past member of the Civitan of Charleston. He was a member of the Church of Jesus Christ of Latter Day Saints, where he was an elder.

Survivors include his wife, Ruth E. Bergen of the home; two sons, Luther M. Bergen, III of Spartanburg and Allen J. Bergen of Columbia; two sisters, Neoma M. Emery and Lucy Irine Earl both of Brigham City, Utah; a brother, Karl L. Bergen, of St. George, Utah; three granddaughters and one grandson.

The family will be receiving friends one hour prior to service at CAROLINA MEMORIAL FUNERAL HOME, April 2, 2002.

 

.- og datteren Neoma:

 

http://www.tributes.com/show/Neoma-Emery-89495307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gravstenen til Luther Martin Bergen

21 August 1874

9 December 1944 Burial Place Brigham City Cemetery, Brigham City, Utah, United States

Not Available Contributor http://www.google.no...ayBShtoKlOtu78A

 

Og Marie E. Bjørndal Bergen sin gravsten.

 

Marie E Bjorndal Bergen

 

14 March 1882

15 April 1956 Burial Place Brigham City Cemetery, Brigham City, Utah, United States

Not Available Contributor lisalund (November 27, 2011)

 

 

http://billiongraves...alBergen/443787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her hadde det åpenbart skjedd litt av hvert av interesse. Hjertelig takk til dere begge to. Så het da ektemannen til Marie Luther Martin og ikke bare Martin. Det forklarer jo hvorfor man opererer med Luther M. III.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.