Gå til innhold
Arkivverket

Ole Olsen Sanden- Åsen Frosta


Wenche Hillstrand
 Del

Recommended Posts

Jeg lurer på hvem Ole Olsen Sanden som gifter seg med Olava Olsdatter Schielstad i 1805 på Åsen er.

 

Har lokalisert 4 Ole Olsen Sanden på samme gård til samme tid.

 

Ole Olsen Underliplassen gift med Karen Olsdatter- de hadde 2 sønner med navn Ole den ene født 1775 og den andre i 1780

begge vokser opp, da de begge er med i 1801 tellingen.

 

Jeg regner med at en av de 2 giftet seg med Olav, men hvem?

 

Åsen boken ligger ute digitalisert, dessverre kommer jeg ikke inn der da jeg ikke er i Norge, må ha norsk IP adresse.

 

Noen som har andledning til å gå på side 181 i Bind 1 over Åsen Sanden.

 

Hvis det også står noe om Joen Olssen Sanden født 1733 og Jens Olssen Sanden født 1744 er jeg takknemlig for å få vite det.

 

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra bygdeboka:

 

Ole Olsen Sannan, yngste sønn i Sannan. Han drev Sannan Vestre til han brått døde 13 des 1829. i kirkeboken er det anmerket at han 'omkom ved af uforsigtighed at kjøre seg ned i Hammarvandet'. Etter hans død fortsatte enka Olava drifta sammen med barna, ihvertfall til 1838. Ole og Olava fikk 7 barn.

 

Jon Olsen Sannan f 1733, nevnt i 1748

Jens Olsen Sannan f 1744, hjemme i 1762

 

Det var det hele i bygdeboken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra bygdeboka:

 

Ole Olsen Sannan, yngste sønn i Sannan. Han drev Sannan Vestre til han brått døde 13 des 1829. i kirkeboken er det anmerket at han 'omkom ved af uforsigtighed at kjøre seg ned i Hammarvandet'. Etter hans død fortsatte enka Olava drifta sammen med barna, ihvertfall til 1838. Ole og Olava fikk 7 barn.

 

Jon Olsen Sannan f 1733, nevnt i 1748

Jens Olsen Sannan f 1744, hjemme i 1762

 

Det var det hele i bygdeboken

 

Tusen takk begge to for hjelpen.

 

mvh

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk begge to for hjelpen.

 

mvh

Wenche

 

 

Forresten er det noen som vet hva det blev av broderen med samme navn som var født 1775 på Sanden.

 

Takknemlig hvis noen vet, vanskelig å følge han hvis man ikke vet hvor han flyttet hen, (Nytt navn) eller

eventuelt døde.

 

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noe å tilføye her: Jon Olsen som er nevnt i 1748 og broren Jens nevnes ved farens skifte 05.09.1748. Det var da skifte etter Ole Olsen Sanden, og dennes igjenlevende enke var Lussi Jonsdatter. Deres barn: Jonn Olsen 15 år, Ole Olsen 11 år, Svend Olsen 11 år, Jens Olsen 4 år o, Ingeborg Olsdatter 17 år, Kari Olsdatter 14 år

 

Lucie Jonsdatter var datter av Ingeborg Svendsdatter ved dennes skifte i Fanum i Åsen02.09.1739. Etterlatt enkemann og Lucies far var Ole Gabrielsen. Barna var Nils Jonsen Grinde, Lucie Jonsdatter som var Ole Olsen Sandens kone og Berit Jonsdatter som var død og etterlot seg 3 barn. Ole ble enkemann pånytt i 1755, og da het kona Gjertrud Andersdatter. De hadde 4 sønner og 3 døtre

 

 

 

Forresten er det noen som vet hva det blev av broderen med samme navn som var født 1775 på Sanden.

 

Takknemlig hvis noen vet, vanskelig å følge han hvis man ikke vet hvor han flyttet hen, (Nytt navn) eller

eventuelt døde.

 

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere ektemann ved skiftet i 1739 etter Ingeborg Svensdatter var Jon Nilsen, og det var selvfølgelig han som var far til barna hennes i 1739.

 

Så har jeg noe å føye til i link som ble lagt ut i tidligere innlegg. Hvis en følger Nils Halvorsen Fåren og hans aner der inne: Det var skifte på Nils som ble begynt 04.07.1803 og sluttet 02.09.1804(han døde 11.03 og ble gravlagt 24.03.1803). Hans farvar var Bjørn Nilsen Reinås som ble født ca 1648-1650, og hans kone var Maren Evensdatter Reinås som det var skifte på 28.04.1692(det eldste skiftet jeg har funnet i Åsen). De hadde barna Nils, Halvor og Bergitte

 

Jeg har skrevet av fra skifter for Frosta og Åsen 1692-1701, 1727-1785 og 1786-1823(startet med nye dokomumenter fra 1786). Har laget register med alle navnene fra skiftene(forhåpentligvis har jeg fått med alle).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Er nå ferdig med å skrive av navn fra skiftene for Åsen til og med 1830, og tar opp en gammel tråd her. Ann Mary skriver at Ole Olsen Sande døde i 1829. Det var registrering skifte etter han den 12.01.1830, og dette ble

sluttet 07.10.1830. Hans igjenlevende enke var Lava Olsdatter. Deres barn var: 

-Benjamin Olsen 20 år

-Ole Olsen 9 år

-Svend Olsen 6 år

-Cornelia Olsdatter 16 år

-Nicoline Olsdatter 12 år

Curator for Benjamin og formynder for resten av barna var gårdmann Halvor Nilsen Sande, og enkens laugverge var Peter Olsen Skjelstad. Skulle vel tatt med lenker, men debatten er gammel. Hvis det har interesse kan

jeg gjøre det senere

 

Det var registrering til skifte etter Olavas mor Berithe Nielsdatter Schielstad 02.05.1810, og skiftet ble sluttet 07.12.1810. Hennes igjenlevende enkemann var Ole Olsen. Deres barn var:

-Niels Olsen 26 år og corporal som var hjemme på arvetomten

-Petter Olsen 23 år og hjemme på arvetomten

-Ole Olsen 21 år og hjemme hos sin far 

-Halvor Olsen 17 år og hjemme hos sin far

-Johannes Olsen 14 år og hjemme hos sin far

-Otte Olsen 13 år og hos Lars Rangul i Skogn

-Charsten(Carsten) Olsen 10 år og hjemme hos sin far

-Olava Olsdatter 28 år, og gift med Ole Olsen. De bodde i Sanden "i tinglauget" 

Formynder for Halvor, Johannes, Otte og Charsten ved registreringen var Nils Andersen Rinstad, men ved slutningen var barnas far Curator for Petter og Ole for fomynder for de andre barna 

Litt artig å prøve ut systemet mitt med avskrift av skiftene frem til 1830, og det alfabetiske registeret jeg har laget. Hadde jo vært moro om noen andre kunne dra nytte av det også 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.