Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til å tyde pasientfortegnelse ved Pleiestiftelsen i Bergen


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Høyre side:

Der fantes kun en liden flek på venstre overarm (?) hvorfor hun overførtes til Lungegård hospitalet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for reponsen Kjell, men det gjelder personen nederst på siden som jeg skrev i mitt innlegg, venstre og høyre side i boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke den pasienten det gjelder,men den nederste Johanne Jonsdatter ? Der står det ganske mye helt nederst til høyre,men jeg klarer bare å lese deler av det.

 

Ok,da skrev vi samtidig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er korrekt Anne. Men jeg setter pris på om du kommer med forslag til hva som står der. Kanskje kan man på den måten få helhelen i det. Jeg ser at det står noe om 12-14 års alderen om muligens noe om faren som døde da hun var 14. Kanskje noe jeg bare inbiller meg. Men det er et faktum at faren døde i 1861 da hun var 14 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skanningen her er ikke helt bra, så jeg klarer ikke tyde mye det som står der. Her må vel ekspertene trå til!

 

Noen ord får jeg med meg og mener det står "Allerede som lidet barn....." - her ser det ut til at det følges av noe med hennes venstre(?) hand. Dette med 12-14-års alderen ser ut til følges med noe om flekker på armer og ben.

 

Her kan jeg være helt på "jordet" så dette må nesten bare taes som et forslag til det som står der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyder det første ordet som noe latinsk "paralyasi " .... senere står det noe om "fingrene krummer" tror jeg... ellers er jeg enig med Arne i at det står noe om flekker ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Arne.

 

Om du er på "jordet" så er vi i alle fall to der. Det er akkurat det med den utydelige skriften som gir meg store problemer med å lese hva der står. Det blir i grunnen bare verre med forstørring. Det er som å kjøre med fjernlys på i tykk tåke. Kanskje jeg skal legge inn en forespørsel til Statsarkivet om å tolke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner å danne seg et bilde på hennes sykdomsforløp. Hjertelig takk så langt for alle bidrag.

 

Jeg har lagt inn en forespørsel til Statsarkivet i Bergen om deres hjelp til å tyde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått svar fra Yngve Nedrebø vedr. pasientfortegnelsen.

 

 

"Nederst på første side: "Ugift faderen + (død) sp: kiender ellers ingen sp. i slegten".

 

Nederst andre side: "Paralysis pulpibri inf. Hændernes muskulatror .... og fingrene krummede. Under begge fødder sår og fødderne mutilerede.

Allerede som lidet barn var hun følelsesløs langs ul af venstre hånd, og i 12-14 årsalderen havde hun flekker på armene og benene. Faderen døde i hendes 14de år."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.