Gå til innhold
Arkivverket
Rune Thorstensen

Hjelp til å tyde pasientfortegnelse ved pleiestiftelsen i Bergen.

Recommended Posts

Rune Thorstensen

Det jeg tror er Johanne Hansine Johnsdtr. født 30.01.1847 på Myren, Askøy, ble innlagt på Pleiestiftelsen 12.09.1878 . Hun døde der 13 år senere 12.04.1891.

Jeg finner henne i pasientfortegnelsen til Pleiestiftelsen, men p.g.a utflytende skrift klarer jeg ikke å tyde det som står om henne nederst på høyre side. Jeg har prøvdt gjennom brukerforumet, men vi klarer bare å tolke deler av det.

Jeg ville satt stor pris på om Statsarkivet kunne ha bidratt til å oppklare hva legen har skrevet om hennes sykdomstilstand.

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=pleiest1_pasient1865&sideid=194&storleik=200

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Yngve Nedrebø

Nederst på første side: "Ugift faderen + (død) sp: kiender ellers ingen sp. i slegten".

Nederst andre side: "Paralysis pulpibri inf. Hændernes muskulatror .... og fingrene krummede. Under begge fødder sår og fødderne mutilerede.

Allerede som lidet barn var hun følelsesløs langs ul af venstre hånd, og i 12-14 årsalderen havde hun flekker på armene og benene. Faderen døde i hendes 14de år."

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Thorstensen

Hjertelig takk for tolkningen. Jeg klarte bare å tyde bruddstykker av teksten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive