Gå til innhold
Arkivverket

kvernes møre og romsdal


Sigmund Solheim (Troll)
 Del

Recommended Posts

Har funnet en forfar som heter Rasmus Jonasen født i 1797,døpt 5 mars, i Kvernes, Møre og Romsdal, Finner han ikke igjen i 1800 tellingen og heller ikke foreldrene hans som er Jonas Rasmusen og Kristina Kristensdtr. Finner han igjen med kone( Heline Nilsdtr, født 1798) i 1865 tellingen. Finner heller ikke noe om konen i 1800 tellingen. Noen som har noe tips eller info? Nikstad er nevnt og Bjergen er nevnt ved disse personene, Rasmus Jonasen hadde en sønn som het Mikael Rasmusen som var født i 1843 på Nikstad, Bremsnes, Møre og Romsdal og døde i 1916 Indrevær, Solund, Sogn og Fjordane, Dette er noen tilleggsopplysninger som muligens sier noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkeboken,nr 8.

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Kornstad i Kvernes, Ministerialbok nr. 568A09 /3 (1820-1830), Fødte og døpte 1822, side 122-123.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17013&idx_id=17013&uid=ny&idx_side=-12

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070912630592.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det samme paret som får en sønn Johannes i 1822?

Johannes christening: 03 Mar 1822 KORNSTAD,​MORE OG ROMSDAL,​NORWAY parents: Rasmus Jonasen,​ Helena Nielsd

 

https://familysearch...M9.1.1/VWPN-HH5

Det kan det være, men de barna jeg har registrert er mikael, rasmus og kristine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe med det i dette tilfellet, men du bør fortelle mest mulig i starten . Det er bygdebok for innsida av øya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg veit ikkje om det er så mykje å hente mtp sonen som havna i Solund. Han gifte seg i Vågan i 1878 med Martha Larsdtr. frå Indrevær. Då hadde dei begge opphald i Svolvær. Etter det eg kan sjå fekk dei ei dotter i Solund i 1881 (Lovise Helmine Gunelia). Ho dø i 1960. Det er nok mange etterkommere etter ho, då ho fekk (iallefall) 11 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Endre Holten med en del materiell, venter nok fortstsatt for å bidra. Hvorfor skjult identitet ?

Har vørt i mailkontakt med Endre Holten og han har kommet med mye nyttig info.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg veit ikkje om det er så mykje å hente mtp sonen som havna i Solund. Han gifte seg i Vågan i 1878 med Martha Larsdtr. frå Indrevær. Då hadde dei begge opphald i Svolvær. Etter det eg kan sjå fekk dei ei dotter i Solund i 1881 (Lovise Helmine Gunelia). Ho dø i 1960. Det er nok mange etterkommere etter ho, då ho fekk (iallefall) 11 barn.

De fikk en datter i tillegg til Lovise, det er Petra Kathinka født 17 juli 1878 i Svolvær. Det er ikke lett å finne henne, men hun ble gift med Elias Raake og bosatte seg i Bergen. De fikk et barn som døde ved fødsel, ellers ingen barn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.