Gå til innhold
Arkivverket

Pouvez-vous m'aider ?


Myfan Arnal Lorentzen
 Del

Recommended Posts

Bonsoir,

 

Jeg håper å være i riktig forum

Jeg snakker ikke norsk, men med de få ordene jeg kjenner, over ordboken, mer "google translate ", er det bra.

Min familie kommer fra Lorentzen (Halden og DK), og Berg, Schoug / Skoug i Halden.

Takket være Digital Arkivet og norsk skannede Boker, Mandall, Telling og fartøy registre, var jeg i stand til å rekonstruere mye av familien min.

Jeg savner ham, ekteskap og dødsfall for å sertifisere mange av forskningen min.

Jeg vet at mange Boker brent i den store bybrannen i 1826 Halden.

spørsmål:

1 - eksisterer - det er en mulighet for å finne datoene for ekteskap og dødsfall mellom 1770/1815 av Halden.

-2 - Hvor og hvordan kan jeg finne særlig verdifull datoene.

-3 - Har det ikke dobbelt i den viktigste byen i regionen?

I Paris under Kommunen i 1871, ble en stor del av arkivene brant i Paris i blodet. En rekonstruksjon blir reddet av en dobbel her og der.

Jeg tenkte det kunne være mulig å Halden!

 

Takk på forhånd.

Håper at oversettelsen er forståelig..

Jeg ønsker deg en god kveld.

 

Myfan Arnal Lorentzen

 

en français,

Bonjour,

J'espère être dans le bon forum

Je ne parle pas norvégien mais avec les quelques mots que je connais ,plus le dictionnaire,plus google translate , c'est bon.

Ma famille vient des Lorentzen(DK et Halden ), des Berg, Schoug/Skoug de Halden.

Grâce aux Archives norvégiennes et les skannede Bøker, Mandall, Telling et registres des navires, j'ai pu reconstituer une grande partie de ma famille.

Il me manque , les mariages et les décès pour certifier beaucoup de mes recherches.

je sais que beaucoup de bøker ont brûlés dans le grand incendie de 1826 de Halden.

Questions:

1 -- existe t - il une possibilité de trouver des dates de mariages et de décès entre 1770/1815 de Halden.

-2-- où et surtout comment puis je trouver ces précieuses dates.

-3-- N'y a-t-il pas de double dans la ville principale de la région?

A Paris en 1871 durant la Commune,une immense partie des archives ont brûlées dans un Paris en sang . Une reconstitution est en cours grâce a des doubles sauvés ça et là .

j'ai pensé que cela pourrait être aussi possible à Halden !

Je vous remercie d'avance .

En espèrant que la traduction est compréhensible.

je vous souhaite une bonne soirée

;

Myfan Arnal Lorentzen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Normalement Vous trouvez ministerialbøker (les protocols ecrits par le pretre) et klokkerbøker (les copies ecrits par l'assistant de pretre), mais probablement dans Votre cas les deux protocols sont brulees. Les pretres avaient fair des rapports sur les baptêmes, mariages et sépultures à l'évêque, mais je ne sais pas s'il y a des noms dans ces listes.

 

Statsarkivet i Oslo a les archives de Østfold, donc Statsarkivet sait s'il y a une solution pour Vous de trouver les dates.

 

Alors, je deplace Votre demande a Statsarkivet i Oslo.

--------------------------

Vanligvis finner du ministerialbøker (protokollene skrevet av presten) og klokkerbøker (kopier skrevet av klokkeren/presteassistenten), men trolig i ditt tilfelle vil de to protokollene være brent. Prestene var pliktig å rapportere om dåp, vielser og begravelser til biskopen, men jeg vet ikke om det finnes navn i disse listene.

 

Statsarkivet i Oslo har arkivene for Østfold, så Statsarkivet vil vite om det finnes en løsning for deg til å finne datoene.

 

Så jeg flytter forespørselen din til Statsarkivet i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Certaines registres paroissiaux sont malheureusement perdus. Il n’existait pas de doubles. Cependent pour la période actuelle tous les registres sont disponibles en ligne sur « Digitalarkivet »:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read

Pour les familles mentionnées dans votre demande il vous pourrait être utile de consulter les « kirkeboker » de Berg et Halden.

Pour information sur les décès, vous pourriez voir les documents de skifte/partage numérisés de Halden byfogd et Idd og Marker sorenskriveri: http://arkivverket.no/URN:sk_read/

 

---

 

Enkelte kirkebøker er dessverre gått tapt, det fantes ikke dubletter. For det aktuelle tidsrommet er alle bøkene tilgjengelige på Digitalarkivet: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read

For de familiene du nevner kan det være aktuelt å se på kirkebøker fra Berg og fra Halden.

For opplysninger om dødsfall bør du undersøke skannet skiftemateriale fra Halden byfogd og Idd og Marker sorenskriveri: http://arkivverket.no/URN:sk_read/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bonsoir,

Først, takk Annette og Jon, for å svare.

Dessverre, jeg allerede gjorde alle:

- Skannede kirkebøker-Telling-Mandall-Pantbøker - Genealogiske samliger Sølvskatten-1816 -

- Jeg fant kjøp og salg av båter eller arv fra min familie Lorentzen-Lehnert - Berg - Schoug / Skoug og plasseringen av husene der de bodde i Halden, etc. ...

 

Men jeg savner ham fortsatt og alltid denne alderen mellom 1801 (talende) og 1815 (første Skannede kirkebøker) ekteskap og dødsfall, og hvis google oversettelse er god DETTE ER DEDINITIVT MISSING.

 

For.skiftemateriale fra Halden byfogd og Idd og Marker sorenskriveri

lesing er svært komplisert fordi jeg ikke forstår norsk. og det vil ikke gi meg datoen for dødsfallet til min bestefar 6 x Lorentz Lorentzen er født i Danmark og døde mellom 1815 1801et eller ekteskap fra andre familiemedlemmer!

 

Av cons ville du ber svare på disse to spørsmålene:

den sølvskatten var (hvis jeg forsto riktig)

Jeg håper alt er forståelig.

med mange takk

god kveld

Myfan Arnal Lorentzen

 

 

 

 

En francais

Premièrement, merci à vous Anette et Jon, d’avoir répondu.

Malheureusement, j’ai déjà fait tous les :

- Skannede kirkebøker -Telling –Mandall –Pantbøker – Genealogiske samliger- Sølvskatten 1816 -

- j’ai trouvé les achats et ventes ou héritages des bateaux de ma famille Lorentzen- Lehnert – Berg – Schoug/Skoug ainsi que l’emplacement des maisons où ils habitaient à Halden , etc…

Mais il me manque toujours et toujours cette tranche entre 1801 ( telling) et les 1815 (premiers Skannede kirkebøker) des mariages et des décès et si la google traduction est bonne CE MANQUE EST DEFINITIF .

Pour les .

la lecture est très compliquée car je ne comprends pas le norvégien . et cela ne me donnera pas la date de décès de mon 6 x grand père Lorentz Lorentzen né au Danemark et décédé entre 1801et 1815, ni le mariage des autres membres de la famille !

Par contre auriez vous la gentillesse de répondre à ces deux questions :

les sølvskatten étaient (si j’ai bien compris)

- un impôt spécial ordonné par le Roi ?

 

savez- vous :Qui doit payer ?

-une famille (je veux dire tous les gens qui vivent dans la même maison même majeurs)

- individuellement ?

for eksemple :

j’ai trouvé Nicolay Lorentzen(5xBV) et un frère tous les deux ont 20 et 21 ans et payent individuellement. Pour d’autres personnes majeurs d’un autre famille, je n’ai rien trouvé!

j'espère que tout est compréhensible.

avec tous mes remerciements

Bonne soirée

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Materiale som er skannet og publisert på våre nettsider må man som regel undersøke på egen hånd. Du kan eventuelt spørre om råd på Brukernes eget forum og på forum for tyding av skannede kilder.

 

Spørsmål om sølvskatten bør rettes til Riksarkivet.

 

__________

En français:

 

Les matériaux digitalisés et libres a consulter faut-il normalement etudier de sa propre autorité sur notre site. Vous pourriez peut-être demander des conseils sur le forum "Brukernes eget forum" ou sur le forum pour interpréter les sources numérisées.

 

Questions sur le « sølvskatten » doivent être adressées aux Archives nationales/Riksarkivet.

 

 

Vennlig hilsen / Salutations dévouées

Jolanta Akre-Johansson, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.