Gå til innhold
Arkivverket

Peder Johan Johnsen f. 29.09.1890 Bjørndal, Askøy. Hvor er han etter 1905?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Peder Johan ble født på Bjørndal i daverende Askøy Prestegj. 29.09.1890 som tredje barn av Jon Pedersen Bjørndal og Caroline Johanne Ingebrigtsdtr. Bjørndal. Jeg finner ham konfirmert i Laksevåg 09.04.1905. Men jeg finner ham ikke i 1910 tellingen og han var ikke nevnt i dødsmeldingen etter faren i 1933.

Nå undres jeg på om det kan være ham jeg finner blant emigrantene fra Bergen 07.06.1907 under navnet Peder Johan Jensen f. 1890 på Askøy.Han skulle til Anaconda i Montana. Det kan nevnes at flere andre medlemmer av denne familien dro over dammen både føre og etter.

 

Kan noen hjelpe med å oppspore ham i Amerika?

 

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=EMIBERG&gardpostnr=61428&merk=61428#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ann-Mary.

 

Ja, det stemmer og det var vel det jeg skrev i mitt første innlegg. Jeg fant ham i kirkebøkene for Laksevåg og der er foreldrenes navn oppført. Spørsmålet er altså om han kan være identisk med den Peder Johan Jensen som jeg fant blant emigrantene fra Bergen i 1907. Og om det da er mulig å finne mannen igjen i Amerika. Jeg antar uansett at han var død før 1933. I farens dødsmelding er andre søsken i Amerika nevnt, men ikke Peder. Jeg går derfor utfra at han var død før det og uten egne barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arne og takk for nytt flott bidrag.

 

Jeg var innom denne karen, men siden jeg ikke abonnerer på Ancestry så får jeg ikke lest orginalen og derav fant jeg ikke noe fødselsår. Men året 1907 stemmer jo med året han utvandret. Er det mulig å finne ut om han søkte amerikansk statsborgerskap? Det kan jo og tenkes at han returnerte til Norge uten at jeg har noen holdepunkter for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre klarer jeg ikke å finne noe mer om han, men, som jeg skrev, om han ikke lar seg finne i disse kortene til WWI så er han vel enten død eller bosatt i et annet land. Jeg tar selvsagt forbehold om at jeg kan ha oversett noe her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da nøyer jeg meg med å skrive at han døde før 1933 trolig i Amerika.

 

Hjertelig takk for hjelpen nok en gang med denne familien. Nå tror jeg de fleste brikkene er på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.