Gå til innhold
Arkivverket

”One night stand” førte til norsk datter – er det mulig å finne hennes skotske far?


Grete Singstad
 Del

Recommended Posts

På vegne av ei venninne prøver jeg å finne hennes ukjente, skotske far. Hun er resultatet av en ’one night stand’, så hennes far er helt uvitende om at det førte til en datter i Norge. Han var marinegast på et britisk skip, som besøkte en større by i Norge for nærmere 50 år siden. Det eneste som vites om han er etternavnet - som er svært vanlig – at han var ca 20 år og fra Glasgow (eller i nærheten).

 

Hvordan bør jeg gå fram i denne saken? Gode råd mottas med takk!

 

 

Kan gi utfyllende opplysninger i privat melding hvis noen vil hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er eg nesten freista til å føreslå eit oppslag i ei skotsk avis - ! Eit bilde av jenta (utan namn) - kjenner du faren min? Han var i marinen og besøkte x-by i 195x; ikkje namn på han heller, men opplyse at etternamnet er kjent. Kanskje vil nokon sjå familielikhet, kanskje vil ein aldrande marinegast lure på om det er han - rimeleg nål i høystakk, men du stikk deg av og til på den og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har foreslått noe lignende, men hun kvier seg for publisitet. Er redd for at det kan bli mye styr rundt en slik sak, "Tore på sporet-lignende" tilstander er det siste hun ønsker, derfor håper hun at han lar seg finne på andre måter.

 

Hva med skipslister - er de tilgjengelig på et marinefartøy? Hvor kan dette evt. sjekkes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med slike oversikter?

 

http://www.nationala...avy-service.asp

 

Dette blir selvfølgelig ikke i riktig tidsperiode, men det er kanskje mulig å skrive og be om en oversikt over menn som var i marinen et konkret år? Jeg aner ikke noe om reglene der, men noe sånt ville vel være litt greiere?

 

Her ender visst søkemuligheten i år 1960. Kan du bruke denne? Jeg prøvde i alle fall med en random skotsk navn fra mitt eget hode og fikk flere treff. Krysser fingrene for dere.

 

http://www.nationala...y=*&queryType=1

 

Hold oss oppdatert! Sånt er veldig spennende. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, Anett, men han er for ung for denne søkemotoren (f. ca 1943-46?).

 

Mariann Stokken har tilbudt sin hjelp i denne saken, noe jeg er veldig glad for. :-) Jeg håper jeg får noe spennende å meddele etter hvert, og ønsker fortsatt flere tips om ulike veier å gå fram.

 

 

Kan havnevesenet i aktuell havn ha mannskapslister fra marinefartøyet, hva var vanlig prosedyre ved slike anløp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Via jobben kjenner jeg mange skotter fra Glasgowområdet, så viss du sender meg en PM med mannens navn og den norske byen kan jeg spørre litt - UTEN å komme inn på hvorfor jeg spør! Seriøs diskresjon fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.