Gå til innhold
Arkivverket

Open Office-nedlasting, trøbbel


Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

Her er så mykje kloke folk. Kan nokon forklare meg kvar eg kan greie å laste ned Open Office utan problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg får File not found, og blir frykteleg sur! Likar alltid dårleg å laste ned frå andre sider enn den originale, så eg torer ikkje bruke den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at Oracle overtok Sun, som var hovedsponsor bak utviklingen av OpenOffice, har hovedparten av utviklerne tatt med seg den åpne kildekoden og forflyttet seg til LibreOffice. Dette kan du gå til http://no.libreoffice.org/ og laste ned. Det er altså her videreutviklingen av det gamle Open Office skjer, og jeg skiftet selv for over et år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er så mykje kloke folk. Kan nokon forklare meg kvar eg kan greie å laste ned Open Office utan problem?

 

Jeg sender deg emailadressen til Norges fremste ekspert på Opemoffice som pm. For øvrig bør alle nå bruke Libreoffice som er en videreutvikling av Openoffice. Libreoffice kan googles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inne på Libreoffice kjem det opp fire alternativ - kva skal eg laste ned tru? (msi og exe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å velge språk også - nb for bokmål eller nn for nynorsk. Da kommer det bare en msi-pakke øverst, og så skal du vel også ha pakka LibO_3.4.6_Win_x86_helppack_nb.exe som er nevnt nedenfor. Men her er jeg på litt tynn is, jeg har ikke brukt Windows på over ti år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For eksempel har Kongsberg kommune innført Libreoffice i sin kontorpakke. Det går så det suser og de norske versjonene blir kontinuerlig oppdatert av han du fikk epostadressen til.

 

Det er ubegripelig at noen kjøper Word når Libreoffice er gratis. Inneholder tekstbehandler, regneark og "powerpoint". All bruk er 98% lik Word og brukerene merker ikke overgangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål til "ekspertene", vil LibreOffice erstatte og legge seg oppå det gamle OpenOffice ved nedlasting, eller må dette OO avinstalleres ved overgang til LibreOffice?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål til "ekspertene", vil LibreOffice erstatte og legge seg oppå det gamle OpenOffice ved nedlasting, eller må dette OO avinstalleres ved overgang til LibreOffice?

 

Ettersom det juridisk sett dreier seg om to forskjellige produkter ville det være høyst tvilsom praksis om LibreOffice forsøkte å avinstallere en eldre OpenOffice-installasjon. Det bør du nok gjøre selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom det juridisk sett dreier seg om to forskjellige produkter ville det være høyst tvilsom praksis om LibreOffice forsøkte å avinstallere en eldre OpenOffice-installasjon. Det bør du nok gjøre selv.

 

Mulig jeg har misforstått eller ble misforstått litt, trodde LibreOffice var en nyere versjon av OpenOffice, det er ofte slik at nyere versjoner legger seg oppå og erstatter gamle programmer, men da forstår jeg at det er snakk om to forskjellige produkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Open Office finnes fortsatt, men blir hengende mer og mer etter fordi hovedparten av utviklingen skjer på LibreOffice.

 

Det er forholdsvis vanlig i Open Source-verdenen at det oppstår splittelse blant utviklerne og at noen av dem fortsetter med en såkalt "fork" av et produkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok og takk, har jo OO men spørs om Libre må prøves, men er forskjellen merkbar i praksis til vanlig husbruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er nok ikke så stor ennå, men jeg synes LibreOffice virker raskere og mer stabil. Noe av årsaken er at de har kastet ut mye av Java-skrammelet fra OpenOffice.

 

Ellers gjør forskjeller i lisensbetingelsene at LibreOffice vil kunne integrere nye "features" fra OpenOffice, men ikke motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er nok ikke så stor ennå, men jeg synes LibreOffice virker raskere og mer stabil. Noe av årsaken er at de har kastet ut mye av Java-skrammelet fra OpenOffice.

 

Ellers gjør forskjeller i lisensbetingelsene at LibreOffice vil kunne integrere nye "features" fra OpenOffice, men ikke motsatt.

 

Får ta en titt på`n, det finnes kanskje en demo-versjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ville poenget vært med en demo-versjon av et program som er helt gratis?

 

Nææi, det var det da, ble vel litt feil-vinkling kanskje, har kikka på Libre`n og ser ut som veldig likt OO, men det var jo ikke på mer enn et par hundre MB så det går jo an å prøve det for plassen sin del i tillegg til OO :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nææi, det var det da, ble vel litt feil-vinkling kanskje, har kikka på Libre`n og ser ut som veldig likt OO, men det var jo ikke på mer enn et par hundre MB så det går jo an å prøve det for plassen sin del i tillegg til OO :rolleyes:

 

Ser at en også får den på nynorsk om en vil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LibreOffice.org lanserte en ny versjon i går.

 

OpenOffice.org er helt utdatert og bør (må) avinstalleres før man installerer LibreOffice.

LibreOffice har nå over 400 bidragsytere, og vokser raskt i funksjonalitet og stabilitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då er eg i alle fall igang med denne Libre-greia; ser heilt ok ut, litt meir stilig enn Oo. Takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.