Gå til innhold
Arkivverket

Kaptein i Marinen, Kabinetskammerherre Herman Andreas Gade (1831-1877)


haugland
 Del

Recommended Posts

Kaptein Herman Andreas Gade (1831-1877) var gift med Ida Pauline Carine Dorothea Rehbinder. Paret hadde av meg 4 kjente barn, sønner. Fredrik Georg f 1860, Oscar Fredrik f 1869, Herman Fredrik f 1870 og Kommandør Gustaf Christian Oscar Rehbinder Gade, f 31.1., 1863. Sistnevnte kjenner jeg godt til, men jeg kjenner ikke til noe om de øvrige sønnene. Ble de gift, fikk de i tilfelle barn, og var det flere barn av paret Herman Andreas G og Ida ?

Jeg vet at det er skrevet i hvertfall en oversikt over Gade familien, men jeg har ikke sett denne.

Kan noen hjelpe meg med event å fylle ut noe på disse mine spm ?

Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aftenposten 19-1-1921:

 

Fredrik Georg Gade er afgaaet ved døden i en alder av vel 60 aar. Afdøde var en søn af kabinetskammerherre Herman Andreas Gade og saaledes en bror af kommandør Gustaf Gade. Han har drevet landbrug i Skaane og ogsaa i Norge. Forøvrig levde han meget tilbagetrukket og har i flere aar været sygelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personene i innlegg 2 og 5 tilhører en annen familie. De er sønner av Fredrik Georg Gade og Ingeborg Wallem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innlegg. Det er raskt gjort å blande sammen noen av disse Gade folkene, da det er en del navn som går igjen på de 3 forskjellige linjene av Gade slekten. Derfor har nok noen her blandet sammen litt de forskjellige folkene med samme navn. Noen av disse er sågar f på samme år.

Antagelig har Oscar Fredrik f 1869 død ung, da han ikke fremkommer i Norske Slægter 1912. Fredrik Georg og Gustaf Chr var begge ugift. Spm er om Herman Fredrik var gift ?

Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aftenposten 5-9-1939:

 

Fhv. redaktør Gade er død efter lengere tids sykeleie.

 

Herman Rehbinder Gade var født i Fredrikstad i 1870. Han tok artium i 1888, gikk på Krigsskolen og studerte en tid jus og drog så til Sumatra, hvor han slog sig ned som planter. Han fartet forøvrig meget rundt om i verden, var en tid i Diego Suarez (på Madagaskar), i Tyskland og England og kom tilbake til Norge i 1911. Han bosatte sig da på gården Fjetre i Stange og flyttet derefter til Son.

 

Her kjøpte han hus og eide og drev Søndre Akershus, hvis navn senere blev forandret til Søndre Follo. En kortere tid var han ordfører i Son. For 6 år siden flyttet han til Søndre Jeløen, hvor han senere har bodd. De mange som han i løpet av sitt omskiftelige liv kom i berøring med vil med vemod høre at han er død, og de som virkelig kjente ham vil føle et dypt savn efter ham.

 

Aftenposten 6-9-1939, dødsannonse:

 

Vår kjære venn Herman Rehbinder Gade døde den 30.august, 69 år gml. og er bisatt idag. Moss 2.september 1939.

 

Karen og Harald Asting

 

Margit og Michael Sundt Gundersen.

 

Det er lite som tyder på at han var gift Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten !

 

Jeg har også lurt på denne Oscar, som er lege, om det muligens er han, som er sønnen Oscar Fredrik, men da har han vært driftig og som du sier antagelig utdannet utenlands ?! Opplysningen om Herman var meget intr. Det er tydelig at mesteparten av disse sønnene har vært ugift !

Mvh Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten !

 

Det er nok antagelig mannen, har vel blitt utdannet lege utenlands og så reist direkte ut etter endt utdannelse !? Det ser ut som om de andre guttene har forblitt ugift ?

 

Takk for hjelp så langt !

 

Mvh Jan-Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.