Gå til innhold
Arkivverket

Oppslag i BB for Åmot, Hedemark


Tom L.
 Del

Recommended Posts

Jeg lurer på om det står noe om slekta til Carinus (Karenus, Karender) Pedersen f. 1821 i Åmot.

gift med (Gørand, Jøron) Jensdatter f. ca 1832 i Åmot.

I folketellinge 1865 bodde de på Glesaaen i Åmot. (Karender var da husmann u/jord.)

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om det står noe om slekta til Carinus (Karenus, Karender) Pedersen f. 1821 i Åmot.

gift med (Gørand, Jøron) Jensdatter f. ca 1832 i Åmot.

I folketellinge 1865 bodde de på Glesaaen i Åmot. (Karender var da husmann u/jord.)

 

Tom

 

I BB for Åmot bind 2, side 248/249 står det om Gesåsen øvre, Peder Pedersen Rødsbakken og kans sønn Karener og Jøran Jensdatter.

Jeg kan scanne inn det som står der og sende til deg på mail

 

Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Else

 

Det ville være kjempefint, har du min e-post adr.

 

Tom

 

 

Det har jeg hvis du ikke har endret den.

Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ganske godt til denne familien på Glesåen i Åmot, og jeg har hatt kontakt med etterkommere i USA.

Hvilken tilknytning har du til denne familien?

Jeg har tidligere lett etter dødsfallet til Jøran Jensdatter, uten hell. Vet du når og hvor hun døde?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tore

 

Jeg har ikke noen direkte forbindelse,

jeg fikk et brev fra USA i går fra ei som er slektning av min 3mening, som lurte på om jeg kunne hjelpe med info om hennes bestemors familie.

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har du funnet det du lurte på om denne familien? Jeg har endel opplysninger om slekten bakover hvis du fremdeles er interessert.

 

Det har vært spurt om de samme menneskene i det gamle debattforumet - se tråd 5526 og 17837.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karener Pedersen Glesaaens eldste søster Helene (1820-1891) var min tipp-tippoldemor. En annen søster var Berte, født 7.juni 1829 (- hun er ikke nevnt i slektsoppsettet i Åmot bygdebok som du har fått på mail fra Else Granum).

 

Berte og hennes mann Karinus Knutsen Buen (Bue) fra Osen utvandret til USA, og jeg har mange interessante og meget velskrevne brev, fra både Berte og Karinus Bue og fra flere av deres barn (- altså Kareners nevøer), skrevet til min tippoldemor i 1900-tallets første tiår. I et brev fra Berte Bue, datert Moscow, Idaho, den 29.mars 1905, skriver hun "ihvorvel mine Savn ere faae, saa nødes jeg dog til at tænke tilbage paa disse Dage, da Søster Hellena og vi andre Søskende som Smaa, fattige barbente Stakler legte der langt oppi Fjeldene. Disse Tanker er ikke meget i harmoni med smaa opvoksne i vore Dage. [....] Disse har alle lukserier som Børn kan have [...] Vi lever godt kan Du tro, har Overflod med Frugt af alle mulige Slags og alting som godt er."

 

Jeg har også en slektsoversikt over familien Bue i USA, dersom dine kontakter der borte skulle være interessert i den, og jeg har hatt kontakt med amerikanske Bue-slektninger som jeg har truffet både her i Norge og i USA. Jeg har også et fint fotografi av Kareners søster Berte og hennes mann Karinus.

 

Ifølge Åmot bygdebok hadde Karener to sønner som utvandret til USA - Tollef og Gustav, og jeg regner med at dine amerikanske kontakter er etterkommere etter en av disse to. Jeg har et brev fra den ene sønnen Tollef (Tollef Gleason), datert Valhalla Centre, Alberta, Canada, den 16.november 1949, skrevet til min oldefar, i forbindelse med at min oldemor (og altså en datter av Tollefs kusine) var død.

 

Du må gjerne sette meg i forbindelse med slektningen av din tremenning, så kan jeg kommunisere direkte med ham/henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ganske godt til denne familien på Glesåen i Åmot, og jeg har hatt kontakt med etterkommere i USA.

Hvilken tilknytning har du til denne familien?

Jeg har tidligere lett etter dødsfallet til Jøran Jensdatter, uten hell. Vet du når og hvor hun døde?

 

Denne Jørand Jensdtr. døde 19/8 1904 på Sæteren, Søndre Osen i Trysil og gravlegges 28/7 1904 ved Søndre Osen kirke (KB Trysil/Osen KLOK 7 s. 168). Sønnen Tollef forpaktet Sæteren før han emigrerte til Nord Dakota i 1906.

mvh Anne Elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for den opplysningen!

Forøvrig kan jeg fortelle at jeg har fått kontakt med slektningen av Tom Larsens tremenning - hun er min fars femmenning, og jeg skal sende henne kopier av endel opplysninger om vår felles slekt.

Så dette forumet fungerer ikke bare som et problemløsningsforum, men også som et formidlingsforum for kontakt mellom fjerne slektninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er nok ikke noen direkte forbindelse der. Så når du også vel er min fars femmenning, så følger min Holset-avtamning en annen linje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det var sånn at du var min fars seksmenning ettersom Ingeborg Tollefsdatter Holseth (1802-1860) var din tipptippoldemor, mens hennes eldre bror Ole Tollefsen Hoelseth (1789-1840) var min tipptipptippoldefar. Uansett, tenkte det var greit å spørre for sikkerhets skyld om mulig Glesåen-forbindelse - har ikke oversikt over alt, og det er alltid spennende med en Åmot i Østerdalen-tråd her i forumet!

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det stemmer nok bedre det - jeg hadde vel ikke full oversikt over alle mine fem-, seks- og syvmenninger ved sekstiden imorges... Men uansett: Vår slektskapsforbindelse går ikke via Glesåen på Løsset i Åmot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte forsåvidt ikke om det var noen slektsforbindelse mellom oss via Glesåen, men generelt om det var en forbindelse mellom Glesåen og Holseth/Hoelseth. Men fint å kunne konkludere. :-)

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.