Gå til innhold
Arkivverket

Adressebøker for Kristiania/Oslo og Aker


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Jeg har hatt stor glede av disse, se http://www.arkivverk...g/Adresseboeker , men som en ser mangler en god del år. Det nevnes at resten vil bli digitalisert i løpet av 2012 og det er fantastisk bra.

 

Jeg har imidlertid et par spørsmål:

 

1. Finnes det adressebøker for alle årene fra 1903 til 1950 og finnes det også bøker fra årene fra før 1903 og etter 1950 ?

 

2. Jeg har lett etter en familie hvor det var skilsmisse og gjengifte og da var det viktig å finne om personene bodde sammen, skiftet navn osv. Da oppdager jeg at fra 1937 så sees begge ektefeller nevnt, men før det ser det ut som om hustru ikke nevnes. Er dette korrekt ? (Det er mulig at jeg ser det slik fordi ektefellene bodde adskilt.)

 

3. En liten detalj; i 1950 finner jeg en person i Heggelivn., men i gateoversikten nevnes bare Heggelivn. men uten personer, se http://arkivverket.n.../db/49280/1835/. Mulig jeg misforstår, men finnes Heggelvn. et annet sted i 1950 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. Jeg har lett etter en familie hvor det var skilsmisse og gjengifte og da var det viktig å finne om personene bodde sammen, skiftet navn osv. Da oppdager jeg at fra 1937 så sees begge ektefeller nevnt, men før det ser det ut som om hustru ikke nevnes. Er dette korrekt ? (Det er mulig at jeg ser det slik fordi ektefellene bodde adskilt.)

Slik jeg har oppfattet det, så er ikke hjemmeværende hustruer eller mindreårige barn nevnt når de bor sammen med mannen/faren. Dette gjelder både før og etter 1937, slik jeg har erfart det. Men når en hjemmeværende sønn eller datter får seg et yrke, dukker de plutselig opp av anonymiteten, selv om de bor sammen med foreldrene. Og enker "vekkes til live" i adressebøkene, for da har de rykket opp til å være "hovedperson".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leif,

 

Ta en titt på nettsidene til Oslo byarkiv. Der finner du mer nøyaktige opplysninger om hva som er bevart. Adressebøker for Oslo starter i 1838, men de blir årvisse først fra 1879. Adressebøkene bygger på samtidige kommunale folketellinger, som dessverre er kassert for en stor del. Merk også at opplysningene i adrressebøkene reflekterer status året i forveien. F.eks. adresseboken 1904 bygger på den kommunale folketelineg 1903. De kommunale folketellingene for Oslo er bevart for året 1883 og så fra 1899 og hvert år fremover. Adressebøkene er foreløpig et nødvendigverktøy for å kunne finne fram i de kommunale tellingene, da disse er sortert på gateadresser.

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svarene.

 

Jeg har forsøkt å kartlegge maleren Ørnulf af Fjordene Salicath ekteskap og har hatt stor hjelp til oppslag i aviser av Torbjørn Igelkjøn og har funnet ektefeller og dødsdatoer, men mangler tidspunkt for skilsmisser og gjengifter. Da de aktuelle personer stort sett har vært i Oslo, bør nok deres bosteder være nevnt i adressebøkene, likeledes deres evt. nye familienavn etter gjengifte.

 

Jeg har funnet Ørnulfs første ektefelle som var dansk, fra hun kom til Oslo i 1911, 19 år gammel til hun giftet seg med Ørnulf i 1913, men deretter "forsvinner hun". Ørnulfs 2. ektefelle Alfhild Henriette Engebretsen f. 1883 var først gift med Sverre Julius Kristiansen og fikk flere barn med ham, men han ble gjengiftet i 1923 og dør i 1970 så hun må ha blitt skilt før det. I 1926 får hun og Ørnulf en datter. Ørnulf dør i 1962 og Alfhild dør som Alfhild Lund 11 år senere. I de adressebøkene som pt. er tilgjengelig digitalisert finner jeg at hun og Ørnulf bor adskilt ihvertfall fra 1937 og først i 1950 kalles hun Alfhild Lund. Rebusen blir forhåpentligvis lettere å løse når adressebøkene for alle årene blir tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.