Gå til innhold
Arkivverket

John Hansen Bjørndal Askøy død 18.05.1861. Tyding av merknad i kirkeboka.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

John Hansen var født 15.04.1804 på Espeland i Fana og døde på Bjørndal i Askøy pr. gjeld 18.05.1861. I kirkeboka står det en anmerkning om at han hadde vært spedalsk 8 år, men jeg trenger hjelp til å tude hele merknaden. Se post nr.11 i kirkeboka.

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=full&info=topp&hode=nei&show=214&uid=106849&js=j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får gjøre et forsøk:

 

I sine sidste 8 Aar vistes han at være spedalsk. Aarsagen vides ikke, da den var ikke nedarvet fra Forfædrene, uagtet han havde en Broder der i sidste Aar var spedalsk. Flere slige Tilfælde i Slægten vides ikke.

 

Nå leste jeg fra klokkerboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Anne-Lise for hjelp med lenken til kirkeboka. Jeg vet ikke hva årsaken var, for normalt har jeg ikke problemer med å legge inn lenker. Men jeg tror jeg prøvde å redigere innlegget 4-5 ganger for det ble feil.

 

Til Arne.

 

Hjertelig takk for at du nok en gang hjalp meg med denne slekten. John Hansen var min tipp oldefar. Her var det altså både spedalskhet i minst to ledd, flerkoneri og mormonere samlet på ett brett. Ikke rart jeg stundom har følt at enkelte har behandlet meg som om jeg var spedalsk. Nå vet jeg årsaken. :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For broren står det:

 

Han var spedalsk i 7 Aar, formentlig som Følge av Forkjølelse. Ingen i Familien vides at have havt den Sygdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den siste tydingen også Arne. Ingen av disse brødrene synes å ha vært innlagt på St. Jørgen Hospital/Pleiestiftelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune!

 

Lenka i innlegg #2:

 

...var spedalsk i 8 Aar.- Aarsagen vides ikke.- Ingen i Familien vides at have været spedalske undtagen en Broder, som døde i 1854 (see Folio 210 og 211)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk til både Gunnar og Anne-Lise for nye bidrag. Jeg finner dem ikke i listen over pasienter på St. Jørgen. Når det gjelder Lungegårdshospitalet så finnes det to web bøker derfra, men uten noen form for register så blir det vanskelig å finne dem der. De døde i alle fall på hjemstedet sitt, Bjørndal i følge kirkeboka, og ikke som Johns datter på sykehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.