Gå til innhold
Arkivverket

Betydning av preposisjon


Helge Hålåsæter
 Del

Recommended Posts

Det skrives og sies at en person var fra et sted. Menes det i alminnelighet fødested eller eventuelt annet ? Jeg legger personlig fødested i uttrykket, MEN jeg spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner fødestedet og da der de bodde da personen var født og ikke hvilket sykehus de er født eller eventuell taxi. Dette er det selvfølgelig delte meninger om. Noen velger sykehus som fødested. Hvor kommer spørsmålet om preposisjon inn her?

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det står at personen var fra NN vil jeg ikke tyde det som fødested. Untatt født i Norge/Sverige osv.

For min del må ordet fødested brukes.

 

I nyere tid kan jo et barn være født i en kommune, mens foreldrene bodde i en annen på det tidspunktet. Da skriver jeg inn opplysningene om fødested, foreldrenes bosted og dåpssted. Da unngår jeg all tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kommer spørsmålet om preposisjon inn her?

Det er vel spørsmål om hva vi legger i begrepet "å komme fra"? Sies det om en person at vedkommende "er fra" Oslo f.eks., så kan det selvfølgelig tolkes dithen at han/hun er født i Oslo, men det kan like godt bety at Oslo er et sted vedkommende har bodd lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens vi snakker om preposisjoner: Jeg må le litt av formuleringen som mange bruker, nemlig "å være fadder et barn"..... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å vere fadder PÅ kan kanskje høyrast rart ut, men er likevel innarbeidd i fleire generasjonar bakover. Er det nokon som har ei logisk forklaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PÅ kirkegulvet e.l. ? Det er jo der det døpes. Ellers har det feks vært diskutert på eller i Hamar, men der er vel utredningene greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som sier "fadder " et dåpsbarn, sier de også "mor " barnet? Jeg tenker jeg fortsetter med å si "fadder til barnet", evt. "fadder ved dåpen".....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som sier "fadder " et dåpsbarn, sier de også "mor " barnet? Jeg tenker jeg fortsetter med å si "fadder til barnet", evt. "fadder ved dåpen".....

 

Dette med fadderet barn er dialekt, og jeg synes det er flott at folk uttrykker seg slik det er naturlig for dem. Og ved nærmere ettertanke synes jeg ikke preposisjonen er så feil hvis man tenker at fadderene er vitner på at barnet blir døpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Aud, du har som vanlig så rett så rett. På: rent geografisk heter det på Fron, men som kommuner sier og skriver vi i Nord-Fron og i Sør-Fron.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.