Gå til innhold
Arkivverket

Ole Olsen ca 1834 Froen prgj. ?


Bjørn Holt
 Del

Recommended Posts

Hvem er denne Ole Olsen? Han giftet seg i Trefoldighetskirken i Christiania 29.06.1861 med Helene Hansdtr 1825 fra Vinger. I KB her nevnes hans far til Ole Olsen og at han kommer fra Froen prgj., og med nevnte alder da født ca 1834.

Han får to dødre, Olava 20.02.1864 og Hilda 13.03.1866. FT 1865 Vestre Aker, gård Briskeby - smedarbeider.

Finner ingen av familien i FT1875? Døtrene Hilda og Olava er med i FT1900 for Eidsvold.

Froen prgj ? - er det Frogner, v/ Froen gård ved Drøbak, eller nord/ sør - Fron i Gudgrandsdal?

Kan noen hjelpe meg videre her? Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er denne Ole Olsen? Han giftet seg i Trefoldighetskirken i Christiania 29.06.1861 med Helene Hansdtr 1825 fra Vinger. I KB her nevnes hans far til Ole Olsen og at han kommer fra Froen prgj., og med nevnte alder da født ca 1834.

Han får to dødre, Olava 20.02.1864 og Hilda 13.03.1866. FT 1865 Vestre Aker, gård Briskeby - smedarbeider.

Finner ingen av familien i FT1875? Døtrene Hilda og Olava er med i FT1900 for Eidsvold.

Froen prgj ? - er det Frogner, v/ Froen gård ved Drøbak, eller nord/ sør - Fron i Gudgrandsdal?

Kan noen hjelpe meg videre her? Mvh Bjørn

 

Hei Bjørn !

 

Kan du vennligst ta med lenker på det som er funnet fra før i kirkebøker og folketellinger,da blir det noe lettere for andre og hjelpe til så løsninger kan finnes ?

 

Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til vielsen i 1861.

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Trefoldighet, Ministerialbok nr. III 1 (1858-1874), Ekteviede 1861, side 74.

Permanent sidelenke:http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=696&idx_id=696&uid=ny&idx_side=-78

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060213040420.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det står Froen prgj. i tellingen 1865: http://digitalarkive...3&merk=803#ovre er det vel mest trolig at Ole var født i Fron i Gudbrandsdalen, siden Fron i Akershus var et sogn under Ås prestegjeld, i hvert fall til 1823. Senere lå det vel under Drøbak. Mulig Drøbak og Frogn har vært sidestilte, men i sognehistorikken er det i hvert fall nevnt "Drøbak sogn" og "Frogn sogn" der det har vært ført separate kirkebøker. Hvis det altså hadde dreid seg om Frogn i Akershus, ville det kanskje stått Froen sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk for svarene, - - men min Ole Olsen født ca 1834 er enda borte.

Jeg er nybegynner her i Digitalarkivet, men vil nå heretter sette av litt tid til å svare og spørre om ukjente personer og steder.

Jeg har en tro at min Ole Olsen kommer fra Gudbrandsdalen, har kikket litt i bøkene og funnet at 3 stk Ole Olsen har fedre som heter Ole Olsen, og er fra riktig tidssone, så = Jeg leter videre- flytte inn og flytte ut!

Skulle noen av dere finner en fødeplass for min Ole Olsen, så gled meg med en tilbakemeldig.

Takk for hjelpen, Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

En mulig kandidat er Ole Olsen Røeneiet født 30. aug. 1835. Han melder flytting til Kristiania 18. august 1860. Ved utflytting står der at han er 35 år, men jeg tror heller det betyr at han er født i 1835. Jeg har kirkebøkene for Sør og Nord Fron på CD og det er lett å søke.

 

Her er familien i 1885 http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=33&filnamn=f80301&gardpostnr=2294&personpostnr=48620&merk=48620#ovre

 

Mvh Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielsen til Ole Olsen og Hanna Christiansdatter i 1890, Gamle Aker:

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6226&uid=ny&idx_side=-235

 

 

Sønnen Eugen Olaf døpt i Johannes kirke i 1896, med Olava og Hilda som faddere:

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?uid=168168&urnread_imagesize=full&show=27#bunnen

 

 

Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

En mulig kandidat er Ole Olsen Røeneiet født 30. aug. 1835. Han melder flytting til Kristiania 18. august 1860. Ved utflytting står der at han er 35 år, men jeg tror heller det betyr at han er født i 1835. Jeg har kirkebøkene for Sør og Nord Fron på CD og det er lett å søke.

 

Her er familien i 1885 http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=33&filnamn=f80301&gardpostnr=2294&personpostnr=48620&merk=48620#ovre

 

Mvh Tordis

 

Hei !

 

Jeg er helt klar over at Tordis har funnet det meste av dette før, men tar likevel med noen lenker som viser til det, håper også at det går greit for oss alle.

Døpte 1835.

Ole Olsen.

Nr. 81.

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Fron, Ministerialbok nr. 3 (1828-1838), Fødte og døpte 1835, side 104.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9257&idx_id=9257&uid=ny&idx_side=-109

 

Konfirmerte 1850.

Ole Olsen.

Nr.9.

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Sør-Fron, Klokkerbok nr. 1 (1844-1863), Konfirmerte 1850, side 227.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9254&idx_id=9254&uid=ny&idx_side=-195

 

Utflyttet 1860.

Ole Olsen.

Nr. 3.

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Sør-Fron, Ministerialbok nr. 1 (1849-1863), Inn- og utflyttede 1860-1861, side 438.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8919&idx_id=8919&uid=ny&idx_side=-337

Står det der noe om at dåbsdatoen finnes ikke ?

 

Da må vi håpe at løsningen på problemet også finnes etter hvert ?

Lykke til videre.

 

Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Dere fant ikke bare min Ole Olsen, men far og mor hans også.

Fortsetter videre.

Takk alle sammen. Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var interessant - forutsatt at den Ole Olsen det her er spurt etter, faktisk er den Ole Olsen dere nå har kommert fram til - jeg har ikke prøvd å kontrollere dette. Jeg skriver interessant fordi denne Ole Olsen var yngste sønn av Ole og Lisbeth, husmenn på det vesle bruket Skriubakken (eller Rønseiet som en prest ynda å skrive) - interessant fordi Ole og Lisbeth er mine tipptippoldeforeldre. I mine notater har jeg til nå ikke kunnet skrive annet om Ole enn "ukjent skjebne", nå vet jeg mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var interessant - forutsatt at den Ole Olsen det her er spurt etter, faktisk er den Ole Olsen dere nå har kommert fram til - jeg har ikke prøvd å kontrollere dette. Jeg skriver interessant fordi denne Ole Olsen var yngste sønn av Ole og Lisbeth, husmenn på det vesle bruket Skriubakken (eller Rønseiet som en prest ynda å skrive) - interessant fordi Ole og Lisbeth er mine tipptippoldeforeldre. I mine notater har jeg til nå ikke kunnet skrive annet om Ole enn "ukjent skjebne", nå vet jeg mer.

 

Hei, og takk for tilleggsinformasjonen "Skriubakken"

Fant giftemålet til Ole og Lisbet i KB - den 23.3.1815 og her står Ole nevn under Skriubakken. Men det står ingen alder eller foreldres navn.

Kan du hjelpe meg litt her?

Ole og Lisbet er mine tipptipp oldeforeldre = Ole 1835 giftet seg med Helene, fikk barnet Olava som giftet seg med Emil Gautestad (arb.i jernbanen og var også stortingsrepr. - AP), barn av dem - Mathus 1897 Eidsvold, min mors "Mary Holt's" far. Jeg er født og oppvokst på Grorud gård, Oslo.

Med internett blir alt enklere, her leser jeg i gamle kirkebøker, enda jeg sitter på en stol i spania. Jorda er ikke stor lengre.

Mvh Bjørn Holt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Olsen Skriubakken var født ca. 1773, han døde i 1852. Han gifta seg først (i 1811) med Anne Olsdtr. Noet (lokal uttale: Joe), ho døde året etter, trolig i barselseng. Ole gifta seg oppatt i 1815 med Lisbert Pedersdtr. Kjyruvaet (fra Sødorp i Nord-Fron). Lisbeth døde i 1862. Ole og Lisbeth fikk barna Ole, Peder, Johannes, Anne, Johannes, Anne, Ole. Peder fortsatte som husmann i Skriubakken, han er min tippoldefar. Den yngste Ole er atså din tippoldefar.

 

Foreldra til Ole (1773) var Ole Olsen (ca 1740-1808) og Anne Olsdtr. (ca 1743-1821). Hvor disse kom i fra, vet jeg ikke, kirkebøkene på Fron går bare tilbake til 1799. Skriubakken ble rydda som husmannsplass etter 1789 da det gikk et stort skred (skriu) akkurat der. Det vesle bruket ble rydda i skredfaret, og navnet ga seg sjøl.

 

Opprinnelig var dette en plass under søre Rønn, men kom senere under Barlund. Formelt var Skriubakken husmannsplass helt fram til år 2000.

 

Odd Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Olsen Skriubakken var født ca. 1773, han døde i 1852. Han gifta seg først (i 1811) med Anne Olsdtr. Noet (lokal uttale: Joe), ho døde året etter, trolig i barselseng. Ole gifta seg oppatt i 1815 med Lisbert Pedersdtr. Kjyruvaet (fra Sødorp i Nord-Fron). Lisbeth døde i 1862. Ole og Lisbeth fikk barna Ole, Peder, Johannes, Anne, Johannes, Anne, Ole. Peder fortsatte som husmann i Skriubakken, han er min tippoldefar. Den yngste Ole er atså din tippoldefar.

 

Foreldra til Ole (1773) var Ole Olsen (ca 1740-1808) og Anne Olsdtr. (ca 1743-1821). Hvor disse kom i fra, vet jeg ikke, kirkebøkene på Fron går bare tilbake til 1799. Skriubakken ble rydda som husmannsplass etter 1789 da det gikk et stort skred (skriu) akkurat der. Det vesle bruket ble rydda i skredfaret, og navnet ga seg sjøl.

 

Opprinnelig var dette en plass under søre Rønn, men kom senere under Barlund. Formelt var Skriubakken husmannsplass helt fram til år 2000.

 

Odd Jan

 

 

Hei igjen!

Takk for opplysningene, jeg setter meg nå over kirkebøkene og finner datoene for de forskjellige hendelsene.

Takker igjen. Ha en fin vår og sommer.

Mvh Bjørn Holt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.