Gå til innhold
Arkivverket

Johanne Knutsdatter fra Myr i Hamre (Åsane?) til Røssland


Martin Vatshelle
 Del

Recommended Posts

Jeg finner Johanne Knutsdtr. Myr gift med Lars Olsen Nunaas (Nonås) 1740 i Hamre

http://digitalarkive...&merk=2365#ovre

 

Jeg finner igjen Lars Olsen d.e. Røsland (1714-1784), på Søre Røsland, Hosanger, Osterøy

det står at foreldrene hans bodde en stund på Nonås.

Her står han gift med Johanna Knutsdatter Myrdal.

 

Johanne Knutsdatter dør på Røsland i 1769 da 56 år gammel.

http://digitalarkive...8&merk=908#ovre

 

Jeg slo opp på Myr i lindås nær Eikanger men kunne ikke finne verken Knut eller Johanne som passet.

 

Derfor slo jeg opp på Myrdal i Åsane i det nye bidet av Åsaneboken, der finner jeg en passende Knut:

Knut Olsen Haugland gift 1693 med Kari Olsdatter Åstveit.

Men de har ingen datter med navn Johanne.

Johanne skulle vært født ca. 1713, Knut og Kari står oppført med bl.a. et barn født 1708 og et 1714 så det kunne jo passe.

 

Er det noen som kan hjelpe meg på rett spor her?

 

P.S. merk at Lars sin bror Lars Olsen d.y. (1722-1764) var gift med Johanne Rasmusdatter Fjellskål så vi ikke blander sammen disse to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før 1708 bodde Knut og Kari på Øvre Eide i Åsane.

Knut fikk skjøte på Myrdal 1719, men har bodd der noe år før det.

Knut var nevnt Myrdal i diverse stevninger for ubetalt gjeld i perioden 1712-1715

 

Det er mulig Knut og Kari (Karen) bodde på Ladegård en periode fra ca.1708-ca.1712.

Johanna kan være født her.

Her er dåpen til Henrik født 1708:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=29&filnamn=dp12011668&gardpostnr=5103&personpostnr=13672&merk=13672#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forlovere er er Nils Halversen Holme og Gudmund Anderssen Nonås (nr. 12c). Hosangerboka nevner ingen Nils Halversen på Holme, men derimot Nils Hermodsen (nr. 10), ant. sønn av Hermod Johannessen Litland som bor der (Holme nr. 7II). Antar at disse to Nils H. er samme person, og i så fall er de to forloverne fettere via Litland. Navnet Hermod er sjeldent her, så jeg regner med at de ætter fra Hermod Anderssen Heldal (nr. 8), som nok også er far til Anders Hermodsen på Langeland (nr 9), som jeg regner med er svigersønn av lensmann Tørres Sverkesen Hole (nr. 6).

 

Teksten er litt vanskelig å lese fullt ut, men den forteller i alle fall at de forlovede ikke er beslektet i forbudt ledd.

 

Tar med at de to Lars Olsen Røsland ikke er brødre, men dobbeltfettere. Videre er deres bestemor Anna Monsd. Hole datter av Jorunn (Jorna) Johannesd. Heimvik. Dette fremgår av odelssaken på Kleiveland, der hennes mann, Mons Hole (nr. 12), er verge på Heimvik-siden. Hosangerboka misforstår dette fullstendig og plasserer feil Mons Hole (nr. 11) som partseier på Kleiveland-siden. (Min konklusjon med opphavsrett.)

 

Litt til:

 

På Litland (nr. 9) er Johannes Anderssen først g.m. Kari ant. Hermodsd. Heldal, deretter m. Gjertrud Magnesd. Bysheim. Sistnevnte er søster av Elling Magnesen Bysheim (nr. 17), som er far til Arne Ellingsen Røsland. Arne er bestefar til begge Lars Olsen Røsland. Hans mor er Kari Andersd., som ut fra sammenhengen her mest sannsynlig er søster av Johannes Anderssen Litland. Dermed blir slektskapet mellom brudgommen og de to forloverne følgende: Hermod Holme (ant. far til den ene forloveren) ser ut til å være halvbror av Anders Nordås (far til den andre forloveren), og det betyr i så fall at Nils Hermodsen er tremenning og Gudmund Anderssen dobbelt tremenning av brudgommens far.

 

Jeg har sett i helt andre miljøer at begge forloverne godt kan tilhøre familiekretsen e.l. til den ene parten når forlovelse inngås, og da skyldes det nok ikke sjelden at den andre parten ikke er fra samme strøket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.