Gå til innhold
Arkivverket

Amerikanisert navn Herlwin.


Sigbjørn Sandsmark
 Del

Recommended Posts

Thom Thomsen bodde ved folketellinga 1880 i Kingsbury County i Dakota Territory (South Dakota) sammen med søsteren Minnie, 15 år og foreldrene Herlwin Thomson 49 år og Mary Thomson 46 år. Jeg mener jeg har lest at det var mye hallinger som var «pionerer» i dette området men Herlwin-navnet er ikke lett å «oversette» til norsk så jeg klarer ikke å komme videre med dette problemet.

Det jeg vet om Josephine Martine er at hun emigrerte fra Kristiansand

11.6.1886, ugift tjenestepige, med reisemål Minnesota.

Hun reiste i lag med to andre tjenestejenter fra Bakke. ved Flekkefjord.

Så finner vi henne i folketellingen 1900 i Sebeka village, Wadena, Minnesota

som konen til Thom Thomson.

De ble gift i 1888 .

 

Svigerfaren til Martine/Mary hette Herlwin Thompson.f ca 1834 og kone Mary.f.ca 1834. Hvem var Herlwin,og hvor kom han fra ?

 

Navnet er trolig "amerikanisert"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står Herlwin med fødselsår 1831.

 

Lenke til tellingen 1880.

Name: Herlwin Thomson Residence: Kingsbury, Dakota Territory Birthdate: 1831 Birthplace: Norway Relationship to Head: Self Spouse's Name: Mary Thomson Spouse's Birthplace: Norway Father's Name: Father's Birthplace: Norway Mother's Name: Mother's Birthplace: Norway Race or Color (Expanded): White Ethnicity (Standardized): American Gender: Male Martial Status: Married Age (Expanded): 49 years Occupation: Farmer

Herlwin Thomson M 49

Mary Thomson F 46

Thom Thomson M 21

Minnie Thomson F 15

 

https://familysearch...M9.1.1/MCV7-9XF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har prøvd å leite i FT1865, og det beste eg kjem opp med, er denne familien på Økland i Finnås (Bømlo, Hordaland).

 

Halvor Tomasson og kona Marte Larsdotter, begge fødde ca. 1832. Sonen Tomas Halvorsson f. ca. 1859. Dessutan dei yngre barna Lars og Birte.

Der er inga Minnie, men eit sånt namn kan jo vere nesten kva som helst.

 

Men dette kan sjølvsagt vere eit stygt villspor ... Likevel er det kanskje verdt å gå til bygdebøkene for Bømlo, emigrantlister o.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være dette paret i Census 1900? https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/MMR4-544

Name: Halver Thompson Titles & Terms: Residence: Lake Preston town, Kingsbury, South Dakota Birth Date: Jan 1833 Birthplace:

Norway

Name: Marie Thompson Titles & Terms: Residence: Lake Preston town, Kingsbury, South Dakota Birth Date: Dec 1823 Birthplace: Norway Relationship to Head of Household: Wife Spouse: Halver Thompson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har prøvd å leite i FT1865, og det beste eg kjem opp med, er denne familienpå Økland i Finnås (Bømlo, Hordaland).

 

Halvor Tomasson og kona Marte Larsdotter, begge fødde ca. 1832. Sonen Tomas Halvorsson f. ca. 1859. Dessutan dei yngre barna Lars og Birte.

Der er inga Minnie, men eit sånt namn kan jo vere nesten kva som helst.

 

Men dette kan sjølvsagt vere eit stygt villspor ... Likevel er det kanskje verdt å gå til bygdebøkene for Bømlo, emigrantlister o.l.?

Dette dødsfallet på Bømlo kan tyde på at mitt framlegg i #3 ikkje er rett, sjølv om fødselsåret på denne Halvor Tomasson er sagt å vere 1839.

 

Det er nok et villspor, jfr bygdeboka:

 

Simon Steinsbø: Bømlo bygdebok, bind I , Gards- og ættesoge for Bremnes Sokn. side 514 Økland 79:

 

"Halvard Tomasson Økland, f. 1832, d. 1895. G. m. Marta Marie Larsdtr. Steinsbø, f. 1832, d. 1905."

 

Sønnen Lars f. 1861 var for øvrig gift med søster til min bestemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dårlig greie på slike navn, men syns Herlwin virker litt fransk-inspirert, men det stemmer kanskje dårlig i dette tilfellet? Intuisjonen er sikkert feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste notatet vi har fra vedkommende i Amerika sier at de har et familiebilde

som det står "Flekkefjord" på, samt en lapp med navnet hans og ordet

"Flickefura"!

Så en kan jo relativt lett gjette hvilket sted det er snakk om. Det er imidlertid

ingen ting i kirkebøkene der som likner på Thom Thomson.

 

Flekkefjord er nærmeste by til fødestedet til Josephine Martine, i USA kalt Mary .Flikka er en gård på byveien fra Konstali i Bakke.

 

Det er familien i USA som gjennom Utvandrersenteret i Stavanger som etterlyser fødested til Herlwin og fam.

Og Josephine Martine/Mary var datter av mine tippoldeforeldre.

 

Takker for all hjelp,men håper på flere tips !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket litt i Martin Ulvestad sin bok _Nordmændene i Amerika_ .

 

Her nevnes de første nordmenn i Kingsbury County SD fra og med 1878. Blandt disse er nevnt H. Thompson fra Sogn. Siden Herlwin og familien er i Kingsbury i 1880 er det ikke usannsynlig det er _ Herlwin _ som er H. Thompson

 

http://da2.uib.no/cg...id=148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket litt i Martin Ulvestad sin bok _Nordmændene i Amerika_ .

 

Her nevnes de første nordmenn i Kingsbury County SD fra og med 1878. Blandt disse er nevnt H. Thompson fra Sogn. Siden Herlwin og familien er i Kingsbury i 1880 er det ikke usannsynlig det er _ Herlwin _ som er H. Thompson

 

http://da2.uib.no/cg...id=148

 

De andre 3 fra Sogn som nevnes samtidig med H .Thompson er Hans Røisum, J Røysum og Iver Fjerstad. Røysum er gardsnavn i Leikanger mens en finner Fjerestad i Balestrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er merkelig att det ikke finnes noen reg. som död, eller i de andre census/FT som kommer i närheten med navnet "Herlwin" i USA, når jeg söker i Ancestry. Bare den tidligere nävnte census 1880.

 

Om man googler dette navnet, så ser man att "Herwin" er brukt som ett etternavn.

 

Men att denne "Herwin" kan väre en sogning, er ingen umulighet, da han er nävnt i sammen med 3 andre sogninger i "S. Dakota". Har sjekket desse 3 (Röysum/ Fjärestad) i bygdeböker for "Balestrand" og "Leikanger", men finner ingen med farsnavn "Thomassen" med passende alder (f. ca. 1831) fra desse 2 områdene som emigrerer til USA.

 

Men jeg har i Ancestry, funnit en "Thomas Thomassen" i passasjerlister til "New York" år 1849 fra "Bergen", 18 år gammel.

 

Navn: Thomas Thomassen Ankomst Dato: 5 juli 1849 Alder: 18 Kjønn: M (Male) Port of Arrival: New York Port of Departure: Bergen, Norge Place of Origin: Norge Ship: Henry Wergolene Familie Identifikasjon: 2715602 Mikrofilm Serienummer: M237 Mikrofilm Roll Number: 81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, han som emigrerer til "New York" 1849 kan vi bare glömme, ser jo nå att "Minnie" og "Thom" er begge födt ca.1865 og 1859 i Norge. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"GRETE´s" forslag med navnendring fra "Eivind" var ikke dum, har også tenkt på det. Og trodde jeg hadde treffet blink her : http://digitalarkive...&merk=1146#ovre

 

Stemmer jo ikke heldt med alder på foreldrene, og kan heller ikke se att de emigrerte, hverken over "Bergen" eller i bygdeboken for "Årdal", men muligens sönnen "Thomas" f. ca.1862, og kan väre den samme som "TORODD" har som kandidat, som har värt på hjemmebesök.

 

Har likevel en fölelse att det er "Årdal" vi skal lete, for jeg ser i bygdeboken att navnet "Thomas" blir brukt om hverandre, og t.o.m. "Eivind" navnet går ofte i arv. Kan "Herlwin" ha endret navnet fra en forfar som hette "Eivind", om han ikke hette det selv. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå gått i gjennom alle "Thomassen" f. +/- 1831 i FT 1865 i hele "S & Fj." fylkesarkivet, og de jeg har funnit med sönn "Thomas" f. +/- 1859, har jeg sekket opp med bygdeböker, men står til videre igjen med familien "Ole Thomassen Säheim".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi må tilbake til etterlysingen til Sigbjørn og rette oppmerksomheten mot det som Lars Johannessen har funnet i innlegg 2.

 

Denne Thom Thomson som er gift med Josefine og bor i Sebeka village, Wadena, Minnesota i 1900 tellingen er opplyst imigrert i 1883. Han opplyser også 1883 som imigrasjonsår i 1910 tellingen han bor da i Red Eye, Wadena Co Mn. Ut fra dette mener jeg det er lite sannsynlig at Thom Thomson i Sebeka, Wadena Co. Mn i 1900 og Thom Thompson i Lake Preston, Kingsbury Co. SD er samme person.

 

I tillegg har jeg en mistanke om at den Thom Thomson som bor sammen med foreldrene i Lake Preston , Kingsbury Co SD i 1880 fremdeles bor i Lake Preston Kingsbury Co. SD i 1900 tellingen, men da under navnet Torstein T Halvorsen f imigrert 1870. Han er i 1900 tellingen ført opp rett etter Halvor Thompson og kona Mary (se innlegg 4). I 1910 tellingen er han ført opp under navnet Thorson H Thompson 51 år og bor i på samme sted.

 

Herlwin Thompson er trolig Halvor Thompson, men jeg tviler på at han er far til den Thom Thomson (TT) som er gift med Josefine eller Jossie som hun er ført opp som i 1900.

 

Dersom en går ut fra at TT utvandret i 1883, og holder oss til Flekkefjord området , er det en Tønnes A Tønnessen 25 år fra Hitterøen (Hidra) som utvandrer i 1883. Hidra har vel fra tid til annen tilhørt Flekkefjord prestegjeld.

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=KRISTUT&gardpostnr=4610#nedre

 

Det er sannsynligvis han her :

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=26&filnamn=f61042&gardpostnr=306&personpostnr=1498&merk=1498#ovre

 

 

Det blir nok en del arbeid å eventuelt bevise dette. Eventuelt finne vielsen til Thom og Josefine eller barnas fødsler i ND

 

Jeg har sett tidligere _Tønnessen_ navnet er blitt amerikanisert til Thompson/Thomson. Og jeg finner ingen i USA i 1900 tellingen som er oppført med navn Tonnes Tonnesson e.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.