Gå til innhold
Arkivverket

Einar Erik Nylund, født i Drammen i 1890


Astrid Gran Skjæret
 Del

Recommended Posts

Finnes det noen ”der ute” som vet hvor det ble av Einar Erik Nylund? Han ble født i Drammen 18. mars 1890, døpt i Bragernes kirke 25. mai 1890. Konfirmert i samme kirke 10. april 1904.

 

Foreldrene er Andrea Berntsen, født 1. august 1859 i Drammen, og Carl Albert Nylund, født 13. mars 1846 i Sverige. De giftet seg i Bragernes kirke 18. sep. 1881. Familien til Carl Albert kan følges tilbake til Finland.

 

F.t. 1900 bor familien Nylund i Bjergstien i Drammen. Carl Albert er ”Litograf og Bestyrer af litogr. Trykkeri.” Andrea er da død.

I 1910 Bodde Einar i Tomtegaten 33 i Drammen. Han er papirfabrikkarbeider. Han er ugift.

 

15. jan 1911 fikk Einar ei datter med Margit Teigen fra Hjartdal. De var ikke gift. Barnet ble født på Rikshospitalet, og ble ”satt bort”. Hun kom til Enebakk. Einar skal likevel ha hatt litt kontakt med datteren sin.

 

Datterdatteren til Einar lurer veldig på hvor det ble av bestefaren og hans andre etterkommere. Hun har hørt at han giftet seg og skal ha fått i alle fall to barn. Hun vet at Einar, i en periode, drev Sol vaskepulverfabrikk i Drammen.

 

Jeg har gjort veldig mange forsøk på å finne noen spor etter denne familien, men kommer ikke videre. Håpet er at noen kanskje kjenner noe til dem, eller er mye flinkere til å lete enn det jeg er jeg er :).

Jeg kan evt. også kontaktes på leifskj@online.no

Med vennlig hilsen

Astrid Gran Skjæret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adressebok for Buskerud 1950/51, Drammen:

 

Borghild Nylund, eksped. Amtm. Bredersensgt. 13

 

Einar Nylund, disp. Tord Pedersensgt. 18

 

Einar E. Nylund A/S, etabl. 1948, aksjekap. 66 000 kr., disp. Einar Nylund, fargev., vaskeart., kjemikalier en gross, Tomtegt. 13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så imponert over alt dere vet å finne fram. Tusen takk både Ann-Mary og Carsten :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

hei, boka "Made in Drammen - industrihistorie for en østlandsby" av Per Otto Borgen og Reidar Heieren, er nå tilgjengelig på nettet. Den digitale versjonen ligger på Terra Buskerud (Buskerud fylkeskommune) og adressen er: historieboka.no

 

Jeg har ikke sjekka, men regner med at det står noe om såpefabrikken der,

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

hei, boka "Made in Drammen - industrihistorie for en østlandsby" av Per Otto Borgen og Reidar Heieren, er nå tilgjengelig på nettet. Den digitale versjonen ligger på Terra Buskerud (Buskerud fylkeskommune) og adressen er: historieboka.no

 

Jeg har ikke sjekka, men regner med at det står noe om såpefabrikken der,

 

mvh. Astrid

 

Hei Astrid

Beklager at jeg ikke har svart deg tidligere, men det er først i dag at jeg oppdaget svaret ditt. Visst fant jeg opplysninger om såpefabrikken der. Kjempeflott, tusen takk.

 

Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nei, det har jeg dessverre ikke, bortsett fra det som sto om fabrikken. Kjenner du noe til ham, eller er du også på leting etter opplysninger om Einar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Borghild Nylund som har tilholdssted på Amtmand Bredersgt 13 i 1950/51, er muligens identisk med den Borghild Anna Christiansen som får en andel av Amtmand Bredersgt 13 i 1954 overdratt til seg. Denne Borghild Anna levde 1916-2000, du finner graven på Dis gravminner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Ruth Kjemperud som ble forlovet med Einar E Nylund .Han het angivelig Einar Erling Nylund.

 

 

Andreas Svennichsen Høyer (1669-1750), kjøpmann i Kristiansand og hans slekt utarbeidet av Theis Høyer utgitt av Slektsutvalget

(Utdrag)

 

1) 3 Svennik Høyer, f. 3. august 1931 i Bærum, st. 1951, 1960 viten skapelig assistent, 1962 forskningsstipendiat, 1965 universitetssti pendiat, 1970 dosent ved Institutt for presseforskning UiO, fra 1985 professor sst. Dr. philos. 1978, Ford Fellow 1970-1971 Stan ford Cahf., medlem av Dagspresseutvalgene av 1972 og 1980, det for anvendt presseforskning og etterutdanning 1976-1984, tid ligere formann Norsk Statsvitenskapelig Medieforskerlag. G. 1) 23. mars 1959 m. Karin Nylund, f. 23. desember 1934, st. 1953, dtr. av Einar Erling Nylund og Ruth Kjemperud. Ekteska pet oppløst 1984. G. 2) 27. juli 1984 i Stockholm m. Anne-MarieHadenius, f. 19. juli 1933 i Ystad

 

 

 

Erik-Wilhelm 23 Sin Elisabeth 23 NYLUND, Einar Erling 24 Karin 24 Ruth, f. Kjemperud

http://www.nb.no/utl...56b25b80226d433

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Borghild Nylund som har tilholdssted på Amtmand Bredersgt 13 i 1950/51, er muligens identisk med den Borghild Anna Christiansen som får en andel av Amtmand Bredersgt 13 i 1954 overdratt til seg. Denne Borghild Anna levde 1916-2000, du finner graven på Dis gravminner.

 

Takk for tipset. Jeg har også sette Borghild Nylund på Dis gravminner, men har ikke klart å finne noen kobling til Einar. Dette må jeg kikke nærmere på. Tusen takk. Hilsen Astrid

 

Hei

 

Finner en Einar E. Nylund som forlover seg i Aftenposten den 22.09.1925.

 

 

Mvh

Hanne

 

Ja, her ser det ut til å være et treff. Han het Einar Erik, men er flere steder omtalt som Einar E. Nylund. Han jobbet i Oslo i en periode, og kan utmerket godt ha bodd i Vestre Aker. Hjertelig takk. Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Ruth Kjemperud som ble forlovet med Einar E Nylund .Han het egentlig Einar Erling Nylund.

 

 

Andreas Svennichsen Høyer (1669-1750), kjøpmann i Kristiansand og hans slekt utarbeidet av Theis Høyer utgitt av Slektsutvalget

(Utdrag)

 

1) 23. mars 1959 m. Karin Nylund, f. 23. desember 1934, st. 1953, dtr. av Einar Erling Nylund og Ruth Kjemperud. Ekteska pet...Erik-Wilhelm 23 Sin Elisabeth 23 NYLUND, Einar Erling 24 Karin 24 Ruth, f. Kjemperud

http://www.nb.no/utl...56b25b80226d433

 

Hmmmm - hvis denne Einar Nylund het Erling til mellomnavn, så er vi på villspor. Han jeg leter etter het Erik til mellomnavn. Han ble født i Drammen 18. mars 1890, Derfor hadde det vært en stor mulighet for at han hadde funnet seg ei kone derfra. Da er jeg kanskje like langt, men hjertelig takk til alle gode hjelpere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

 

For min egen del tror jeg at jeg ville ha sjekket alle aktuelle kirkebøker for å se at det ikke dreier seg om skrivefeil her.

 

Mvh

Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

 

For min egen del tror jeg at jeg ville ha sjekket alle aktuelle kirkebøker for å se at det ikke dreier seg om skrivefeil her.

 

Mvh

Hanne

 

Det var et godt råd, Hanne. Det skal jeg forsøke meg på.

Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astrid. Eg veit ikkje om du har gjort forsøk på å finne etterkommarar av søskena til Einar, for å sjekke om dei har kjennskap til kor det blei av han.

 

Eit av søskena, Ragnar Sigurd, finn vi igjen er her i FT 1910 i Drammen:

http://digitalarkive...f01036458020218

 

Ragnar Sigurd er fødd 1883, og er gift med Laura.

 

Eit av barna er Dagny Ruth, f. Strømsgodset 1908.

 

På DIS-gravminner for Bragernes gravplass i Drammen finn eg (felt: TC, rad: 1, gravnr: 6) Ragnar Nylund, bisett 01.06.1940 og Laura Nyland bisett 13.08.1953.

 

I same grav finn eg Dagny Ruth Kristoffersen, bisett 27.06.1980 og (antatt ektemann) Gunnar Erling Kristoffersen bisett 16.06.1982.

 

I same grav finn eg også ei Borghild Anna Christiansen, f. 10.10.1916 bisett 12.05.2000 og Fanny Kjølstad bisett 11.06.1956. Eg har ikkje funne koblinga mellom desse to, og dei ovanfor. (men sjå innlegg 9)

 

Kanskje kan kyrkjekontoret (eller liknande) i Drammen hjelpe deg med kven som står som festar på denne grava, evt. kan ein finne dødsannonser for Dagny Ruth eller Gunnar Erling, som kan ha opplysningar om etterkommarar etter dei.

 

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astrid. Eg veit ikkje om du har gjort forsøk på å finne etterkommarar av søskena til Einar, for å sjekke om dei har kjennskap til kor det blei av han.

 

Eit av søskena, Ragnar Sigurd, finn vi igjen er her i FT 1910 i Drammen:

http://digitalarkive...f01036458020218

 

Ragnar Sigurd er fødd 1883, og er gift med Laura.

 

Eit av barna er Dagny Ruth, f. Strømsgodset 1908.

 

På DIS-gravminner for Bragernes gravplass i Drammen finn eg (felt: TC, rad: 1, gravnr: 6) Ragnar Nylund, bisett 01.06.1940 og Laura Nyland bisett 13.08.1953.

 

I same grav finn eg Dagny Ruth Kristoffersen, bisett 27.06.1980 og (antatt ektemann) Gunnar Erling Kristoffersen bisett 16.06.1982.

 

I same grav finn eg også ei Borghild Anna Christiansen, f. 10.10.1916 bisett 12.05.2000 og Fanny Kjølstad bisett 11.06.1956. Eg har ikkje funne koblinga mellom desse to, og dei ovanfor. (men sjå innlegg 9)

 

Kanskje kan kyrkjekontoret (eller liknande) i Drammen hjelpe deg med kven som står som festar på denne grava, evt. kan ein finne dødsannonser for Dagny Ruth eller Gunnar Erling, som kan ha opplysningar om etterkommarar etter dei.

 

mvh Egil

 

Hei Egil. Tusen takk. Dette var veldig interessant. Jeg hadde funnet tre av søsknene til Einar Nylund, Ragnar Sigurd hadde jeg imidlertid ikke funnet - før nå. Jeg har også vært inne på tanken om å kontakte kirkekontoret, men jeg tenkte da på å spørre om de hadde noen opplysninger om Einar. Du har jo helt rett i at etterkommere etter hans søken også kan de opplysningene jeg søker. Det var et flott innspill, tusen takk igjen.

Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fanny Kjølstad i 1910?Gift med Thorvald.

Fanny Kjølstad 24.07.1885 Kristiania hm g

http://www.google.no...ZVmsMig&cad=rja

 

Hei Ann-Mary. Der dukket også fødselsdato og familien til Fanny Kjølstad. Det må jo være en eller annen sammenheng, siden hun ligger i samme grav som familien Nylund. Nå har jeg litt av hvert å lete videre etter. Tusen takk for all hjelp.

Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HIPP HIPP HURRA :lol: . Tusen takk til alle mine gode hjelpere!!!! Jeg gjorde som du sa, Hanne, og fant at Einar Erik Nylund og Ingeborg Ruth Kjemperud ble viet i Bragernes kirke 29. jan. 1927. Den forlovelsesannonsen din gjorde virkelig susen.

 

Til Ann-Mary

1) 23. mars 1959 m. Karin Nylund, f. 23. desember 1934, st. 1953, dtr. av Einar Erling Nylund og Ruth Kjemperud. Ekteska pet...Erik-Wilhelm 23 Sin Elisabeth 23 NYLUND, Einar Erling 24 Karin 24 Ruth, f. Kjemperud

http://www.nb.no/utl...56b25b80226d433 Dette må jo være riktig Einar Nylund, bare at mellomnavnet er feil. Dessverre kommer jeg ikke inn på den linken du har lagt ut her. Jeg får beskjed om at jeg ikke har tilgang til den. Ut fra det du har lagt ut her, så må vel Karin Nylund være datter til Einar og Ruth? Kirkeboksiden med fødte i 1936 er sperret, så jeg får ikke sjekket dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har jeg dessverre ikke, bortsett fra det som sto om fabrikken. Kjenner du noe til ham, eller er du også på leting etter opplysninger om Einar?

 

Hei igjen :-)

Nei, eg har ikkje kjennskap til denne familien, berre nysgjerrig på om du fant noko :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til vielsen mellom Einar Erik Nylund og Ingeborg Ruth Kjæmperud.

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Bragernes, Ministerialbok nr. III 9 (1921-1939), Ekteviede 1927, side 184.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=22298&idx_id=22298&uid=ny&idx_side=-190

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...40805260190.jpg

 

 

 

De giftet seg 29 jan 1927,kl 4.

Lysningsprotokoll:

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Bragernes, Lysningsprotokoll nr. 11 (1920-1936), Lysninger 1927, uten sidenr.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1157&idx_id=1157&uid=ny&idx_side=-105

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...51102020105.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astrid. Eg har sendt deg ei privat melding.

 

mvh Egil

Jeg har forsøkt å svare på din private melding. Håper jeg har gjort alt riktig, slik at den kommer fram til deg.

hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.