Gå til innhold
Arkivverket

Hva står det etter Georg Pedersen på dette foto.


Tom L.
 Del

Recommended Posts

Jeg fant på bruktmarked et gammelt fotoalbum med noen fotografier inni,

På det ene (den yngste) står Georg Pedersen ....?....., er det noen som kan tyde det siste navnet eller kjenner igjen han.

jeg tror også at det er samme mann som er avbildet som gammel.

 

her kommer bildene,

 

Tom

 

her kommer det andre bildet.

post-1123-0-24079200-1336397075_thumb.jpg

post-1123-0-53394400-1336397371_thumb.jpg

post-1123-0-38206200-1336397553_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg ikke har svart tidligere, men jeg hadde problemer med innloggingen.

 

Tusen takk for svar,

 

Mariann, det ser ut som iflg. din link at Oslo Bymuseum mulig kan ha svaret.

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det må ha vært
meningen
å skrive Christiania etter navnet Georg Pedersen, men så har det blitt en S istedenfor en C ...

 

Bildet til venstre av den unge mannen (mellom 20 og 30 år) uten skjegg er tatt hos den polskfødte fotografen Ludwik Szacinski i eller etter 1884. Bildet til høyre av den noe eldre mannen (40 - 50 år) med skjegg er tatt hos den danskfødte fotografen Johannes Lindegaard. Jeg tror ikke det er samme mann på de to bildene. Men kanskje den eldste er faren til den yngste, hvis de er i nær slekt? Jeg tror nemlig at bildet av han med skjegget er tatt
tidligere
enn bildet av den unge mannen uten skjegg (da blir også aldersforskjellen mellom de to mennene enda større). Det ser sånn ut på bildekvaliteten, synes jeg. Hvis det skulle være
samme
mann på de to bildene, måtte bildet med skjegg være tatt et stykke ut på 1900-tallet, men slik ser det ikke ut.

 

De to fotografene fungerte stort sett samtidig i Kristiania. Dansken Lindegaard (født 1830) var 14-15 år eldre enn polakken Szacinski (født 1844) . Den eldste virket i Kristiania fra ca 1860 og den yngste etablerte seg her ca 1865. Lindegaard døde i 1889, Szacinski i 1894. Sistnevntes norske kone fortsatte imidlertid forretningen og mine besteforeldre ble fotografert hos henne ca 1900. Ludwik Szacinski var den mest toneangivende fotograf i Kristiania på slutten av 1800-tallet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag Aage

 

Du har sikkert rett i det du sier, jeg antok at det kunne være samme mann siden det var likheter, men det kan selvfølgelig være faren, etc.

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jo heller ikke hvor mye rett jeg kan ha, jeg har bare vurdert skjønnsmessig ut fra alder og mulig datering av bildene.

Men du vet kanskje ut fra andre sammenhenger (blant annet hvor bildene kommer fra) om det kan være noe slektskap her?

Det at begge bildene står i samme private fotoalbum, tilsier jo at de to mennene kan være i slekt.

Ofte er bilder i album satt inn i kronologisk rekkefølge (med de eldste først). Kan du si noe om rekkefølgen her - og om avstanden mellom dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir jo bare ren gjetting: Men jeg vil tro at sannsynligheten er stor for at de to i alle fall er i familie med hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi får anta at den sansynligheter er stor,

og så får jeg håpe at det dukker opp noen som kjenner til personene eller har identiske bilder som kanskje er i familie.

i så fall vil de få albumet.

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.