Gå til innhold
Arkivverket

Redigere profilen?


Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Jeg har prøvt mange ganger å laste ned bilde fra min album til dette fora men får dette ikke til. Lar det seg gjøre å laste ned det blidet jeg bruker på facebook. Eller hvordan skal gje gjøre dette. De bildene jeg har i min egen album er altfor store, hvordan skal jeg redusere størrelsen på disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller med Paint, som ligger under Tilbehør i Windows, (om du da ikke bruker et annet operativsystem).

 

(Det er lurt å lage en kopi av bildet du skal gjøre noe med, så du også har originalen lagret.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at jeg trenger litt bedre opplæring på dette området? Kanskje jeg må ha det inn med "skje" som man sier. Så en liten og enkel oppskrift ville vert fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger inn bilde av hvor en finner bildebehandlingsprogrammet Paint i Tilbehørskatalogen.

 

Bildet av dette har jeg hentet inn på nytt i Paint for å vise valgene en har i Paint.

 

(Valgene som er aktuelle er Endre størrelse og Beskjær.)

.

post-162-0-04383400-1336523250_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg lagt inn bilde av hvordan det ser ut der en legger inn bildet.

 

(Det finnes en bildebeskjæringsfunksjon her også, men en redusere størrelsen på bildet til under 50 kB før en laster det inn i profilen.)

.

post-162-0-55575500-1336524563_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Lag først en kopi av bildet (så du fremdeles har det originale bildet intakt):

Finn bildet som skal brukes. En trykker på bildet og på min maskin åpnes så bildet i Windows Live Fotogalleri. Jeg lager en kopi ved å trykke på Fil / Lag en kopi. Bildet lagres når du avslutter Fotogalleriet.

 

2. Hent bildebehandlingsprogrammet Paint i Tilbehør. (Windows-knappen / Alle programmer / Tilbehør / Paint)

 

3. I Paint trykker en på Åpne og en kommer til bildekatalogen, hvor en finner bildet en skal hente inn i Paint. Dobbeltklikk på bildet og det åpner seg i Paint.

 

4. Om det er veldig stort, trykk på Endre størrelse (se innlegg #5) og reduser prosent-tallet til du ser hele bildet.

 

5. Når en trykker Beskjær, legger det seg en ramme på bildet, som en 'drar' ut til det rammer inn motivet en skal ha som profilbilde. Trykk Beskjær omigjen.

 

6. Trykk Lagre som og velg lagringsnavn og filtype .jpg.

 

7. Før en begynner å laste opp bildet, kan en kontrollere størrelsen ved å holde markøren over bildet en akkurat lagret i bildekatalogen. (Tidligere skulle det ikke være over 50 kB.)

 

8. Gå til profilen. Hold markøren der bildet skal være og en ser ordet Endre i en sort firkant som en trykker på eller direkte: http://forum.arkivverket.no/index.php?app=members&module=profile&section=photo

 

(Alternativt kan en gå til Kontrollpanel i profilen. I Ditt kontrollpanel / Endre profilinformasjon / Endre bilde.)

 

Trykk på Endre og under valget 'Bruk et egendefinert bilde' trykker en deretter på Bla igjennom for å finne bildet en har lagret. Dobbeltklikk på bildet.

 

9. Bildet skal nå vise seg og om det ikke trenger ytterligere beskjæring, trykker en Ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at jeg trenger litt bedre opplæring på dette området? Kanskje jeg må ha det inn med "skje" som man sier. Så en liten og enkel oppskrift ville vert fint.

 

Her har du fått tre "skjeer" av vekslende størrelse ser jeg (he he), men det har du visst ikke oppdaget. Grunnen kan selvsagt være at du kanskje er uten datamaskin noen dager, men jeg vil tipse deg om feltet øverst til høyre: "Følg dette emne". Da kan du få melding til din epost når det kommer nye innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ja, det hadde vært hyggelig med en tilbakemelding. :rolleyes:

 

Om en ikke får til å redusere størrelsen på bildet en skal bruke, kan en jo få hjelp til dette ved å sende bildet som vedlegg til en e-post til noen som kan det og få det tilbake lite nok (50 kB) til å lastes inn i profilen. Jeg kan også være behjelpelig med dette. (Skriv en PM.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.