Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av skifte etter Michel Møller, Trondheim ca 1700


Kolbjørn Blix Dahle
 Del

Recommended Posts

Etter mye leting etter foreldrene til min 5x tipp fra Trondhjem, Michol Maria Møller, født rundt april 1696 fant jeg dem via et skifte i byen i 1700 ( http://arkivverket.no/URN:sk_read/25081/27/ ). Det er hennes far, og min 6x tipp - Michel Møller som der avholdes skifte etter. Michel og kona - Maren Jensdatter (mulig at det står Jonsdatter) hadde tydeligvis kun Michol(a) Maria da det er kun hun som er nevnt i skiftet som barn.

 

Det jeg ikke klarer å lese ut av skiftet er hva gården het og annen nyttig info. Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet avholdes på "Borger og Nordlands Handler Morten Jacobsens skriftlige Begiering", det ser ut til at avdøde skylder denne penger lenger ute i skiftet.

 

side 24 b: Gaarden Ravnkloe kaldet med 1 Jern Kachel ofn i Stuen, 1 Steen Dito i et Kammers, tillige med grunden Som den Nu bebygt og Indhegnet er, tillige med tvende smaa trækieldere.

 

Ravnkloa ligger ved nordenden av Munkegata, ved Kanalen. Du finner dette på Kartverket.

 

Kona heter Maren Jensdatter, som du antyder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet avholdes på "Borger og Nordlands Handler Morten Jacobsens skriftlige Begiering", det ser ut til at avdøde skylder denne penger lenger ute i skiftet.

 

side 24 b: Gaarden Ravnkloe kaldet med 1 Jern Kachel ofn i Stuen, 1 Steen Dito i et Kammers, tillige med grunden Som den Nu bebygt og Indhegnet er, tillige med tvende smaa trækieldere.

 

Ravnkloa ligger ved nordenden av Munkegata, ved Kanalen. Du finner dette på Kartverket.

 

Kona heter Maren Jensdatter, som du antyder.

 

Takk Astrid :-)

 

For meg virker det som om min ane, Michel skylder penger til ganske mange. Kan dette tyde på at han var handelsmann eller skipper på en frakteskute? Morten Jacobsen (Rener) var jo Nordlandshandler og skipper, mens Jørgen Jochumsen Althand var underfogd og døde i 1700. Ser du noe som kan tyde på dette?

 

-Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boet var nok registrert 13 aug 1696.

Det står noe på s. 25a om skipper, som man kan tolke:

…..Imidlertid Blef bud skicket til Joachim hindske, hvis Skipper den Sl. Mand hafver verrit, for at nehme om hand her udj Boet kunde hafver noget at kræfve….

Annen nyttig info er kanskje:

Lagvergen til enken heter Holger Ramfør (s. 24b) og enkens ”stiffader heter Cornelius de Lange (S. 25b)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret :-)

Joda, det stemmer nok det du sier. Michel var nok skipper, og hadde garantert vært nordpå. Det var jo hit etterslekta hans dro etter hvert. Fant mer om dem i går kveld på nose.dk ( http://family.nose.dk/getperson.php?personID=10224&tree=default ). Dvs etter hans kone, Maren Jensdatter. Hun var datter av Jens Køningsen og Dorethe Thomasdatter. Dorethe var gift 2. gang med Cornelius Laursen, og det stemmer jo med det du sier. Hvordan De Lange kommer inn i navnet hans har jeg ikke funnet ennå.

 

Ser at Jochum Hindske står registrert her http://www.tuxen.info/embetsmenn_midt-norge_1660-1700_register.PDF

 

og her http://www.vigerust.net/by/trondhjem1686_rode06_12.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er båtene Jochum Hinsche i Trondheim hadde iflg Norsk Maritim museum: VANITAS, KIØBMANDEN, ANNA CATHRINA ex hollandsk og DEN RØDE ROSE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

NST 27 side 293:

 

3/3 1716, avdøde Christopher Joensen Rafnkloen, død 23 /2 og før avd. hustru Deres barn Joen 15 og Elisabeth 7 år og hennes dtr. Mechael Maria 19 år med 1. Mann Michel Møller.2 Løsøre reg. for 327, solgt for 280 og gård for 188, gull 6, sølv 26, ialt 515 - 157 rd.

 

Mao. så var Christopher Joensen Rafnkloen gift med "Maren Jensdatter (mulig at det står Jonsdatter) hadde tydeligvis kun Michol(a) Maria da det er kun hun som er nevnt i skiftet som barn." Hun da død før 3/3 1716.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NST 16 side 293:

 

Skifte 23/7 1680, avdøde Jens Kønnigsen, kobberslager. Enke Dorethe Thomasdatter. Barn Maren 8.

201-22 (Fotnote 27)

 

Fotnote 27 Enken gift 2 med nedennevnte skomaker Cornelius Laursen (de Lange). Datteren Maren gift 1 med skipper Michel Møller skifte 28. apr. 1700, gift 2 med styrmann Christopher Jonsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.