Gå til innhold
Arkivverket

Claus Pedersen (Lille) Strøm 1664-1734


Inger Karin Haarbye
 Del

Recommended Posts

Jeg har kommet over ham i forbindelse med at han eier gården/plassen Smedstuen (på Stovner i Oslo), der mine 6xtippoldeforeldre Christopher Olsen og Rønoug Larsdatter bor fra ca. før 1715. Når Christopher dør ca. 1729 overtar enken Rønoug Larsdatter Smedstuen fra Claus Pedersen Lille Strøm.

 

Ved googling finner jeg bl.a. denne siden, der det går frem at han er gift med Kirsten Samuelsdtr Fahne, men jeg finner egentlig ikke mer om Claus Pedersen der. Er det noen som kjenner mer til bakgrunnen til Claus Pedersen Strøm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til folkene,men fant dette:

 

(utdrag)

 

 

Hun skrev seg som Kirsten Samuelsdtr. Fahne og ble g.m. Claus Pedersen

 

LillestrØm av slekten Stabel. De hadde en sØnn Claus Clausen som

 

bodde på Nedre Åmot, Rzlingen (se Bygdehistorie for Rzlingen, red

 

Lene Skovholt).

 

Det er mange etterkommere etter slekten Faen og Fane som lever på

http://www.google.no...4BEBtoZpFCja3aQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, der er det jo noe... Jeg har også funnet en side her, der det står at foreldrene hans er Peder Svendsen Sørum og Dorthe Bastiansdatter Stabel. Kan hende det stemmer, men Dorthe står jo der som født 1607 og Claus Pedersen 1664, og det går jo ikke. Likevel, det er tydelig at dette er en slekt fra Skedsmo, og det kan passe med at mine 6xtipper også kommer derfra. Claus Pedersen ser ut til å kjøpe Smedstuen på Stovner i 1712, og jeg antar at min ane Christopher Olsen har drevet den omtrent fra den tid. Jeg regner også med at han har kjent Claus Pedersen, eller kanskje (mindre sannsynlig) er slektning av ham.

 

(rettet skrivefeil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.