Gå til innhold
Arkivverket

Surr i Etternavn,hva blir rett ?


Jane Fjerdingby
 Del

Recommended Posts

Leter i min Svigerdatters gren,starter tidlig med forvirring her ..

 

Nr 6 her heter faren til Anders Ludvig Anders Gustav Johannesen

 

http://www.arkivverk...y&idx_side=-168

 

Men i Anders Ludvig's dåp Nr 14 heter faren Anders Hansen

 

http://www.arkivverk...ny&idx_side=-32

 

Sønnen til Anders Ludvig's vielse Nr 28 Her heter sønnen Asbjørn Johansen og Anders Ludvig heter også Johansen

 

http://www.arkivverk...ny&idx_side=-45

 

Hva er rett tro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt råd (- som jeg tror du har fått før):

 

Med en intetsigende emneoverskrift som "Hjelp" tiltrekker du deg ikke oppmerksomhet fra dem som måtte sitte inne med kunnskaper om akkurat de menneskene, slektene eller områdene du søker opplysninger om. De aller fleste nye innleggene i dette forumet er jo nettopp fra folk som ber om hjelp...

 

Du bør derfor i emnetitelen ta med opplysninger om hva du faktisk ber om opplysninger om - f.eks. person-/slektsnavn og et geografisk sted.

 

Du kan bruke "full editor" og gå inn og endre emnetitelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette spørsmålet er lagt ut i dette forum og på DIS-Norge med mindre enn to timers mellomrom, med den følge at to grupper mennesker leter etter samme svar samtidig. Jeg foreslår at man venter i det minste et par dager (helst mer) før man legger inn samme sak i flere fora. Når det har gått en viss tid (for eksempel en uke) uten at saken er løst, er det kanskje tid for å prøve et annet forum enn der hvor man startet. Hvis det haster veldig, kan man selvsagt legge inn spørsmålet i flere fora samtidig, men da gjøre oppmerksom på dette - og hvilke fora det er lagt inn - i det første innlegget. Da slipper hjelperne mye unødvendig dobbeltarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her ble jo første innlegg i DIS-Norge skrevet etter at første innlegg ble lagt inn her, så hun kunne umulig ha skrevet det i første innlegg. På DIS-Norge fikk hun god hjelp, og her

bare negativ kritikk. Hadde jeg vært henne nå og nybegynner(bare 49 innlegg her), så vet jeg iallefall hvor jeg ville ha spurt senere. Det er iallefall ikke her. Nybegynnere skal ikke

skremmes fra forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trist at dette ble opplevd som negativ kritikk. Det var ment som en konstruktiv hjelp. Tores innlegg opplever jeg også som konstruktivt og ikke som negativt. Torodds og Lailas innlegg er i alle fall ikke negative, så langt jeg kan se. Beklager Jane, hvis du også opplevde dette som negativt. Det var et velment forslag, men jeg kunne kanskje ha skrevet det annerledes! Jeg ser nå i ettertid at jeg kunne ha valgt en hyggeligere tone. Det var ikke meningen å være sur og negativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som har lagt ut etterlysninger i begge fora uten å informere om det, har fått langt krassere tilbakemeldinger enn det ovenstående. Jeg oppfattet at Dag Aage Løkke informerte på en nøytral og konstruktiv måte. Trådstarter har dessuten fått samme beskjed tidligere, som jeg har sett, og hun har nok forståelse for at det handler om respekt for andres bruk av tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det i statusen min og på profilen min her inne at jeg legger ut på begge steder,Trodde da det burde holde,da gjør det tydlig hvis ikke det :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jane, jeg tror det er mange som meg som hverken sjekker folks profil eller status og ikke vil se det du evt har lagt der.

Nå ville jeg normalt ikke ha gått inn på dette spørsmålet, hvis det ikke var for at akkurat nå kjedet jeg meg.

Hvis overskriften ikke gir meg en antydning om at dette kan være noe jeg vet noe om, dropper jeg stort sett å

lese dem.

En overskrift som gir navn og en antydning om hvor i landet vil som oftest gi bedre resultat. Jeg har for lenge siden

blitt henvist av andre til spørsmål her som jeg kanskje visste noe om, jeg hadde ikke lest dem ettersom overskriften

var noe ala leter etter familien/mormor/oldemor e.l. Begge gangene visste jeg veldig mye om det det var spurt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det i statusen min og på profilen min her inne at jeg legger ut på begge steder,Trodde da det burde holde

 

Jeg hadde ikke sjekket din status eller profil. Det kommer jeg ikke til å gjøre i særlig mange andre tilfeller (med andre) heller. Så hvis de fleste gjør som meg (og det tipper jeg er tilfelle), så er det nok ikke tilstrekkelig å gi beskjed bare der om slike ting. Jeg håper derfor at du synes at min anbefaling i innlegg 8 er OK, og at du ikke tar det som negativ kritikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sett at dette emnet har ligget langt oppe i lange tider, ellers hadde jeg nok aldri gått inn og lest det. Jeg har et par innsigelser:

 

For det første er navnet på tråden helt feil, det burde i det minste ha inneholdt fylke og prestegjeld. For det andre er det feil av trådstarter å starte likelydende emner her og på et annet forum, fordi man da setter i gang en masse dobbeltarbeide.

 

Vi burde nok hatt et eget tema som "klistret" om hvordan man bør/ikke bør stile spørsmål på dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kunne skrive Fylke og Prestegjeld når det går over flere.Er litt begrensa på plassen en har i start tråden da.En annen ting er at her inne har en profiler og status,regner med at dem er der for en grunn,makan til dømmende forum da gitt.Dere kan faktisk med det dere skriver skremme bort Nye folk fra denne hobby'en som trenger hjelp.Alle mennesker er da ikke like.Dobbeltarbeide kan en hindre også ved å lese folks status her inne.I mitt tilfelle er det hvertfall synlig bare ved å holde musa over bilde må ikke inn på noen ting..En annen ting er at det ble lagt link fra SF og over hit med en gang jeg fikk svar der,det samme gjør jeg motsatte veien...Jeg vet godt at det ikke bare er meg som blir angrepet på dette forumet.Dere burde skjerpe dere litt syntes nå jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kunne skrive Fylke og Prestegjeld når det går over flere.Er litt begrensa på plassen en har i start tråden da.

 

Om temaoverskrift.

Etter et velment innspill, forandret du overskriften fra 'Hjelp' til 'Surr i Etternavn. Hva blir rett?' og da fulgte du jo ikke det rådet du fikk, selv om du sa du hadde fått samme råd tidligere?

 

Et forslag til dekkende overskrift, som du også lettere finner igjen ved søk senere:

 

Hvem var far til Anders Ludvig Andersen/Johannesen f. 1884 i Våle/Ve. gift i Drøbak/Ak.?

 

De motstridende opplysningene i kirkebøkene beskrev du jo i det første innlegget og de er vel ikke til hinder for å ha en dekkende overskrift?

 

Her er forumspilleregler for et beslektet forum - DIS - Danmark:

http://www.slaegtogd...et/spilleregler

 

Her nevnes både behovet for dekkende overskrifter og kryssreferanser til temaer om samme familie en har lagt ut, for å lette arbeidet for dem som skal hjelpe: (Min utheving,)

 

Klipper herfra:

'Stil kun et spørgsmål ad gangen

Hvis du har flere spørgsmål, bør du oprette et indlæg for hvert spørgsmål. Det gør det både nemmere for dig at skrive en god og dækkende overskrift til dit indlæg og nemmere for den, der svarer.

 

Hvis der er familiemæssig sammenhæng mellem to eller flere tråde, du opretter, vil det lette arbejdet for dem, der skal hjælpe dig, hvis du husker at krydshenvise mellem trådene.'

 

Dette forumet skulle nok ha noe tilsvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff erre mulig,ferdig med denne diskusjonen jeg,men dere kan jo bare fortsette her dere..

 

Hvet jeg høres kvass ut å at det kan virke som om jeg ikke setter pris på råd osv,jeg gjør det,men det må stoppe også.Her i dette tema har det gått i fra hvordan skrive overskrift til å mene at jeg bruker mennesker liksom pga at jeg legger etterlysninger flere steder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært følgende av dette: Vi mennesker er forskjellige. Vi har ikke bare ulike meninger, men vi oppfatter også ting forskjellig. Med dette mener jeg ikke at de som oppfatter ting annerledes enn meg, tar feil. Men det er veldig vanskelig i skriftlig form å få fram et vennlig "tonefall". Her er flere gode innlegg, men det beste innlegget i denne tråden er etter min mening Laila N. Christiansens (innlegg 6). Hun løste spørsmålet på DIS-Norge og refererer dette kort og greitt her, uten å kritisere noe som helst. Det er forbilledlig. Jeg burde derfor ha droppet mine innlegg og latt denne tråden ha stoppet etter innlegg 7. Dette beklager jeg, og så håper jeg at vi alle kan møtes med nytt mot og godt humør i nye emner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.