Gå til innhold
Arkivverket

Albert Andersen


Pia
 Del

Recommended Posts

Noen som har en ide om hvor jeg kan lete etter en Albert Andersen? Har ikke fødsels dato men vet at han var sønn til Emil Andersen.

Har søkt i Aftenposten Arkiv, Nb, og diverse, jeg har tydeligvis ikke helt taket på dette enda, for han må jo være et sted.Merkelig at han ikke er oppført med familien.Lurer jo på hvem som er moren, om det er Karoline eller Valborg :)

 

Legger ved disse lenkene : http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036343000733

http://digitalarkive...=9742&merk=9742

 

http://digitalarkive...=6193&merk=6193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Grethe Flood

    10

  • Solveig R Håklev

    3

  • Anne Gro Ek

    19

  • Pia

    21

Topp bidragsytere i dette emnet

Noen som har en ide om hvor jeg kan lete etter en Albert Andersen? Har ikke fødsels dato men vet at han var sønn til Emil Andersen.

Har søkt i Aftenposten Arkiv, Nb, og diverse, jeg har tydeligvis ikke helt taket på dette enda, for han må jo være et sted.Merkelig at han ikke er oppført med familien.Lurer jo på hvem som er moren, om det er Karoline eller Valborg :)

 

Legger ved disse lenkene : http://digitalarkive...f01036343000733

http://digitalarkive...=9742&merk=9742

 

http://digitalarkive...=6193&merk=6193

 

Vet du sånn ca når han kan være født ?

Kan han være død i f.eks.i Halden ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vel dåpen til den Albert som Ann-Mary har funnet i Skjeberg i 1910:

Østfold fylke, Halden, Ministerialbok nr. I 13 (1890-1906), Fødte og døpte 1905, side 223.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4897&idx_id=4897&uid=ny&idx_side=-226

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060718020242.jpg

 

Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pia, kanskje det kan være smart å legge inn en oversikt her over Emils barn med både Karoline og Valborg. Særlig hvor og når de er født. Det kan gi et lite hint om hvor i landet man skal søke og i hvilken tidsperiode. Den forrige tråden om familien er altfor lang å lete igjennom og du har sikkert de opplysningene lett tilgjengelig :)

 

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen , jeg la ved noen linker å håpet det ville være nok, fikk egentlig vite av en gammel slektning at min morfar Einar Andersen hadde to søsken til . Den ene var Albert og den andre var Inger. Tenkte å begynne med Albert men fant da ingenting om han.

Lenkene i det første innlegget er fra Pettersson/Andersen temaet.

Har gått igjennom alt men de dukker altså ikke om.

Anne Gro: jeg har lagt ved begge lenkene av de forskjellige konene til Emil Andersen :)

Ann-Mary: Fikk høre av en gammel slektining av min mor om disse ekstra søsknene til Einar W. Andersen :)

 

Kan det være denne?

 

Det var en Albert Andersen i Skjeberg i 1910.

Albert Anders. Fostersøn ug Forsørges av Fredrikshald fattigvæsen 15.06.1904 Fredrikshald

http://www.rhd.uit.n...bnr=0064&lnr=00

 

Det kan godt være at dette er riktig mann men hvordan skal jeg finne det ut?

 

Har fått opplysninger om at Albert Andersen hadde en datter som het Nancy men det er altså ingen som vet når de er født. :(

 

De bodde alle i Halden/ Østfold distriktet men noen flyttet jo til Oslo etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei beklager Pia,se på lenken Grethe har lagt ut i innlegg 4 , denne Albert Andersen som er f. 15.06 1904 har helt andre foreldre .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pia, ja, jeg så lenkene du la ut :) Min tanke var bare at hvis vi hadde en enkel oversikt over barnas fødselsår ville vi kunne se de gangene det var et lengre opphold mellom to fødsler. Da ville det være naturlig å lete etter Albert - og Inger - i disse årene. Det er et veldig hopp mellom 1909 og 1919 - er det født noen barn i de årene? Jeg synes at dette er viktig info ;)

 

Noe helt enkelt som dette:

 

Emil og Karoline, gift 1898

Borghild, 1900

Astrid, 1903

 

Emil og Valborg, gift 1906

Karl, 1906

Olav, 1909

Einer, 1919

 

Anne

 

Har skummet den gamle tråden og vi har ikke funnet flere barn enn disse vi finner i 19010-tellingen. Men Pia - husker jeg feil, eller var det noe med at vi ikke fant barna ført i kirkeboken?

 

Kan det ha vært en fødsel før Borghild og etter Astrid? I farten så jeg ikke noe om Karolines død. Vet vi når og hvorfor hun døde? Døde hun i barsel? Så er det disse 10 årene mellom Olav og Einer. Det er kanskje mest narurlig at det er her Albert og Inger ble født.

Endret av Ek Anne Gro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pia, ja, jeg så lenkene du la ut :) Min tanke var bare at hvis vi hadde en enkel oversikt over barnas fødselsår ville vi kunne se de gangene det var et lengre opphold mellom to fødsler. Da ville det være naturlig å lete etter Albert - og Inger - i disse årene. Det er et veldig hopp mellom 1909 og 1919 - er det født noen barn i de årene? Jeg synes at dette er viktig info ;)

 

Noe helt enkelt som dette:

 

Emil og Karoline, gift 1898

Borghild, 1900

Astrid, 1903

 

Emil og Valborg, gift 1906

Karl, 1906

Olav, 1909

Einer, 1919

 

Anne

 

Har skummet den gamle tråden og kan ikke se at det er flere barn enn disse. Da er det vel naturlig å sjekke om det var en fødsel før Borghild og etter Astrid, kanskje? I farten så jeg ikke noe om Karolines død. Vet vi når og hvorfor hun døde? Døde i barsel? Så er det disse 10 årene mellom Olav og Einer. Det er kanskje mest narurlig at det er her Albert og Inger ble født.

 

Karoline døde i 1906 ,og da giftet han seg etter kort tid med Valborg som var tjenestepiken deres,.

Kanskje Albert og Inger ikke er med i tellinger fordi de ble sendt på barnehjem veldig tidlig?

Da er det vel umulig å finne dem hm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pia, ja, jeg så lenkene du la ut :) Min tanke var bare at hvis vi hadde en enkel oversikt over barnas fødselsår ville vi kunne se de gangene det var et lengre opphold mellom to fødsler. Da ville det være naturlig å lete etter Albert - og Inger - i disse årene. Det er et veldig hopp mellom 1909 og 1919 - er det født noen barn i de årene? Jeg synes at dette er viktig info ;)

 

Noe helt enkelt som dette:

 

Emil og Karoline, gift 1898

Borghild, 1900

Astrid, 1903

 

Emil og Valborg, gift 1906

Karl, 1906

Olav, 1909

Einer, 1919

 

Anne

 

Har skummet den gamle tråden og vi har ikke funnet flere barn enn disse vi finner i 19010-tellingen. Men Pia - husker jeg feil, eller var det noe med at vi ikke fant barna ført i kirkeboken?

 

Kan det ha vært en fødsel før Borghild og etter Astrid? I farten så jeg ikke noe om Karolines død. Vet vi når og hvorfor hun døde? Døde hun i barsel? Så er det disse 10 årene mellom Olav og Einer. Det er kanskje mest narurlig at det er her Albert og Inger ble født.

 

Tror nok du har rett ang.fødsel fra Olav til Einer, Vi fant ut at de var mormonere, men det vanskeligste var at morfar het egentlig Einar og ikke Einer, Vi fant barnehjemmet han var på og jeg lette litt der men fant ingen Albert eller Inger

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8024&idx_id=8024&uid=ny&idx_side=-70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan du huske om vi fant de andre barna døpt og ført i kirkboken? Jeg mener at vi ikke gjorde det, men kan ta feil.

 

Hvis han var mormoner i fra første barn ble født er det ikke sikkert at noen av dem ble døpt. Einar ble jo ikke døpt før han ble konfirmert. Hvor vi skal lete da er jeg ikke sikker på. Vi har jo heller ikke funnet dem i sammen med resten av familien i folketellingene.

 

Har du forsøkt å søke på Alber og Inger i 1910-tellingen med tanke på at de kan bo i fosterhjem?

 

Det var vel det Ann-Mary gjorde da hun fant Albert født i 1904.. ;) Men kanskje de ble flyttet ut av fylket?

Endret av Ek Anne Gro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan du huske om vi fant de andre barna døpt og ført i kirkboken? Jeg mener at vi ikke gjorde det, men kan ta feil.

 

Hvis han var mormoner i fra første barn ble født er det ikke sikkert at noen av dem ble døpt. Einer ble jo ikke døpt før han ble konfirmert. Hvor vi skal lete da er jeg ikke sikker på. Vi har jo heller ikke funnet dem i sammen med familien i folketellingene.

 

Har du forsøkt å søke på Alber og Inger i 1910-tellingen med tanke på at de kan bo i fosterhjem?

 

Nei jeg skal prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke du synes at jeg maser ;) men alle opplysninger er viktige. Vet du noe som helst om Albert og Inger bortsett fra navnene? Om de vokste opp eller om vi bør ta høyde for at de kan ha dødd som barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden, men det ser ut som Emil Andersen og Karoline hadde en dødfødt sønn i 1898 - død 10/7-1898:

Østfold fylke, Halden, Ministerialbok nr. I 13 (1890-1906), Dødfødte 1896-1898, side 243.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4897&idx_id=4897&idx_listetype=df&idx_kjonn=b&uid=ny&idx_side=-4

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060718020262.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke du synes at jeg maser ;) men alle opplysninger er viktige. Vet du noe som helst om Albert og Inger bortsett fra navnene? Om de vokste opp eller om vi bør ta høyde for at de kan ha dødd som barn?

 

Ikke vær redd for å mase jeg liker mas ;)

Albert Giftet seg med Eugenie men vet ikke hennes pikenavn, men vet ikke når, ,han levde i hvertfall på åttitallet,han bodde i Sagdalen på Lillestrøm fra ca 1940 og videre, døde ca på 90 tallet, Inger forsvant under krigen og alle trodde hun var død, men på slutten av 50-tallet dukket det opp to gutter hos min morfar Einer som var ca 15 og 16 år, da fikk han vite at søsteren var gift på vestlandet, men hun kom til Oslo og ble lagt inn på Gaustad og døde der av en nervesykdom. Dette er nye opplysninger fra min Tante

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner dette i gravminner (DIS-Norge): gravstedet er stalsberghagen, skedsmo - men dette har du kanskje fra før?

Id 3043745 Fornavn Albert Emil Etternavn Andersen Pikenavn Tittel Bosted Født dato 1609 Født år 1911 Fødested Død dato 0309 Død år 1999 Død sted Begravet dato 0809 Begravet år 1999

 

Her er vel kona Eugenie:

Id 3043744 Fornavn Eugenie Alexandra Etternavn Andersen Pikenavn Tittel Bosted Født dato 1611 Født år 1916 Fødested Død dato 1703 Død år 1985 Død sted Begravet dato 1703 Begravet år 1985 Kjønn Merknad Teig Felt 87 Rad 05 Gravnr 4 Minnetekst Gravplass Stalsberghagen kommune Skedsmo Fylke Akershus Registrerings foretak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vi inne på mennesker som kanskje lever, så vi bør stoppe ved Albert og hans kone og ta de andre pr PM hvis vi finner noen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde ikke tenkt å gå videre enn dette, men håper i alle fall at dette kan være til hjelp mht fødselsdatoer, hvis dette er folkene til Pia. I så fall er Albert født i 1911 og kona Eugenie født i 1916.

 

Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde ikke tenkt å gå videre enn dette, men håper i alle fall at dette kan være til hjelp mht fødselsdatoer, hvis dette er folkene til Pia. I så fall er Albert født i 1911 og kona Eugenie født i 1916.

 

Grethe

 

Takk Grethe du har nok funnet de som hører til meg :) Jeg har ingen oversikt over hvem som evnt. lever eller er døde men hvis det er misstanke om at noen lever kan du sende mail

Det har jo dukket opp enda en person som het Ellen Andersen og hun var også søsteren til Einer Andersen. De har fått utrolig mange unger så du har nok funnet riktig i innlegg 16 også, takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke til deg Grethe :) det var mer med tanke på navnene til Alberts barn som Pia nevnte. Etternavnet er jo nevnt her mange ganger og med fornavnene blir de lett identifiserbare. Det er kun for å være forsiktig, Pia ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også at vi skal være litt forsiktige med å gå ut med helseopplysninger. Men over til Albert. Jeg finner Albert Emil Andersens dødsfall registrert i databasen Dødsfall i Norge i DA. Her henvises det til Nedre Romerike herredsrett:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=DODSFALL&gardpostnr=123979&merk=123979#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også at vi skal være litt forsiktige med å gå ut med helseopplysninger. Men over til Albert. Jeg finner Albert Emil Andersens dødsfall registrert i databasen Dødsfall i Norge i DA. Her henvises det til Nedre Romerike herredsrett:

http://digitalarkive...erk=123979#ovre

Takk, Hadde jeg vist at han het Emil også hadde jeg kanskje funnet han men fant jo ingen som bare het Albert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner dette i gravminner (DIS-Norge): gravstedet er stalsberghagen, skedsmo - men dette har du kanskje fra før?

Id 3043745 Fornavn Albert Emil Etternavn Andersen Pikenavn Tittel Bosted Født dato 1609 Født år 1911 Fødested Død dato 0309 Død år 1999 Død sted Begravet dato 0809 Begravet år 1999

 

Her er vel kona Eugenie:

Id 3043744 Fornavn Eugenie Alexandra Etternavn Andersen Pikenavn Tittel Bosted Født dato 1611 Født år 1916 Fødested Død dato 1703 Død år 1985 Død sted Begravet dato 1703 Begravet år 1985 Kjønn Merknad Teig Felt 87 Rad 05 Gravnr 4 Minnetekst Gravplass Stalsberghagen kommune Skedsmo Fylke Akershus Registrerings foretak

 

Takker og bukker for dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.