Gå til innhold
Arkivverket

Kritikk...


Jane Fjerdingby
 Del

Recommended Posts

Oiii håper tråden min holder denne gangen,men sikkert ikke..Kritikk er hva jeg føler dette forumet består av.Kritikk fremfor hjelp,skal det være slik ? Når en Kritiserer et innlegg trenger da 10 andre å si det samme liksom.For meg virker det som om det gjelder å vise hvem som kan mest,er best osv.Dere om det altså,men det går faktisk ut over dem som ber om hjelp her inne.Dem legger neppe ut etterlysning for å bli kritisert.Snakker selv av egne erfaringer fra både den gamle BF og denne nye,men også etter å ha lest mange etterlysninger her inne.Mange er nye innen denne hobby'en også skal dere jage bort dem eller hva driver dere med egentlig ? Glad er jeg for at Slektsforum på Dis-Norge finnes. Helt en annen holdning der inne.Der får en faktisk hjelp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et viktig tema trådstarter tar opp. Det er synd at noen føler at de ikke får god hjelp og at det ikke er en hyggelig tone i dette forumet. Jeg har aldri brukt DIS' slektsforum, så jeg kan ikke si noe om omgangsformen og hjelpsomheten der, men selv synes jeg at Digitalarkivets fora er preget av uegennyttig og vennlig hjelpsomhet. Joda, noen sleivspark forekommer nok, men jeg er helt uenig i at dette forumet består av mer kritikk enn hjelp. Det er veldig leit at noen har en annen erfaring.

 

Jeg regner med at denne tråden (lenke) er den direkte foranledningen til Jane Fjerdingbys hjertesukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tore S.Falch

Regner med at di fleste vil tro nettopp det pga det innlegget der,men det er ikke bare pga det,Det er fra alle innlegg jeg har hatt her inne.Har faktisk fått mer kritikk en hjelp og jeg er ikke den eneste her inne som føler det slik..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flere her inne som har gitt meg alldeles fantastisk hjelp og jeg tror nok disse kjenner seg godt igjen uten at jeg nevner navn

 

Men bevares det finnes mange " guruer " her inne som burde ta en liten tur inni seg selv også .

 

Ja ja hvem kjenner vel ikke denne : Janteloven er en tekst skrevet av forfatteren Aksel Sandemose Denne teksten gir et godt bilde av «menneskenes iboende " ondskap " og evne til å trykke hverandre ned», som Aksel Sandemose mente preget menneskene fra deres første samhandling.

  1. Du skal ikke tro at du er noe.
  2. Du skal ikke tro at du er like så meget som oss.
  3. Du skal ikke tro du er klokere enn oss.
  4. Du skal ikke innbille deg du er bedre enn oss.
  5. Du skal ikke tro du vet mere enn oss.
  6. Du skal ikke tro du er mere enn oss.
  7. Du skal ikke tro at du duger til noe.
  8. Du skal ikke le av oss.
  9. Du skal ikke tro at noen bryr seg om deg.
  10. Du skal ikke tro at du kan lære oss noe.

Med vennlig hilsen Bjørn LØkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg er selv aldri inne på DIS slektsforum så det kan jeg ikke si noe om, men jeg har fått fantastisk god hjelp her, jeg har sporadisk bedt en jeg svarer i temaet til om å opptre under fullt navn, med tips til at det er flere som vil lese innlegget, det er ikke ment som kritikk, men et velment tips til vedkommende så får han/hun avgjøre hva de vil, og det er som regel en person som da er ny, og omgående legger inn fullt navn.

Når det gjelder overskrift så synes jeg det er greiest om det er spørsmål etter en person med navn og evt. år hvor vedkommende er registrert/funnet

f.eks. Hans Olsen født 1910 Oslo hvor er han døpt?,, ellers har Tore Falch sagt det meste synes jeg, håper du i fremtiden kan godta velmente råd/tips eller som jeg nok tror de fleste i utgangspunktet mener med "sin kritikk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lett for å se på kritikk som noe negativt, men kritikk har også et sterkt element av det motsatte, at man bryr seg og vil forbedring. Og jeg synes den kritikk du har fått i hovedsak dreier seg om sak, ikke deg som person. Uansett føles det kanskje noe sårende med det samme, men hvis du i ettertid ser på den kritikken du har fått vil du se at den dreier seg om hvordan du best kan nå fram til flest mulig på en best mulig måte. Og det er ikke negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i endel av det som du skriver ( i innlegg 1), men må si at det finnes også mange som er hjelpsomme og har vært med på å løse mange slektsproblemer, for oss som ikke er så flinke å finne frem i alt. Men vi som spør skal ikke forvente å få hjelp alltid, det er om folk har tid, eller vil hjelpe til. Ellers er det bare å forsøke seg litt selv, og finne litt flere opplysninger før man spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si jeg har motatt flere meld i innboksen min her etter at jeg la ut denne,Har fått kopier av folks utsagn etter at dem har lagt ut etterlysninger.Noen har også motatt meldinger på pm hvor dem har fått beskjed om at forumet ikke trenger personer med uhelbredelig skivekløe.Dette forumet trenger personer som har kunnskap osv.Slike ting er såååååå stygt.Alle Slektsforskere gjør nok så godt dem kan synd at enkelte er så pokkers selvsikre at dem kan tråkke ned på andre..Å som tidligere sagt så er det ikke like lett for alle å finne enn Overskrift som passer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg meiner at ofte er det som kan oppfattast som kritikk eigentleg velmeinte råd. Då bør også den som kjem med desse råda skrive slik at det vert oppfatta som nettopp det.

 

Eg hugsar ein tråd der ein journalist stilte spørsmål om hjelp til å spore opp pårørande etter dødsfall i oljebransjen, men greier ikkje å finne att tråden verken her eller på Google. Journalisten hadde fått tips om å leggje ut spørsmålet her, men vart nærmast "kjeppjaga" fordi ho ikkje ga opp fullt namn, fordi ho var journalist og stilte spørsmål i eit forum der folk brukte av eiga fritid for å slå opp. At ho var nybyrjar og ikkje hadde fått med seg regelen om fullt namn spelte inga rolle. Eg trur heller ikkje det finst nokon regel om at det ikkje er lov å spørje om hjelp som ein del av jobben (dette vart klårt og tydeleg opplyst om). Eg tvilar på at vedkommande kjem til å delta fleire gonger her, verken som journalist eller som privatperson. Er det slik ein ynskjer det skal vere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg meiner at ofte er det som kan oppfattast som kritikk eigentleg velmeinte råd. Då bør også den som kjem med desse råda skrive slik at det vert oppfatta som nettopp det.

 

Eg hugsar ein tråd der ein journalist stilte spørsmål om hjelp til å spore opp pårørande etter dødsfall i oljebransjen, men greier ikkje å finne att tråden verken her eller på Google. Journalisten hadde fått tips om å leggje ut spørsmålet her, men vart nærmast "kjeppjaga" fordi ho ikkje ga opp fullt namn, fordi ho var journalist og stilte spørsmål i eit forum der folk brukte av eiga fritid for å slå opp. At ho var nybyrjar og ikkje hadde fått med seg regelen om fullt namn spelte inga rolle. Eg trur heller ikkje det finst nokon regel om at det ikkje er lov å spørje om hjelp som ein del av jobben (dette vart klårt og tydeleg opplyst om). Eg tvilar på at vedkommande kjem til å delta fleire gonger her, verken som journalist eller som privatperson. Er det slik ein ynskjer det skal vere?

 

Det var jeg så var så uforsiktig med å anbefale denne journalisten dette forumet i midten av desember 2011. Det var åbenbart ikke en klok avgjørelse. Flesteparten av de som svarer gjør det på en fin måte og jeg opplever mange her som svært hjelpsomme og det er det også på DIS forumet, men også her kan det av og til være litt negative bemerkninger. Kunsten er kanskje å si det ubehagelige uten at ubehaget øker.

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har lese desse innleggi med interesse, men òg med undring. Eg kjenner meg ikkje att korkje i den eine eller den andre "rollen". Eg er visstnok mellom dei som gjennom åri har lagt ut flest nye spørsmål om hjelp, og eg har fått svar på det aller meste, sjølv på spørsmål der eg aldri hadde trutt at nokon kunne finna eit svar! So eg er storleg imponert! Og eg plar passa på å takka for den hjelpi eg får...! Eg ser ingen grunn til å kritisera denne delen av Digitalarkivet, og heller ikkje det uttal av databasar og skanna kjelder som gjennom Digitalarkivet er vortne tilgengelege! Eg kunne likevel ikkje lata vera å kritisera dei etter mi meining unaudsynte endringane som er gjort i utsjånaden til Digitalarkivet...

 

Eg kan ikkje minnast at eg har motteke negativ kritikk frå noko hald, kanskje med unntak av eit par av Statsarkivi som heller ville ta ekstraarbeid med journalføring og brevskriving enn direkte å svara på enkle spørsmål i Arkivforum, og frå eit par danskar som meinte eg ikkje sjølv gjorde nok for å leita etter opplysningar i danske online-arkiv. Men i dette siste tilfellet grensar ein vel borti eitt av prinsippi om å be om hjelp. Klart kan ein søkja både høgt og lågt, og som regel gjer ein det òg, men faren for å oversjå noko, er tross alt klart til stades, og so kan det jo tenkjast at ein eller annan sit med svaret og ein kan spara seg for timevis med eigi leiting...!

 

Eg kan heller ikkje hugsa å ha vorte kritisert for hjelpi som eg sjølv har gjeve. Det skulle det no vel heller ikkje vera grunn til. Og dersom eg ser at ein eller annan har helpt på førehand, treng me vel ikkje gjenta svaret, med mindre ein har andre eller tilleggsopplysningar... Det er alltid hyggeleg å få ein lten takk for hjelpi, men det er ingen grunn til å kritisera om nokon skulle gløyma det...

 

Eg er glad for gjennom Digitalarkivet å ha funne ein "Stor"-"Familie!

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jeg har fått meget god hjelp på forumet her! Likevel, jeg vet jo at andre bruker mye tid på å gi meg (og andre) hjelp, og da tenker jeg det er rett og rimelig at jeg gjør en innsats når jeg formulerer mine innlegg/spørsmål. Både slik at det går tydelig frem av emnet hva jeg er ute etter, og at jeg forsøker å si litt om hva jeg allerede vet (slik at andre ikke behøver å bruke sin tid på å finne de opplysningene).

 

Jeg poster også av og til på DIS-forumet, men jeg ser ingen hensikt i å poste samme spørsmål på samme tid på begge fora. Igjen handler det om respekt for andres tid. Hvis jeg ikke får svar på det ene forumet, kan det nok hende at jeg prøver meg på det andre, men da lar jeg det nok gå noe tid mellom.

 

Jeg har litt erfaring med internett og diskusjonsfora, og fikk nok noen "gode råd" fra starten. Det er greit å lytte til de med lengre fartstid. Jeg tror nok at jeg tåler å bli satt på plass igjen dersom jeg ikke bruker nok tid på innleggene, slik at andre bruker sin tid på å finne noe jeg allerede vet.

 

Tusen takk til dere som bruker av deres tid til å hjelpe andre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det er ulike meninger på dette forumet,synd at enkelte skal være ute etter å kritisere fremfor å hjelpe.Jeg tar ikke alle under en kam helt sikkert mange hyggelige å hjelpsomme her inne også.Selv har jeg blitt ekstra fyrt opp fra meldinger jeg har fått på innboksen min i dag fra folk som har fått servert litt av vert fra enkelte her i forumet.. Å hvis folk ikke ser på Statuser på folks profil eller inne på profiler slik som jeg har skrevet tydlig der at jeg legger innlegg flere steder.Som jeg sa tidligere også trenger ikke engang gå inn på min profil holder med å ta musa ved bildet så sees det.Så ikke rett å si at jeg ikke opplyser om det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa tidligere også trenger ikke engang gå inn på min profil holder med å ta musa over bilde så sees det.Så ikke rett å si at jeg ikke opplyser om det....

 

Nei, det holder ikke å holde musa over bildet. Når jeg gjør det, står det bare: "Vis profil: Jane Fjerdingby". Jeg er heller ikke av dem som går inn på profilene til folk, så for min del kunne Digitalarkivet ha kuttet ut disse profilene, slik at det ikke hadde blitt misforståelser mht. til hva folk leser eller ikke leser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vises når man holder musa over NAVNET til Jane (ikke bildet):

 

Opplyser om at alle mine etterlysninger også ligger på Slektsforum

Gruppe: Brukere Innlegg: 56 Ble medlem: 19-April 12 Sist aktiv: Online i dag, 18:23 Gjeldende: Ser på emne: Surr i Etternavn,hva blir rett ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vises når man holder musa over navnet til Jane:

 

Opplyser om at alle mine etterlysninger også ligger på Slektsforum

Gruppe: Brukere Innlegg: 56 Ble medlem: 19-April 12 Sist aktiv: Online i dag, 18:23 Gjeldende: Ser på emne: Surr i Etternavn,hva blir rett ?

 

Ikke hos meg.

Men dette er vel uansett litt underordnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om eg held musepeikaren over biletet ditt ser eg berre dette:

 

post-77-0-44793000-1336929973_thumb.jpg

 

Uansett så er det ikkje så ofte eg går inn på andre sine profilar. Og eigentleg har vel ikkje det som står der noko med saka å gjere.

 

Edit: Såg ikkje at fleire har svart akkurat det same før etter eg hadde posta.

Edit2: Ser no at det er NAMNET og ikkje biletet ein skal halde musepeikaren over.

 

Eg meiner at det må vere greit å poste i fleire forum, men at ein då bør opplyse om det i tråden at det finst andre trådar (Lenke) der same tema er omtalt. Det er viktig at det som finst av opplysningar er tilgjengeleg for den som skal leite. Då slepp ein "dobbeltarbeid", ein finn fram til nye opplysningar som ein elles ikkje ville ha funne (ved å vite om to liknande trådar med ulik informasjon tenkjer ein dobbelt så bra som om ein berre veit om den eine), og du får dermed eit betre svar. :-)

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,det er nok underordnet.

 

Og det er nok veldig sjelden jeg går inn på profilen til de jeg prøver å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir opp..Her på BF finnes disse profilene å disse mulighetene,jeg bruker dem å det står klart å tydlig der...Å hva gjør det om flere leter selv om det er på både sf og bf bare en sier fra med en gang etterlysninga er løst enten det er fra det eller det forumet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt har jeg selv bare gode erfaringer med forumet. Både her og på DIS-forumet. Jeg synes det stilles veldig store krav her til de som skal hjelpe, og ingen til de som ber om hjelp. Hvis man skal forlange at de som hjelper først skal sjekke profilen, dernest selv oppsøke et annet forum (uten lenke!) for å se hva som er postet der, før man selv begynner å lete - da er man fullstendig på ville veier her. Hvis så emnet heter "Hjelp", hvordan skal man da finne det?

 

Det finnes alltid enkelte "surpomper" både i den virkelige verden og på nettfora. De fleste er hyggelige, og min erfaring er at man kommer lengst ved selv å være høflig når man ber om hjelp. På internett - og i den virkelige verden.

 

Egentlig har man vel to valg når man får kritikk: lytte til den eller la være. Husk at kritikk kan være positiv, oftest er den det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...) Å hva gjør det om flere leter selv om det er på både sf og bf bare en sier fra med en gang etterlysninga er løst enten det er fra det eller det forumet...

 

Du får dårlegare svar, problem vert ikkje løyste, folk leitar etter dei same tinga fleire stader, folk leitar kanskje forgjeves fordi dei manglar info å byggje på som finst i den andre tråden. Og ikkje minst: folk vert sure. Og det med god grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint! :-) Men eg meiner du like godt kan opplyse om den paralelle tråden med ein gong du startar han. (Og omvendt, at det alt finst ein liknande tråd i Brukarforum på Digitalarkivet)

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også nesten bare utelukkende gode erfaringene med medlemmene her på forumet. Jeg har fått kjempemye hjelp; både gjennom foruminnlegg, og også privat gjennom kontakter jeg har opprettet her gjennom årene. Kritikk, selv om det i utgangspunktet kan oppfattes som ett negativt ord, er ikke alltid negativ. Det er noe som heter konstruktiv kritikk. Jeg er, personlig, takknemlig for kritikk som kan hjelpe med og forbedre mine fremgangsmåter og metoder i slektshobbyen. Det er forskjell på personangrep og konstruktiv kritikk. Da jeg meldte meg inn i det gamle forumet for 7-8 siden fikk jeg også mye ris; for alt fra hvordan innleget var formulert til (feilaktige/tynne) konklusjoner jeg hadde gjort fra kildegrunnlaget. Selv om det er lett og bli litt oppgitt når man selv sitter på mottakers side av slik kritikk, så er jeg helt overbevist om at jeg har blitt en bedre slektsgransker av det. Jeg er overbevist om at flertallet av medlemmene her ikke er her for og spre kvalme og elitisme, men fordi vi alle deler interessen for slektshistorie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nye brukere i forumet jeg bekymrer meg for.Mange kan velge å ikke komme tilbake nettopp pga kritikken,å slik skal det vel ikke være

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.