Gå til innhold
Arkivverket

Kritikk...


Jane Fjerdingby
 Del

Recommended Posts

Jeg blir rett og slett sjokkert når jeg ser at enkelte får seg til å sende melding til folk, og skrive at forumet er for de med kunnskap. Man får jo kunnskaper med å være på dette

forumet og andre. Hadde jeg fått noe slikt, hadde jeg kanskje svart: Ja men du som vet alt(til den som sendte pm) kan kanskje fortelle meg hvordan jeg får denne kunnskapen.

Nå har jo jeg kun vært en uke her inne, men har 16 års erfaring med slektsforskning og var på gammelforumet fra 29.11.2002(første posting) til slutten av januar i fjor. Ga jo opp

på grunn av innloggingsproblemer, og fikk flott hjelp av deg Ann Mary og tilbud om hjelp av Niels Hegge(trengte ikke den viste det seg fordi jeg fikk nytte av det du Ann Mary

foreslo. Jeg har fått veldig mye hjelp på gammelforumet, og kommer sikkert til å få det her inne. Er jo nybegynner her inne enda da, og vil nok sikkert ha behov for å spørre

om mer hjelp etterhvert. Jeg startet jo med nyhetsgrupper da jeg kjøpte pc i 2000, og fikk også mye hjelp der. Gjorde mange nybegynnerfeil da ja, og blant annet fikk jeg mye

hjelp(og forsøk på hjelp)angående slektsprogrammet. Var nok ikke den enkleste å hjelpe, siden datakunnskapene var små(Otto Jørgensen var veldig tålmodig angående

Brothers Keeper, og ga mange svar). Lærte ellers også mye der angående overskrifter o.l.

 

Når det gjelder DIS-Norge så har det vært litt negative tenders tidligere, når det gjelder temaet. Jeg har ikke fått negative svar, men har sett at andre har fått det. Det har

kommet bort der inne, og de er hjelosomme der. Har savnet Brukerforumet her de 16 måneder jeg har vært bort fra det. Jeg håper jeg ikke får negavive pm-er jeg, for

selv om jeg har lang erfaring med slektforskning, kunne datakunnskapen vært bedre og jeg er vel egentlig nybegynner akkurat her inne da. Så jeg kommer vel til å gjøre

noen feil. Har vært på Slektshjørnet på Facebook siden i fjor høst, og der har jeg mest hjulpet andre til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nye brukere i forumet jeg bekymrer meg for.Mange kan velge å ikke komme tilbake nettopp pga kritikken,å slik skal det vel ikke være

Personlig kritikk; helt enig. Men faglig konstruktiv kritikk er noe helt annet. Man får bedre hjelp hvis man poster i rette forumet, hvis man bruker en beskrivende overskrift, og hvis man tydelig beskriver problemet, hva man allerede har funnet, og hva man ønsker svar på i selve innlegget. I tillegg er slektsforskning ett felt hvor man kan gjøre grove feil helt fra starten av fordi man ikke er forsiktig med kildekritikk, eller fordi man rett og slett ikke kjenner til kildene, hvor de kan finnes, hvordan de er oppbygd og organisert, eller i det hele tatt lese dem. Jeg sier ikke alltid i fra dersom noen ikke følger ordensreglene. Jeg sier heller ikke alltid i fra dersom ett innlegg er lagt inn i feil forum, eller med en lite beskrivende overskrift, eller manglende bakgrunnsinformasjon. Det er ikke engang alltid jeg sier i fra dersom jeg ser innlegg basert på feilaktige konklusjoner, tynt kildegrunnlag og dårlig kildekritikk. Men dersom jeg var den personen som skrev ett slikt innlegg; så ville jeg satt stor pris på at noen styrte meg i riktig retning. Man kan også gjøre det på en følsom og saklig måte. Men hvis man alltid er livredd for og tråkke på tær så kommer man seg ingensteds. Som sagt; det er forskjell på saklig kritikk av innlegget og angrep på personen som skrev innlegget. Det er mange her som sitter med kjempegod kompetanse i sine felt; hvis man ikke er redd for og spørre eller dumme seg ut er det utrolig hva man kan få av hjelp. Du sa det jo selv; vi var alle nye en gang. De fleste her på forumet innser det - og de få som absolutt vil lage kvalme kan man jo bare overse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spør jeg sikkert om noe dumt, men får man beskjed på mail hvordan man får en pm? Ikke vet jeg hvordan jeg sender en pm her inne heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så langt ikke funnet ut hvordan sende det,men jeg har fått opp tall øverst på siden over en konvolutt når jeg har motatt meldingene i dag

 

Oki en må inn via den konvolutten øverst på høyre side ser det ut til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spør jeg sikkert om noe dumt, men får man beskjed på mail hvordan man får en pm? Ikke vet jeg hvordan jeg sender en pm her inne heller.

I varselsinnstillingene dine her mot bunnen er det tre avkryssningsbokser under tittelen "Private meldinger". Disse kontrollerer varslene når noen sender nye, eller svarer i gamle pm'er. Og sende slike private meldinger til medlemmer kan gjøres på flere måter: du kan holde musepekeren over navnet til vedkommende. Boksen som da kommer opp inneholder en knapp markert "Send en personlig melding til dette medlemmet". Du kan også klikke på navnet for og gå til vedkommedes profil; og derfra klikke knappen "Send en melding". Det er sikkert andre veier også; men det er disse jeg bruker. Hvis du er stødig nok i engelsk, kan du jo også prøve hjelpesiden (jeg skulle ønske Digitalarkivet kunne oversatt disse til Norsk). Håper du får det til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som resten av profilen det er snakket om tidligere over her, holder man museknappen over brukerens navn, vil det nederst under bildet være en knapp man kan trykke på for å sende vedkommende en personlig melding. Forøvrig mener jeg at personlige meninger ikke er så aktuelle å bruke. Skal det være noe læring i et innlegg, for eksempel at man etterspør ytterligere informasjon, gir vedkommende råd i slektsforskningen osv. bør det jo deles med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i prinsippet enig om at man ikke bør sende pm med opplysninger som angår et tema,men det har vært kjekt å bruke i tilfeller man sitter med opplysning om /eller kjenner boplass til m.m ved spørsmål som angår nålevende personer.

Endret av Anne J. Engmo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke ut som om jeg har fått noen pm iallefall, og ser ikke noen konvolutt. Takk for svarene, og råd for å sende pm. Legger inn opplysninger

om tråden her i en perm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt råd jeg fikk da jeg startet med slektsgransking i sin tid, var å lese hvordan andre brukere i gamleforumet DA stilet sine spørsmål og overskrifter, innen jeg selv ba om hjelp.

Selv om jeg mente jeg etterfulgte det, tråkket jeg i salaten mang en gang,og mine gode hjelpere lot meg få vite det. Det oppfattet jeg som velmente og gode råd, hvilket det også var, og det ga meg læring. Og det er jeg evig takknemlig for.

 

Hadde jeg derimot tolket det som negativ kritikk og lagt min nye hobby på hylla av den grunn, hadde jeg aldri kjent mine røtter så godt som jeg gjør i dag, ei heller aldri selv få oppleve gleden av å hjelpe andre med deres slektsnøtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel noe av det samme som skjedde med meg i nyhetsgrupper for Slektsforskning fra høsten 2000 og utover, selv om jeg da hadde en

del erfaring med slektsforskning. Satt med skrivemaskin og ark med tomme anetavler det ble skrevet inn på blant annet, og det jeg skrev

ble satt i permer. Setter fremdeles en del i permer. Noen ganger tok jeg konstruktiv kritikk som god hjelp, men noen ganger var jeg

vel også litt for "hårsår" og tok det i verste mening. Kritikken gikk nok mest på det datatekniske hos meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke ut som om jeg har fått noen pm iallefall, og ser ikke noen konvolutt. Takk for svarene, og råd for å sende pm. Legger inn opplysninger

om tråden her i en perm.

Du må være pålogget for å se Konvolutten :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.