Jump to content
Arkivverket
Terje E Skrolsvik

En liten nøtt.Prøver igjen. Svensker i Norge.

Recommended Posts

Terje E Skrolsvik

Selma Johanna (Alexandersdotter) Karlsson f. 14/6-1868 Øverluleå,Sverige, ble 27/12-1888 i Øverluleå g m Erik Johan Olsson f 1863,Sunne,Vermland ,Sverige.

De meldte flytting til Trondheim 12/8-1889 .

Trur jeg har lett gjennom det meste, men ikke klart å finne ut hvor de ble av.

Håper noen "nye øyne" kan gi meg et hint om hvor de kan ha gjort av seg ?

Vidar Stavem

Selma Johanna (Alexandersdotter) Karlsson f. 14/6-1868 Øverluleå,Sverige, ble 27/12-1888 i Øverluleå g m Erik Johan Olsson f 1863,Sunne,Vermland ,Sverige.

De meldte flytting til Trondheim 12/8-1889 .

Trur jeg har lett gjennom det meste, men ikke klart å finne ut hvor de ble av.

Håper noen "nye øyne" kan gi meg et hint om hvor de kan ha gjort av seg ?

Har du også sjekka Emigranter fra Trondheim 1867-1930?

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=emitrond&gardpostnr=45493&merk=45493#ovre

Ann-Mary Engum

Kan det være disse?Fødselsårene stemmer,og det står at Selma er født i juni 1868.

Name: John E Olsen Titles & Terms: Residence: Chicago city, Cook, Illinois Birth Date: Jun 1863 Birthplace: Sweden Relationship to Head of Household: Self Spouse: Selma Olsen Spouse's Titles & Terms: Spouse's Birthplace: Sweden Father: Father's Titles & Terms: Father's Birthplace: Sweden Mother: Mother's Titles & Terms: Mother's Birthplace: Sweden Race or Color (expanded): White Head-of-household Name: John E Olsen Gender: Male Marital Status: Married Years Married: 11 Estimated Marriage Year: 1889 Mother How Many Children: Number Living Children: Immigration Year: 1888 Enumeration District: 1054 Page: 10 Sheet Letter: B Family Number: 179 Reference Number: 61 Film Number: 1240288 Image Number: 00000092

John E Olsen M

Selma Olsen F

Ethel Olsen F

Leslie Olsen M

Flora Thormeyer F

Isaac Carlson M

Raymond Bane M

Olaf Magusen M

Hans S Hansen M

Terje E Skrolsvik

Hei. Og takk for tipset. Trur jeg har sjekket det før. De reiser fra Sverige i 1889, så det må i så fall bli utreise senere. Jeg vet hun har slekt i Chicago.

Vidar Stavem

Hei. Og takk for tipset. Trur jeg har sjekket det før. De reiser fra Sverige i 1889, så det må i så fall bli utreise senere. Jeg vet hun har slekt i Chicago.

De kan ha reist fra Sverige lenge før 1889 selv om det først ble registrert i 1889.

Har sett tilfeller hvor den utreiste er registrert flere år etter at han faktisk reiste. Det gjelder riktignok flytting innad i Norge.

Terje E Skrolsvik

Takker Ann-Mary.

Dette er rette personer. Du verden, da reiste de sammen over til Chicago. Isaac er hennes bror. Han har jeg visst om. Møbelhandler der borte. Jeg har hatt kontakt med Isaacs etterslekt, men ikke Selmas etterslekt. Dette var spennende :)

Ann-Mary Engum

Kanskje samme paret som fikk Hugo i 1890?

Han har jeg ikke funnet senere.

Name: Hugo J. Olson Birth Date: 24 Mar 1890 Birthplace: Chicago, Cook, Illinois Gender: Male Race (Original): white Race (Standardized): White Father's Name: Erick J. Olson Father's Birthplace: Swede Father's Age: 26 Mother's Name: Salina J. Carlson Mother's Birthplace: Swede

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/N7MV-CXW

Terje E Skrolsvik

Takker Vidar. Må visst sjekke opp disse folkene på nytt i U S A :)

Ja det er nokk deres sønn. Her har morens navn blit endret . Morsomt :)