Gå til innhold
Arkivverket

Noen som har et svar eller et godt råd,ang gamle og lange Etterlysninger ? ?


Jane Fjerdingby
 Del

Recommended Posts

Nå har jeg hatt Etterlysninger ute på min Tiptip Oldefar i flere år,både på SF og BF,men kommer ikke nermere målet ser det ut til.Blir også masse linker osv etterhvert.Funderer derfor litt hva jeg skal gjøre videre.Lurer også på om folk vil bry seg med å se på Etterlysninga når den blir veldig lang, eller om den da bare vil bli oversett ? Selv har jeg vel plukket det fra hverandre 1000 ganger tror jeg,men kommer frem til det samme hele tiden.Skal jeg begynne helt på nytt med bare navn og noen få linker eller hva, ?

 

Hilsen Jane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur kanskje du må lenkje opp eit par døme på slike etterlysningar, så forstår vi betre kva du siktar til.

 

Men om du ikkje har fått hjelp til å finne ei løysing, kan du ikkje sjå heilt bort frå at løysinga ikkje finst, eller at ho er svært lite tilgjengeleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikkje så uvanleg å "løfte opp" ein eldre tråd i von om at det skal ha kome til nye lesarar - eller gamle med ny kunnskap. Det gjer ein ved å legge til eit nytt innlegg. Med "eldre" meiner eg ikkje 3-4 dagar, men iallfall eit halvår eller tre.

Det nye innlegget kan godt innehalde ei oversiktleg oppsummering av det ein har funne så langt, særleg dersom det er "rot" (ditt ord) i tråden.

 

Å starte ein ny tråd gjer det ikkje meir oversiktleg. Du må likevel gje ei oppsummering av status og du må ha ei lenkje til den/dei gamle, - slik at ikkje nokon gjer oppatt dei same feila og bomturane på nytt.

 

Det er først og fremst du sjølv som må løyse dine problem. I Carl-Fredrik-spørsmålet var det tydelegvis ingen som kunne finne - eller hadde liggande - løysinga for deg. Då må du anten finne det sjølv, eller akseptere at det vert liggande uløyst inntil vidare. (Eg har hatt ei "sak" liggande i 20 år - men misser ikkje nattesvevnen for det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jevne oppdateringer/oppsummeringer kan kanskje ikke være så dumt i ditt tilfelle. Ved og tidvis lage en oppsummering av hva som er kommet fram i tråden til nå bidrar du både til og løfte opp tråden som Ivar sier, samtidig som du gjør det enklere for de som leser tråden og hjelpe deg i det at de slipper og lese alle innleggene som kanskje sprer seg både over flere temaer i dette forumet, men også til temaer i andre fora. Det er nok mange av oss som sitter på slike nøtter hvor det kan ta mange år og løse problemet; og dessverre kan det, som Ivar sier, være noen slike nøtter det rett og slett ikke finnes gode entydige løsninger på. :(

 

Lykke til ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til å gå igjennom alt å legge inn på nytt rett å slett rydde litt :) Tusen takk alle sammen for hjelpen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde vært deg ville jeg ha sjekket om det var skifte etter Daniel Jacobsen og kona Christina, og kanskje også prøvd å finne dem i pantebøker. Er for lite kjent med Skedsmo

til å vite hvilke kilder som finnes for dette området, men militære ruller og skoleprotokoller kunne det også være verdt å sjekke. Da kan det hende du må på nærmeste Statsarkiv, men

Kari Tingvoll og et par andre legger jo ut mye på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke du skal gi opp enda Jane. Jeg måtte vente i flere år på å få løst et slektsproblem. En av mine tippoldemødre var født i Vågan i Lofoten i ca 1840, og alle kirkebøkene derfra

før 1841 er gått tapt ved brann. Heldigvis ble hun gift på et annet sted, og dermed fant jeg ut hvem faren var. Etter mye leting i andre kilder i Vågan fant jeg til slutt at jeg skulle se etter

en søster av min tippoldemor som hadde bodd et sted i Trøndelag. Fant henne etterhvert konfirmert der i Vikna, men så var det også stopp i et par år. Det var inntil jeg så etter om

min tippoldemors far var konfirmert der, og det var han. Jeg så i bygdebok for Vikna, og der sto jammen både navnet på min tippoldemors søster og hennes foreldre. Da gjensto det

å se om denne min tipptippoldefar flyttet til Lofoten i kirkebok, og det gjorde han. Viste seg at foreldrene hans var fra Hallingdal(ut bygdebok for Vikna og kirkebøker), og dermed var

det bare å lese nye kirkebøker(den gang på fjernlånt mikrofilm), og jeg fikk mye hjelp av folk som hadde forsket i Hallingdal(bygdebøker, slektsbøker osv). Jeg har enda ikke løst gåten med min tippoldemors mor Berit Johanne Nicolaysdatter, men har kun navnet og omtrent når hun ble født og når hun døde(funnet i skifter og kirkebøker). Så etter 16 års slektsforskning er jeg enda ikke kommet lengre tilbake

enn 1816 på hennes gren.Kanskje du i ditt tilfelle kan se på hvor barna til Carl Fredrik flyttet, og eventuelle søsken av han.Det er kanskje noe å hente på disse stedene for å komme videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.