Gå til innhold
Arkivverket

Har noen 1711-manntallet for Kongsberg Sølvverk?


Stig Nyberg
 Del

Recommended Posts

Jeg skulle gjerne visst hva som eventuelt står om Johannes Andersen Kahn i sølvverksmanntallet av 1711.

 

Vennlig hilsen,

Stig Nyberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne visst hva som eventuelt står om Johannes Andersen Kahn i sølvverksmanntallet av 1711.

 

Vennlig hilsen,

Stig Nyberg

 

Hei,

 

Jeg finner ikke noen Kahn i manntallet. Ettersom faren het Anders Madsen så kan det kanskje være denne personen:

 

- Johannes Andersen Madsen, 61 år, fra Kongsberg, hadde 3 sønner, bodde i eget hus i byen og hadde jobbet 16 år ved verket.

 

Jeg er selv etterkommer av Johannes' søster Barbro som ble gift med Willum Knutsen Møller. I mine notater har jeg skrevet at Johannes var født omkring 1650 og at han hadde døtrene Barbra Sofia, Malene og Rebecca og sønnen Nils.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk! Jeg er ikke fremmed for tanken om at han kan stå med et annet etternavn. Jeg hadde nemlig problemer med å finne Johannes Andersen Kahns giftermål, som skulle ha vært med Gunhild Luth, datter av en fogd på Ringerike, Jacob Luth. Jeg husker jeg fant noe som så ut som Gunhilds vielse, men det var tilsynelatende med en annen Johannes enn Kahn. Jeg husker ikke etternavnet, men det kan meget vel ha vært Madsen. Jeg tror derfor du har funnet riktig person. Står det noe spesielt om hans yrke? Gunhilds to søstre på Kongsberg, Maren og Sara, var gift med henholdsvis Anthon Tax og Gottfried Klem. Anthon lånte penger av avdøde Johannes Andersen Kahns døtre Malena og Rebecha den 12.05.1723 (fol. 130a i panteboken). Dette stemmer jo med barnelisten du oppgir.

 

Hilsen,

Stig Nyberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk! Jeg er ikke fremmed for tanken om at han kan stå med et annet etternavn. Jeg hadde nemlig problemer med å finne Johannes Andersen Kahns giftermål, som skulle ha vært med Gunhild Luth, datter av en fogd på Ringerike, Jacob Luth. Jeg husker jeg fant noe som så ut som Gunhilds vielse, men det var tilsynelatende med en annen Johannes enn Kahn. Jeg husker ikke etternavnet, men det kan meget vel ha vært Madsen. Jeg tror derfor du har funnet riktig person. Står det noe spesielt om hans yrke? Gunhilds to søstre på Kongsberg, Maren og Sara, var gift med henholdsvis Anthon Tax og Gottfried Klem. Anthon lånte penger av avdøde Johannes Andersen Kahns døtre Malena og Rebecha den 12.05.1723 (fol. 130a i panteboken). Dette stemmer jo med barnelisten du oppgir.

 

Hilsen,

Stig Nyberg

 

Denne Johannes Andersen Madsen ser ut til å ha jobbet som hauer i 16 år.

Jeg har notert at han var gift med Gunnild Jacobsd. Walter, men jeg har ikke notert noe kilde for det.

Jeg vet at familien Kahn er omtalt i en (eller kanskje flere) av bygdebøkene for Flesberg, men det er mulig det senere generasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien Luth kalte seg av og til Walter. Sara, gift med Gottfried Klem, kalte seg Sara Walter, mens Maren kalte seg Maren Luth.

Thomle har skrevet en artikkel om slekten Luth Walter. Noen av mannfolkene i slekten kalte seg rett og slett Luth Walter, se f.eks. Familysearch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

I wanted to thank you after I found your posts today just after I found this same Kahn family mentioned in the "Hole Bygdebok" (HELGELAND s. 595).

 

"Gunhild Walter, g.m. Johannes Andersen Kahn, Kongsberg, fem barn

(som levde i skiftet til mormora i 1721): Henrik Jacob, Anne Maria,

Barbro Sophie, Malene og Rebekka."

 

I am a descendent of Niels Johannesen Kahn born about 1694, died 1749 Kongsberg. He was the son of Johannes Andersen Kahn since he is the brother to some of the above children in "Skifte" records. I believe Niels would have been a half brother, so, from an earlier marriage of Johannes Andersen.

 

 

I am very happy to hear that you are related to me, and that you know of the father and grandfather of Niels Kahn. So I hope to learn much more from you about our Kahn (and related) ancestors.

 

My ministerialbok research for 1700-1800's Kongsberg and Flesberg Kahns and related families can be viewed beginning with Niels Johannesen Kahn (Kan)

 

Thanks & Best Regards from the USA

 

Sam Clark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hello Sam!

 

In response to my question about Johannes Andersen Kahn, Bjørg Lunde told me that she is related to one of his sisters. But I have no relations to his family. My interest in this matter stems from my work with the family history book "Bergmannsslekten Tax", where I found that a sister of Anthon Tax' wife Maren Luth (Walter) was married to Johannes Andersen Kahn. I wanted to learn more about him.

 

Regards,

Stig Nyberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.