Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp i Vikedal/Sandeid- Rogaland og gården Frøland.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg er usikker på om det finnes noen bygdebok som dekker nevnte området, men jeg trenger hjelp i forbindelse med en vielse i 1806. Den 2/7 1806 giftet Kari Torbjørnsdtr. Frøland seg med Ole Olsen Egeland? Problemet er at jeg ikke finner noen Ole Olsen der i 1801. Paret slår seg ned på Frøland og får bl.a sønnen Torbjørn 12.03.1809. Hvem var Ole Olsen, når og hvor ble han født og når døde han og kona Kari Torbjørnsdtr.? Er der noen som har tilgang til kilder som kan hjelper meg med dette?

Når det gjelder Karis foreldre så var de Torbjørn Danielsen og Sidsele Gundersdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deter dessverre ikke noen bygdebok i Vikedal, Sandeid og Imsland enda, men det jobbes med de bøkene. Jeg har også denne Kari Torbjørnsdtr. og Ole Olson uten at jeg har funnet noen foreldre til denne Ole (enda)

 

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Johan Arthur og takk for innlegget ditt. Jeg hadde et lite håp om at du leste innlegget mitt. Jeg tror det var Ole Olsen jeg fant død på Frøland (i kirkeboka) 31.01.1855 og ut fra alder der, skal han være født rundt 1775. Problemene med denne grenen er at de veksler mellom Fjellberg og Vikedal/Sandeid. Så man vet aldri hvor man skal leite etter dem. Kari fant jeg var datter av Torbjørn Danielsen Hustvedt i Fjellberg og hans hustru Sidsel Gundersdtr. Haugeland. Torbjørn Danielsen var sønn av Daniel Torbjørnsen Hustvedt og hustru Brite Endresdtr. Hegge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Jeg mener det står 34 år for posten nedenfor der er det 59 år og det er det tydelig forskjell på. Og da kan det ikke være "vår# Ole Olsen for han giftet seg i 1806 med Kari.. Derimot står det jo at han druknet og aldri ble funnet igjen og det samme skjedde med personen over, Hermand Olsen 29 år. gardmand Ole Førlands søn. Kan Ole Olsen ha vært gift tidligere med en annen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidsel Gunnarsdtr. var datter av Gunnar Larsson Haugland i Fjelberg 1689 - 1754 og Kari Sjursdtr. 1696 - 1740.

Torbjørn Danielson er sønn av Daniel Torbjørnson Haugen 1708 - 1747 og Lisbet Endresdtr. Heggjo 1711 -1800.

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være sønnene til Ole Bottolfsen Frøland som druknet i 1827. Han hadde sønner men samme navn og i passende alder i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Jeg mener det står 34 år for posten nedenfor der er det 59 år og det er det tydelig forskjell på. Og da kan det ikke være "vår# Ole Olsen for han giftet seg i 1806 med Kari.. Derimot står det jo at han druknet og aldri ble funnet igjen og det samme skjedde med personen over, Hermand Olsen 29 år. gardmand Ole Førlands søn. Kan Ole Olsen ha vært gift tidligere med en annen?

Denne Hermann er også sønn av Ole Bottolfsen.

http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=700036828485&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9Roga&juris2=Roga&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Rogaland&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=

Mvh. Johan Arthur Hansen

 

Mor til Ole heter kanskje Siri som er den første jenta som ble født. Nr. 2 heter Cecilie etter Kari's mor.

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.