Gå til innhold
Arkivverket

Omstreifere


Gunnar Larsen
 Del

Recommended Posts

Hvem var Såpe-Fredrik

 

 

Gunnar

 

Hei

 

Har du noen flere opplysninger om Såpe-Fredrik? Vet du sånn ca når han levde og hvor i landet?

 

Mvh

Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har du noen flere opplysninger om Såpe-Fredrik? Vet du sånn ca når han levde og hvor i landet?

 

Mvh

Hanne

Nei jeg vet ikke noen ting om han, innlegget mitt er litt feil, det skal være Såp-Fredrik

 

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei! Er det bare identifikasjonen om hvem som var Såp-Fredrik som du lurer på, eller er du interessert i Forselius-folket generelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Er det bare identifikasjonen om hvem som var Såp-Fredrik som du lurer på, eller er du interessert i Forselius-folket generelt?

 

Hei,

Jeg prøver og finne ut hva som skjedde med Anne Marie Nilsdatter "Loa-Marja d.y." hun skal ha reist med en Såp-Fredrik på Hedemarken

i 1920 årene-

 

Det jeg vet om henne er her

http://larsenslekt.relatedfamilies.com/individual.php?pid=I8247&ged=Larsen.GED

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ok, da kan jeg ikke hjelpe deg siden jeg også lurer på hvem denne Fredrik er som hun reiste med. Jeg har ham bare benevnt som "Klokke-Fredrik". Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ok, da kan jeg ikke hjelpe deg siden jeg også lurer på hvem denne Fredrik er som hun reiste med. Jeg har ham bare benevnt som "Klokke-Fredrik". Jonny

 

 

Hei!

 

Fredrik Eliassen Hjelmberg " Klokke-Fredrik" reiste med hennes mor Anne Marie Christiansdatter ‎(Loa-Marja)‎

og han var født ca. 1839, så det er noe tvilsomt at han reiste med Anne Marie Nilsdatter (Loa-Marja d.y)

i 1920 årene, eller var det flere "Klokke-Fredriker"?

 

Vet du når og hvor Loa-Marja d.y døde?

Hva betyr Loa?

 

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei! Jeg har en notis om at Anne Marie Kristiansdatter -"Loa-Marja d.e.", f.ca.1831, 15/1845, døde 16-9-1903 og blir gravlagt 23-9-1903 i Oslo, men har ikke sjekket dette. Når det gjelder Loa-navnet, har jeg regnet med at dette er en sammentrekning / kortform av "Johanne Lovise", Anne Maries mor. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://arkivverket.n...ize=full&mode=0

 

Se øverst t.v.

 

Kone Marie Fredriksen 80 år .... avdøde var ugift og tilhørte et taterfølge "Loa"

 

Østerdalsgate 2 tilhører Vålerengen

 

Se døde kvinnekjønn no 70

ugift omstreiferske Anne Marie Fredriksen f 1823, Sverike, konf i Eda Socken

 

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=25782&idx_id=25782&uid=ny&idx_side=-57

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb10040907161060.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har en notis om at Anne Marie Kristiansdatter -"Loa-Marja d.e.", f.ca.1831, 15/1845, døde 16-9-1903 og blir gravlagt 23-9-1903 i Oslo, men har ikke sjekket dette. Når det gjelder Loa-navnet, har jeg regnet med at dette er en sammentrekning / kortform av "Johanne Lovise", Anne Maries mor. Beste hilsener Jonny

Dette er mor til den Loa Marja jeg søeker info. om, Anne Marie "Loa-Marja d.y " Nilsdatter født 06.12.1851 i Nordenhov, Buskerud, foreldre Anne Marie Christiansdatter ‎(Loa-Marja og Nils Andersen

Dette er fra kirkeboken Mini: Norderhov, Buskerud 1847-1856 side 81 nr.114

Uægte:

Foreldre: Matros Niels Andersen fra Trondhjem og pike navlig Finnpige Anne Maria Christiasdatter fra Røraas

 

Faddere: Prost Brun, Kirkesanger H.Helgesen, Johanne Lovise Mathiasdatter Glad fra Finnmarken, Røraas,

Karen Christophersdatter, Gunnlid Thorsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er mor til den Loa Marja jeg søeker info. om, Anne Marie "Loa-Marja d.y " Nilsdatter født 06.12.1851 i Nordenhov, Buskerud, foreldre Anne Marie Christiansdatter ‎(Loa-Marja og Nils Andersen

Dette er fra kirkeboken Mini: Norderhov, Buskerud 1847-1856 side 81 nr.114

Uægte:

Foreldre: Matros Niels Andersen fra Trondhjem og pike navlig Finnpige Anne Maria Christiasdatter fra Røraas

 

Faddere: Prost Brun, Kirkesanger H.Helgesen, Johanne Lovise Mathiasdatter Glad fra Finnmarken, Røraas,

Karen Christophersdatter, Gunnlid Thorsdatter

 

 

 

 

 

 

 

Har du klart å tyde den komentaren ytterst til høyre og?

 

Jeg ser Johanne Lovise Mathiasdatter Glad er fadder. Jeg har henne gift med Christian Fredrik (Fredriksen) Carlsen Hartman. Er de foreldre til Anne Marie Christiansdtr.? Har noen i så fall funnet den dåpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Marie d.y. f 1851 skal være død 25.februar 1934 i Stange.

Jonny

 

Vet du noe mere om henne, hvem reiste hun sammens med osv

Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nemnast at ein får følgjande treff på "Loa Marja" i Nasjonalbiblioteket: Lenke

... og Google (desse har du vel frå før): Lenke

 

Edit: Ser no at treffa eg får på Google er det du som har laga...

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du klart å tyde den komentaren ytterst til høyre og?

 

Jeg ser Johanne Lovise Mathiasdatter Glad er fadder. Jeg har henne gift med Christian Fredrik (Fredriksen) Carlsen Hartman. Er de foreldre til Anne Marie Christiansdtr.? Har noen i så fall funnet den dåpen?

 

Med alle mulige forbehold prøver jeg: Hjemmedøbt af Karen Marie Møller, Gjordemoder.

Opgiven? af Moderen og Bedstemoderen ?? Johanne Glad ? 28.Mai 1851 af politimester Christi

 

Ja det er foreldrene til Anne Marie Christiansdatter, men dåpen har ikke jeg funnet.

Hun kalles ved ett tilfelle Fredriksdatter i forbindelse med en av sønnenes papirer fra Botsfengslet

I følge kirkebok Mini: Oslo/Vålerenga 1899-1930 side 56 nr.70, er hun født i 1923, og konfimert i Eda kirke Sverige

Men hun er nok antagelig født på "fantestien" i Norge/Sverige Døde av hjernesvulst

 

I en rapport på Byarkivet da Loa-Marja fikk begravelse står det.

 

Kom Samuline Bertine Pedersen eller Olsen,Sverigesgt.4,der i sin tid var gift med angjeldende søn Ludvig, Loa-Ludvig,har forklart , at angjeldende var ca 70 år gammel,født på fantestien her i landet og har omtrent al sin tid streifet om til dels sammen med forskjellige mandlige tatere. Angj.var datter av omstreifer Fredrik ‎(ser ut som det står Valman,skal vel være Hartman?)‎og pige Johanne Lovise Glad. For ca 20 aar siden hadde angjelde hus selv paa Dypdalsbakken i Jupedalsbakken i Elverum. I de sidste 3 aar har hun for det meste bodd her i byen Østerdalsgt.2 Kan ikke sees tidligere under støttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tydingen Gunnar. Jeg fant slektsforfoldet på hjemmesiden din etter at jeg la inn det innlegget. Og får da sammenhengen tilbake til "Kari med kjeften" og Carl Fredrik Fredriksen (Palm) Hartman som er foreldre til Christian Fredrik (Fredriksen) Carlsen Hartman.

Vi kan vel ikke se helt bort i fra at Anne Marie Christiansdatter muligens kan være født i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja. 28 Mai 1851 var en stund før fødsel og dåp. kan det være pass utsted 28 Mai det er snakk om?

 

Kan du forklare hva du mener med dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg er helt på jordet, men jeg synes det står omtrent noe slikt til slutt:

.......Johanne Glad fore?? Pas af 28.Mai 1851 af politimester Christi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg er helt på jordet, men jeg synes det står omtrent noe slikt til slutt:

.......Johanne Glad fore?? Pas af 28.Mai 1851 af politimester Christi

Jeg var litt for rask da jeg svarte,

Johanne Glad foreviste Pas af 28.mai 1851 af politimester Christi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.