Gå til innhold
Arkivverket

Elen Budde og Morten buntmaker i Bragernes i 1694


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Elen Joachimsdatter Budde 1656- var først gift med Arent Michelsen von Kampen (hans 4. hustru). Han dør i 1693 og begraves 2.mar.1693 i Bragernes. Ett år senere den 27. apr. 1694 trolover en Elen Budde seg med Morten buntmaker, se http://www.arkivverk...y&idx_side=-145 . Her heter hun riktignok Elen Mathisdatter Budde, men ingen ved det navn er meg bekjent.

 

Jeg tror at dette er Arents enke.

 

Imidlertid finner jeg hverken henne eller Morten buntmaker senere selv om jeg har forsøkt skifter og Bragernes bys befolkning 1700-1730.

 

Kan noen hjelpe meg videre med enten å finne Morten buntmakers patronym og/eller identifisere Elen som en annen Elen enn Arents hustru ?

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger for ordens skyld inn lenke til skiftet etter Arent Michelsen von Kampen, som ble åpnet på Storhamar i Vang, Hedmark, 22. mars 1694.

 

Her kommer det fram at Elen hadde broren Mathias Budde og søsteren Anne Margrethe Budde, kanskje kan skiftet gi flere spor.

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Hedemarken sorenskriveri, Skifteprotokoll 2 , 1693-1698, oppb: Statsarkivet i Hamar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt å se i Lier? Jeg har ingen kjennskap til Elen eller Morten, men ofte har jeg funnet liunger på Bragernes og omvendt, og særlig på den tida (Frogner kirke sto ferdig i 1694, trur eg, eller -97, etter en brann, og mange kirkelige handlinger ble foretatt i Bragernes kirke),

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger for ordens skyld inn lenke til skiftet etter Arent Michelsen von Kampen, som ble åpnet på Storhamar i Vang, Hedmark, 22. mars 1694.

 

Her kommer det fram at Elen hadde broren Mathias Budde og søsteren Anne Margrethe Budde, kanskje kan skiftet gi flere spor.

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Hedemarken sorenskriveri, Skifteprotokoll 2 , 1693-1698, oppb: Statsarkivet i Hamar.

Takk for skiftet Grete. Jeg finner alle barna, men forstår ikke hvorfor Mathias og Anne Margrethe Budde hadde noe å hente i dette skiftet hvis det bare er etter Arent. Jeg ser at Mathias og Anne Margrethe Budde er nevnt en rekke ganger og ser ut til å arve mere enn barna. Fremgår det hvorfor ? Jeg forstår ikke hele teksten.

 

Lierfolket brukte Bragernes kirke tidligere og det kan være et godt tips å se der. Takk for det Astrid. Jeg har ellers lett etter en Morten som kunne passe i andre yrker og har sett en Morten Ellefsen som kunne passe, men ingen Elen som hustru. Det var faktisk kun et par buntmakere samtidig i Bragernes så de er det lett å ha oversikt over.

 

Ett skudd i blinde; skiftet var på Hedemarken og der var Elen Budde tilstede våren og utover 1694. Trolovelsen var i april 1694. Kan det tenkes at hun traff buntmakeren på Hedemarken ?

 

mvh

Leif

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Leif.

Skiftet er greit det.

22/3-1694 etter Arent Michelsen von Kiempen.

Han har her enken Elen Bode (Budde). Men han hadde vert gift før med ei Elsebe.

Her nevnes en svigersønn Monsr Hans Jørgen Zimmer af Bragernes, og en Alf Togstad av Stange sogn g m Margrethe Arentsdatter.

Enken Elses bror Mattis og søster Anne Margrethe nevnes flere ganger da de skylder penger i boet. Hele 63 riksdaler.

Slik at boet er på totalt 91riksdaler som skal fordeles.

Enken får 45 rdlr.

Resten fordeles på tre brødre og 6 søstre som er listet opp i skiftet. Alle med krav i en obligasjon eller i boet til søsknene Budde.

Broderlodd 7, søsterlodd 3 rdlr

 

Mvh

 

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være forsiktig med å trekke konklusjoner her, men våger allikevel et innspill.

 

Finner en Joachim Budde f 1626 i Estland d 1670 i Moss, Østfold på Finn Holbeks slektsside her: http://finnholbek.dk/genealogy/getperson.php?personID=I6499&tree=2

Han står oppført med en datter Dorthe f 1655 i København, og gift til Stange, Hedmark.

 

På kane.benkestokk.teiste forlag (Tore H. Vigerust) , Likprekner og anetavler, står Jochum Budde 1670 http://www.vigerust.net/adel/likpreken_budde1670.html

 

Hvis Elen er datter av Joachim Budde er hun kanskje født i København, eller Moss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante lenker, Jorunn. Jeg er ganske sikker på at Leif har kontroll på anene til Joachim Frederiksen Budde og vet om barna Dorothea, Agnethe Sophie, Mathias, Reinhold Friderich, Anne Margrethe og Elen, som han hadde med Agnethe von Horgen.

 

Men hvor det ble av Elen etter Arent Michelsen von Kampens død i 1693 - var det hun som ble gift med Morten buntmaker i 1694, eller er det en annen?

 

Leif, vet du hvor Elen og Arents barn, Elsebe og Magdalene, ble gift? Stedet kan gi en indikasjon på i hvilket område Elen bodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for skifte-avklaringen, Terje.

 

Arent Michelsen von Kampens slekt er drøftet flere ganger, allikevel er det fortsatt mye ukjent.

 

En av de kilder jeg har funnet mest i er wangensteen.net: Spangenboken, dvs. samlet div. artikler av Christian Dag Spangen. Der er det omtalt alle hans 4 ekteskap, barn og barnebarn. Hans ofte nevnt som ukjent 1. hustru finner Spangen må være Elen Hansdatter Handlingsmann, dvs. datter av Hans Mogensen Handlingsmann og hans 2. hustru Barbara Andersdatter Wincke (Plate).

 

Talk for lenkene, Jorunn, jeg hadde oversett dem.

 

Ditt forslag Grete om Elsebe's barn må følges opp. Elisabeth/Elsebe Arentsdatter 1689-1717 ble gift i 1712 i Tønsberg med Johan von Hagen. Hun dør i 1717 og han i 1720 i Tønsberg, men det er vel mulig moren dør før hun blir gift. Magdalena 1692-1786 ble gift i Bragernes med kjøpmann der, Laurs Ottesen Møller ca 1693-1723.

 

Med de mange søsken Budde, burde det være skifter som har med seg Elen Budde, blandt annet Mathias og Anne Margrethe. Levde de på Storhamar ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorthea Budde var gift med Enevold Skaktavl og hun dør i 1696, 1699 eller 1700 og han i 1702 - begge i Stange. Broren Mathias har jeg ikke funnet noe dødsdato eller sted på.

 

En lenke om Ramm har også mye om Budde og en Fredrik Mathias Budde, se http://forum.arkivve...re/page__st__40 .

Skiftet etter Dorthea Budde skal ha vært 11.06.1700, se http://forum.arkivverket.no/topic/95571-9657-ingeborg-jonsdatter-av-tordenstjernectta/page__st__40

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Ovenstad ble Mathias Budde kapteinløytnant ved 2. Trondheims nasjonale infanteriregiments livkompani i 1710. Han er oppgitt død 19. nov. 1711, og skal ha vært gift med Agnete Massow (Massin?), hun levde fortsatt i 1731.

 

Begravelser i Trondheim mangler i denne perioden, så kilden for dødsdato må komme fra en annen plass (hvis han da ikke døde et annet sted).

 

Før 1710 var han fenrik ved Vesterlenske marinebataljon i 1687, fenrik ved Opplanske kompani sønnenfjells i 1688, så forlyttet nordenfjells i 1691, og videre til Trondheim 1701 som premierløytnant.

 

 

Edit:

I følge Optegnelser af Generalmajor Peder Todderud om Krigen 1709-19 meddelte af C.O. Munthe utgitt av I Kommission hos Dybwad s. 86, skal Agnete von Massin først vært gift med kaptein Andreas Paulsen Løvenschild, som døde 1686.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellen Budde (g. ca.1684 m. Arent M. von Kampen) var iflg. faksimilen i innlegg #72 en datter av kavalleri-løytnant JOACHIM [Frederiksen] Budde [1626-1670] av Tøllist, død i Moss, g. [1652] m. Agnethe von Horgen.

Ellen fikk med Arent to døtre, Elsebe og Malene.

Link: http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/170470-major-henrich-ramm-og-anna-magdalena-roepstorffs-doetre/page__st__60

Innlegg 76 av Per Nermo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Ovenstad ble Mathias Budde kapteinløytnant ved 2. Trondheims nasjonale infanteriregiments livkompani i 1710. Han er oppgitt død 19. nov. 1711, og skal ha vært gift med Agnete Massow (Massin?), hun levde fortsatt i 1731.

 

Begravelser i Trondheim mangler i denne perioden, så kilden for dødsdato må komme fra en annen plass (hvis han da ikke døde et annet sted).

 

Før 1710 var han fenrik ved Vesterlenske marinebataljon i 1787, fenrik ved Opplanske kompani sønnenfjells i 1688, så forlyttet nordenfjells i 1691, og videre til Trondheim 1701 som premierløytnant.

 

 

Edit:

I følge Optegnelser af Generalmajor Peder Todderud om Krigen 1709-19 meddelte af C.O. Munthe utgitt av I Kommission hos Dybwad s. 86, skal Agnete von Massin først vært gift med kaptein Andreas Paulsen Løvenschild, som døde 1686.

Jeg har også vurdert om dette er riktig Mathias og ser en forbindelse med Todderud. Arent oppholdt seg på/ved Todderud.

 

Denne lenken opplyser at Mathias var "sal." dvs. salig i 1718 så han må være død før. Enken heter da Mallene Olufsdatter http://www.nose.dk/N...d_andersen.html . Detter passer ikke helt inn, så det kan være feil.

 

En må kanskje sette sin lit til Anne Margrethe Budde som er nevnt som skyldner i skiftet etter Elen. Opplysninger om henne ? Hun nevnes sammen med Mathias, men han oppholdt seg jo helt andre steder enn i nærheten av Arent og Elen (bortsett fra i 1688-1691 da han var i Oppland). Kan Anne Margrethe ha vært der ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne lenken opplyser at Mathias var "sal." dvs. salig i 1718 så han må være død før. Enken heter da Mallene Olufsdatter http://www.nose.dk/N...d_andersen.html . Detter passer ikke helt inn, så det kan være feil.

 

Ja, Leif, her må det være en sammenblanding av to Mathias Budde.

 

I Trondhjems Pantebok 4, s. 58b-59a står det ”Madame Magdelena Olufsdatter Sal. Capitain Lieut. Mathias Budde” i forbindelse med overdragelse av eiendom 4. april 1718.

 

Det er da mest trolig at det var Fredrik Mathias Budde som var gift med Agnete von Massin.

 

 

Edit:

I samme pantebok, side 73 henvises det til tidligere referanser datert 18. des. 1713 - hvor Magdalena også kalles Sal. Capitain Lieutenant Mathias Budde, da stemmer det kanskje at han døde 1711.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert, Grete.

 

Det er få Magdalene å finne i skiftene i Trondheim, men jeg har ikke klart å se henne ennå. Hun ble vel gift på nytt. Det mangler skifter på Da for årene etter 1711 så der forsvinner vel mulighen til å finne Mathias' skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Ove tipset meg om å se i Trøndersk Personalhistorie, som blant mye annet finnes på hans flotte side Wangensteen.net.

I bind 2 (Bryllup og Barnedaab i Vor Frue sogn 1653-1732, Døde i Domsognet 1762-1783 ) av Joh. E. Brodahl, finner jeg “lieutenant Budde”, viet i huset 3. sept. 1706. Men med hvem – står ikke. Dette kan være Mathias Joachimsen Budde og Magdalena Olufsdatter.

Kirkebøkene fra Vår Frue i denne perioden mangler dessverre.

 

Man må vel lete i militære skifter for å finne Mathias Buddes arveskifte.

 

Er enig med deg, Leif at vi bør finne Anne Margrethe Budde. Hun må ha vært ugift i 1694 og hvis hun ikke giftet seg er hennes skifte ekstra interessant. Kanskje bodde hun hos slektninger?

 

 

PS: Skal du på årsmøtet til NSF i morgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved hjelp av Arnstein R's kjekke side fant jeg det som kan være Magdalena Olufsdatters første gifte (forlovelse):

 

Jens Andersøn Ringved Constabel

21/12 1688

Magdalena Olufsdatter

 

Og da var det enkelt å finne innførselen i kirkeboka for Domkirken: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A01 (1679-1728), Forlovererklæringer 1689, uten sidenr.

 

 

Edit:

Paret døper Gischen 17. juli 1704: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A02 (1702-1714), Fødte og døpte 1704, side 46.

 

(Men nå beveger jeg meg bort fra temaet...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle opplysninger mottas med takk og nå synes det klart at Mathias Budde ikke kan ha blitt gift med Magdalene Olufsdatter før etter 1704 og at han trolig dør ca 1711 - begge deler i Trondheim.

 

Er de militære skiftene tilgjengelig ?

 

Det hadde vært hyggelig å vært på årsmøtet i NSF bl.a. for å høre foredraget av Lars Ove, men jeg er forhindret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle opplysninger mottas med takk og nå synes det klart at Mathias Budde ikke kan ha blitt gift med Magdalene Olufsdatter før etter 1704 og at han trolig dør ca 1711 - begge deler i Trondheim.

 

Er de militære skiftene tilgjengelig ?

 

Det hadde vært hyggelig å vært på årsmøtet i NSF bl.a. for å høre foredraget av Lars Ove, men jeg er forhindret.

 

De eldste militære skifter i Trondheim starter først i 1719, så dessverre ingen hjelp å få der: Militære skifter - Spør Statsarkivet i Trondheim

 

Det var et godt årsmøte med rundt 50 frammøtte. Kari Thingvold og Lars Ove holdt foredrag - og de kunne gjerne holdt på lenger, men det blir vel flere anledninger.

Framover kommer NSF til å legge mye nytt og spennende stoff på lukket medlemsområde - så det lønner seg å være medlem! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her et skifte fra Århus Købstad Skifteprotokol 1669 - 1815:

 

1712 Anne Sabine Schachtaul. 22.10.1759, fol.592B.

Efter testamente af 2.4.1740 arv til A:

0) forældre Enevold Torbensen Schachtaul, premierløjtnant og hustru Dorthe Joachimsdatter Budde i Nordviegård i Stange i Norge], begge døde

1) søster Karen Sofie Schachtaul

2) søster Anne Sofie Schachtaul g.m. [Niels Jensen] Holst, [præst i Hyllested og Rosmus] begge døde. 1B:

a Helle Christence Holst

3) Dorthe Sabine Abel Riis, datter af kaptajn Riis.

 

 

Tar også med dette fra Ringkøbing Købstad Skifteuddrag 1663-1819, selv om det er litt på siden:

 

274 Henrik Juel til Lindbjerg, der boede og døde i Ringkøbing. 16.3.1708, fol.290.

Første ægteskab med Sofie Høeg, skifte i København 14.6.1682, [datter af Just Høeg til Gjorslev på Stevns]. B:

1) Just Juel, kommandør til søs

2) Henrik Juel, major

3) Ide Juel, enke efter Balthazar Gebhart von Obelitz til Åbjerg [i Vedersø sogn]

4) Anne Sofie Juel g.m. Frederik Budde, kaptajn i Norge

5) Christiane Birgitte Juel.

Andet ægteskab med Ide Margrethe Rosenkrantz. B:

6) Peder Nikolaj Juel i Brüggen i Flandern

7) Sofie Juel.

FM: morbror Holger Rosenkrantz til Brusgård [i Ølst sogn], fætter Preben Brahe til Engelsholm.

Afdødes forældre Jens Juel, [død 1636] og hustru Ide Gjøe, skifte 4.10.1655.

Desuden nævnes afdødes søster Margrethe Juel i Hamborg, testamente af 10.2.1703.

Afdødes testamente af 10.10.1707.

Afdøde begraves i sine forældres grav i Viborg Domkirke uden præst eller ligprædiken.

Afdøde har arv efter sin afdøde søn Jørgen Juel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her et skifte fra Århus Købstad Skifteprotokol 1669 - 1815:

 

1712 Anne Sabine Schachtaul. 22.10.1759, fol.592B.

Efter testamente af 2.4.1740 arv til A:

0) forældre Enevold Torbensen Schachtaul, premierløjtnant og hustru Dorthe Joachimsdatter Budde i Nordviegård i Stange i Norge], begge døde

1) søster Karen Sofie Schachtaul

2) søster Anne Sofie Schachtaul g.m. [Niels Jensen] Holst, [præst i Hyllested og Rosmus] begge døde. 1B:

a Helle Christence Holst

3) Dorthe Sabine Abel Riis, datter af kaptajn Riis.

Interessant Jeg kjente ikke til søstrene til Enevold. Jeg kjenner til to major Riis og er dette kanskje den eldste, Jacob Andreas Riis ca 1703-1794 død på Gran. Er Dorthe Sabine datter av enda en søster, men Jacob Andreas var gift (sist) i 1737 med Karen Hedevig Pay ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant Jeg kjente ikke til søstrene til Enevold. Jeg kjenner til to major Riis og er dette kanskje den eldste, Jacob Andreas Riis ca 1703-1794 død på Gran. Er Dorthe Sabine datter av enda en søster, men Jacob Andreas var gift (sist) i 1737 med Karen Hedevig Pay ?

Jeg fant denne lenken over Skaktavl og ser at det var Søren Jensen Riis som var far til Dorthe Sabine og moren var Karen Sophie Enevoldsdatter http://www.google.no...hKQnMSw&cad=rja publisert av Søren H Ødegården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant Jeg kjente ikke til søstrene til Enevold.

 

Her er det døtrene til Enevold Skaktavl og Dorthe Budde det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.