Gå til innhold
Arkivverket

John Johnsen, Berthe Gurine Jensdtr. f. Bergen 1820, hvor blir de av?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Noen ganger ser man ikke skogen for bare trær og andre ganger ser man ikke trærne p.g.a skog. Jeg har prøvd, men her trenger jeg friske øyne til å hjelpe meg.

 

John Johnsen ble født i Bergen 23.05.1820 av foreldre John Larsen Vigøren og Mette Pedersdtr. Han giftet seg i Nykirken i Bergen 23.06.1850 med Berthe Gurine Jensdtr. født i Bergen 04.02.1820 av foreldre Jens Halsteinsen og Ingeborg Kristine Tollefsdtr.

 

Jeg finner 3 barn av John og Berthe Gurine.

 

1. Johan født 24.04.1851

 

2. Jens født 21.09.1853

 

3. Mathilde Marie født 22.11.1855 (død 27.09.1861)

 

Ved alle barnedåpene bor de på adressen 5-39 og barna døpes i Nykirken.

 

Men så starter problemene mine.

 

I 1865 finner jeg John Johnsen som gift mann med sine 2 sønner på samme adresse, 5-39 mender er ingen Berthe Gurine.

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=42&filnamn=f61301&gardpostnr=381&personpostnr=3930&merk=3930#ovre

 

Ved folketellingen i 1875 finner jeg fortsatt John på samme sted.

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=52&filnamn=f71301&gardpostnr=4494&merk=4494#ovre

 

Der er en husholderske, Synnøve Jensen, men hun er født i Sogndal i 1813.

 

Hvor ble det av Berthe Gurine Jensdtr. etter 1855 og når dør John Johnsen (Vikøren)? Jeg finner ikke ham igjen i 1885 eller i databasene over døde i Bergen.

Kan noen hjelpe meg med å finne ut hvor og når John og Berthe Gurine dør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det kanskje denne paraplymaker Jens Johnsen som dør 74 1/2 år i Stavanger 7.7.1927?

Se vedlegg.

Mvh. Johan Arthur Hansen

post-208-0-56511700-1337362548_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der har du ham Lars. Og fremdelses står han oppført som gift. Det gjorde han i 1865 og 1875 også men uten at kona bor på samme adresse. Hva i all verden kan ha skjedd med henne?

 

Hjertelig takk Lars, da får jeg se litt i kirkebøkene i Stavanger om jeg kan finne ham død der.

 

Og hjertelig takk til Johan Arthur for bilde av dødsannonsen til sønnen Jens. Jeg hadde datoen men ikke sted for det dødsfallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel sønnen Johannes som overtok paraplymaker virksomheten i flg. det som sto i Stavanger Aftenblad 7.12.1927.

 

 

Aviser - Stavanger Aftenblad 1927.07.12

 

...1921 seiret kommunistenes kandidater B. Olsen-Hagen og paraplymaker Johannes Johnsen med 1074—1072 stemmer. Da Olsen- Hagen blev...født i Stavanger 28. januar 1892, sønn av paraplymaker Jens Johnsen og Martha Head and. Paraplymaker, nu innehaver av farens...

 

Her er han nevnt i 1959 - kanskje var han død da?

 

Aviser - Stavanger Aftenblad 1959.10.13

 

.Johannes Johnsen var sønn av paraplymaker Jens John sen...og god sønn, Johannes Johnsen var høyt aktet. Hans...L. • • « Johannes Johnsen var født 28. januar 1892, ble paraplymaker 1907, var...

 

 

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for nye interessante innlegg. Det er mye som taler for at det er Berthe dere har funnet i folketellingene. Det tyder jo da på at hun har vært syk, kanskje siden 1861 da datteren døde, 6 år gammel. Da burde det jo være mulig å finne henne død også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du har rett i at hun har vært syk siden 1861,det står som anmerkning på folketellinga 1865 : " I sindsygasylet fra 1861"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det må jo ha vært en tragedie. Spørs om hun kan ha vært skyld i dødsfallet på datteren? Takk for all hjelp. Jeg har slitt litt med denne saken en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sett gjennom kirkebøkene fra Domkirken, St Johannes og St Petri i Stavanger mellom 1900 og 1911 uten å finne John Johnsen død. Vi vet altså at han var i Stavanger i 1900. Jeg finner ham ikke der i 1910 og han er ikke nevnt i dødsmeldingen etter kona i 1912. Han har trolig dødd mellom de to tellingene i 1900 og 1910, men hvor?

 

Jeg får la øynene hvile litt og evt. prøve å se gjennom kirkebøkene en gang til om et par daget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står "arbeiders hustru" i dødmeldingen,ved de døde over og under Berthe`s navn står det henholdsvis "bybuds enke" og "bygningsmands enke". Det skulle vel indikere at mannen fremdeles er i live ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne.

 

Det er godt mulig du har rett, men mannen er i alle fall ikke nevnt i dødsmeldingen, kun de to sønnene er nevnt der. Jeg tenkte at mannen også burde ha vært nevnt der om han var i live.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berthe var i følge kirkeboken enke da hun døde Kildeinformasjon: Bergen fylke, Sandviken, Klokkerbok nr. E 1 (1903-1926), Døde og begravede 1912, side 141.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5244&idx_id=5244&uid=ny&idx_side=-142

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060810050536.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den Lars, da vet jeg i alle fall med sikkerhet at mannen døde før 1912. Jeg er ikke i stand til å finne ham i 1910 tellingen heller, så da er tidsrommet begrenset mellom tellingen i 1900 og 01.12.1910.

Jeg får sjekke kirkebøkene i Stavanger en gang til i håp om å finne dødsfallet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.