Gå til innhold
Arkivverket

Marcus Thranes sønn, født på Modum 1847


Jon Mamen
 Del

Recommended Posts

Marcus Thrane virket som kjent som privatlærer på Modum året 1847-48. Han hadde vært privatlærer på Lillehammer og fikk der tre barn med sin ektefelle Josephine. Etter en tid i Åsgardstrand kom han og familien til Modum. De bodde i 'Thranestua', som nå står ved Haugfossen og er en del av Blaafarveværkets bygninger. Bygningen sto tidligere i Strandgata på Åmot. Barnet han fikk på Modum ble født 22. juli(!) 1847 og døpt 23. juli 1848. Barnet fikk navnet Marcus Joseph.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-121

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...51114020571.jpg

 

Seinere fikk ekteparet Thrane tre barn til, født i Kristiania. Josephine Thrane døde i 1862. Faren tok med barna til Amerika.

Er det noen som kan hjelpe meg å finne ut hvor det ble av Marcus Joseph? Kanskje han døde tidlig?

 

Det er også interessant å se hvem som var faddere ved dåpen. To var husmenn og to husmannskoner (et ektepar). De fire første finnes lett i FT 1865, men femtemann Johan Hansen klarer jeg ikke å identifisere. Er det noen som veit hvem han var?

Seinere kom det en thranitterforening ved Kongssagene på Åmot. Der ble kanskje noen av disse fadderne med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en følelse av at han døde som liten - en skjebne han muligens delte med to søstre: Johanne Markitta, født 1842, og Helene Sofie, født 1854. Ifølge en slektsoversikt på nettet, der han ikke er nevnt blant barna, merkelig nok, døde de tre andre i Amerika: David Herman ARTHUR Thrane, 1844-1923, Camilla, 1846-1914, Minneapolis og Vasilia/Wassilia, 1851 - 1920, LA. Jeg har tatt en titt i Modum, men ikke funnet lille Marcus Joseph der, så du bør nok ta en titt under Bragernes (de bodde vel på Bragernes når de var i Drammen?) og Christiania. Iallefall Wassilia var døpt i Domkirken (27.01.1854 - NB født i 1851).

 

mvh. Astrid

PS: også i leksikon står det at Marcus og Johanne fikk 5 barn, men de fikk da 6 (hvis slektsopplysningene på nettet er riktige)????? Har alle glemt/ikke visst om lille Marcus??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen,

på hjemmesiden til Drammen Arbeiderparti står det at familien (Marcus, Johanne og 3 barn) flyttet til Drammen sommeren 1848, og de leide seg husrom i kjøpmann Rømckes gård på Brakerøya. 2 år seinere gikk ferden til Christiania.

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller ikke funnet Marcus Joseph død på Bragernes (noen bør kanskje lete med lupe, også vedr. Modum), men de må ha kommet til Christiania før 22. september 1850, da døpes Axel i Domkirken (født i april), så barneskaren vokser, og nå er vi vel oppe i 7?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelp til å finne ut hva som skjedde med Marcus Joseph. Han ble bare 3 1/2 år gammel og døde av 'brystsyge'.

De andre barna til Thrane tror jeg vokste opp. Ved hjelp av FamilySearch fant jeg at Marketta(!) f Thrane døde i Chicago 1915 og at Helen f Thrane døde samme sted 1938.

Men så var det fadderne, og særlig Johan Hansen. går det an å finne ut hvem det var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider


  1. Har sett mer på Marcus og Josephine Thranes barn. Det er også en gutt f. 1850, Axel, som synes å være død tidlig.

Dette er ungeflokken så langt jeg har funnet ut:

  1. Johanna Markitta f Lillehammer 30 okt 1842, døpt Fåberg 30 juli 1843
  2. David Herman Arthur f Lillehammer 26 feb 1844, døpt Fåberg 30 mai 1844
  3. Camilla Maria f 12 jan 1846, døpt Fåberg 26 april 1846
  4. Marcus Joseph f Modum 22 juli 1847, døpt Nykirke Modum 23 juli 1848
  5. Axel f Kristiania 15 april 1850, døpt Vår Frelser 22 sep 1850
  6. Wasilia f Kristiania 9 aug 1851, dåp stadfestet Vår Frelser 27 jan 1854. ’Hjemmedøpt av Faderen’
  7. Helene Sophie f Kristiania 24 mars 1854, døpt Vår Frelser 1 juni 1855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.