Gå til innhold
Arkivverket

Undrenes tid er tydeligvis ikke forbi!


Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Noen ganger har en bare råflaks!!!

Jeg leita etter noen helt andre, og plutselig dukker min tippoldefar opp under døde 1851, Oslo Domkirke!

Jeg etterlyste ham, debattnr. 40879, i det gamle debattforumet: Martin Hansen, født i Jevnaker 6. januar 1820 og far til oldemor Grethe, født 1839 i Hole utenfor ekteskap. Han flyttet til Ringerike, ble far til Grethe og så vips var han vekk. MEN det kan ikke være andre enn ham jeg finner som nr. 56 : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=664&idx_id=664&uid=ny&idx_side=-104

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060215020104.jpg

 

Kan noe tyde hva som står under oppholdssted og sykdom?

Snakker om flaks!

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for raskt svar!

Det var da voldsomt: hjernetilfelle og Rikshospitalet. Det sier ikke noe om hvor i byen han bodde - en havnet vel på Rikshospitalet med en sånn diagnose uansett bosted, men "mysteriet" omkring hvor det ble av tippen min, som jeg har slitt med i mange år, ser nå ut til å være løst på en tidlig søndag morgen. Jippi!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye vil ha mer! Jeg finner ikke vielser for 1846 Oslo Domkirke i de skannede kirkebøkene - kan noe hjelpe meg? Jeg finner trolovelsen til ungkar Martin Hansen og enke Alette Mathilde Olsen født Paulsen, samt oppgitt vielsesdato 20. november 1846. (Hun gifter seg for 3. gang 14. mars 1855 med Jens Lund Hansen, og da vises det til en skifteattest av 7. des. 1854, og jeg finner ikke den, heller). Skulle vært moro å vte om det var "min" Martin som giftet seg og fikk sønnen Maruis Alexander i 1847.....

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for lenkene, Anne-Lise.

Tror neppe dette er "min" Martin: brudgommen er 25 og farens navn er Hans Larsen. At alder varierer et år eller to, får stå sin prøve, men faren til Martin, døpt i jan. 1820, var Hans Povelsen/Paalsen. Før jeg evt. forlater denne brudgommen for godt, hadde det vært fint hvis noen kunne tyde yrket til Martin, lenke i innlegg 5.

Det står noe med Tobak.......

 

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tobakkspinnersvenn

 

Det er vel ellers opplyst at brudgommen var født i Kongsberg(?), i hvert fall et sted som slutter på "berg", mens Astrids Martin, som døde på Rikshospitalet, jo ble sagt å være fra Jevnaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen! Det med Kongsberg så jeg faktisk ikke - trodde det bare var noe som var rablet over, men du har nok helt rett, Svein Arnolf. Har dessuten funnet brudgommen død i februar 1846, så da er han "bortevekk".

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er nok en annen. Ellers tror jeg det står Spyd(e)berg på fødested.

 

Ja, etter en nærmere kikk er jeg enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere har rett - Spydeberg skal det nok være, og "min" Martin er det ikke. Jeg får slå meg til ro med at jeg, undere over alle undere, trolig har funnet nåla i høystakken: tippoldefar Martin Hansen. Jeg skriver "trolig", men er temmelig sikker, og sender en takk til Marcus Thrane, for det var hans sønn jeg leita etter i kirkeboka (Carsten S fant ham, se eget innlegg).

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sender en takk til Marcus Thrane, for det var hans sønn jeg leita etter i kirkeboka.

 

Ja, det har hendt meg flere ganger at jeg har funnet svar på nøtter når jeg har lett etter noe helt annet, så antagelig burde man oftere bla i kilder "utenfor allfarvei" :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.