Gå til innhold
Arkivverket

Store datamengder i ett felt


Bjørnar Iversen
 Del

Recommended Posts

Jeg holder på med registreringen av inn- og utflyttede i Kråkstad for årene 1814-24. Der er det på de fleste postene usedvanlig mye tekst som jeg fører opp i Merknadsfeltet.

Ett eksempel her:

http://www.arkivverk...y&idx_side=-236

Det er ofte detaljerte beskrivelser av familieforhold, bosteder, fødsels- , dåpsdatoer og konfirmasjoner foretatt i forskjellige sogn, osv. Med andre ord viktige opplysninger for slektsforskere som her får veldig gode primærkilder servert søkbart.

Dilemmaet er at mesteparten av dette vil "forsvinne" ved utlegg av databasen på nettet, dersom det ikke blir gitt plass til alt dette i de aktuelle feltene. Jeg vet ikke hvor mye plass det er satt av i databasene pr. idag, men jeg ser at mye av de lange tekstene som er lagt ut blir kuttet av.

Spørsmålet mitt er derfor om det er mulig å gjøre ett unntak fra gjeldende plassavsetninger for å ikke miste store deler av den inntastede teksten.

Mvh.

Bjørnar Iversen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har følt på de begrensingene som lå i det gamle systemet (max 255 tegn) og har sørget for at det ikke er liknende begrensinger i det nye systemet. Dvs. noen felt vil vi ikke forvente lengre tekster i (f.eks kjønn), men merknadsfelt vil få tilnærmet ubegrenset plass.

 

Det skal derfor gå fint om du skriver dette inn i merknadsfeltet.

Lengre avhandlinger i andre felt vil det være lurt å gi oss tips om ved innsending av data, slik at vi evt. kan justere oppsettet til å håndtere tekstlengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett spørsmål til. Vil det som vi tidligere har sent inn, og har blitt offer for avkortninger i feltene, nå bli lagt ut i sin helhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørnar

 

Det kan være greit å vite at vi tar vare på all informasjonen i grunnlagsfilene våre. Om det dermed skulle vise seg å bli en avkortning som følge av for korte datafelt i databasen vår på webserverne når informasjonen publiseres, vil vi alltids kunne rette opp dette ved neste oppdatering av data/programvare.

 

Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.