Gå til innhold
Arkivverket

Lærar Carolius Welle


Gunnar  Ellingsen
 Del

Recommended Posts

Folketeljinga for Bergen i 1865 fortel at Carolius Welle, 54 år gammal og fødd i Volda (prestegjeld), var ”Logerende Lærer” og budde hos Berger K. Dietrichson. Alderen tilseier at Carolius Welle skulle vere fødd kring 1811, og etternamnet tilseier at han var frå Ørsta som på denne tida var ein del av Volda prestegjeld.

Det er vanskeleg å finne i kyrkjebøkene for Volda prestegjeld ein person med slikt namn og slikt fødselsår. Derimot syner kyrkjeboka at det 24. november 1830 vart fødd ein gut utanfor ekteskap på Velle i Ørsta. Guten fekk namnet Carolus Martinus, foreldra var Lars Jacobson Koppen og Valborg Pedersdotter Lindberg. Guten hadde seinare etternamnet Welle.

Folketeljinga for Volda i 1875 fortel om ovannemnde Valborg at ho ”Lever f.T. af Sønnen Karolus Velle s efterladte Arv.”

Carolius Welle må såleis ha døydd ein eller annan gong mellom 1865 og 1875, men eg veit ikkje nøyaktig når og kvar og ber difor om hjelp.

Eg undrast også på om det finst namnelister for seminaret på Stord, der ein del sunnmøringar fekk lærarutdanninga si før lærarskulen i Volda kom i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være dødsfallet i Kristiania - 22.5.1874 - se høyre side, nr. 683:

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo skifterett, Dødsfallsprotokoll A 8 , 1870-1874, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25423/246/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081219320248.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være dødsfallet i Kristiania - 22.5.1874

Jo, det står ”Carolius Welle.”

Han er kun 43 år. Det vil si at han er født ca 1831. Han etterlater seg en moder og 2 søsken i Volda prestegjeld og dette er jo en tydelig indikasjon på at det er snakk om den Carolus Martinus som er født på Velle i Ørsta 24.november 1830.

 

Men om denne Carolus Martinus har noen relasjon til Carolius Welle som er født ca. 1811 (stipulert ut fra FT1865 i Bergen) er jo umulig å si.

 

Kan det tenkes at 54-åringen i Bergen har fått påført feil alder. i FT1865

 

Kanskje det rette skulle være 34 år? – Og at det dermed finnes kun en skolelærer Carolius Welle?

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er - nok en gang - imponert over den hjelp som man kan få i dette forumet! Hvordan Grethe fant Carolius Welle, noe som for meg på forhånd så ut som jakten på en nål i en høystakk, vet jeg ikke, men det er ham! I tillegg til sin mor hadde han nemlig også to yngre søstre som bodde sammen med moren i Volda og som i flere år levde på økonomiske tilskudd fra sin bror.

Det eneste jeg nå lurer på, er det første ordet i dødsfallsprotokollen: Kan det være "Spraaglærer"?

Som Grethe sikkert allerede har forstått: Hjertelig takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Iver.

Takk for ditt forsøk på å finne fram også! Jeg er tilbøyelig til å være enig i at det opphavlig kan ha stått 34 år, ikke 54 år, i aldersrubrikken ved folketellingen i 1865. Jeg har sett mange eksempler på at den nye tids registratorer har hatt problemer med å tolke håndskriften til datidens registratorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte på" Carolus Welle + death" i Family Search og fant dette:

 

"Norway Burials, 1666-1927," Carolus Welle, 1874

Name: Carolus Welle Gender: Male Burial Date: 28 May 1874 Burial Place: Death Date: 22 May 1874 Death Place: Oslo, Oslo, Norway Age:

 

Siden det ikke sto oppgitt noen menighet, sjekket jeg med dødsfallsprotokollene (skannet skiftemateriale) og der dukket han opp på angitt dødsdato.

 

Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.