Gå til innhold
Arkivverket

Søren Olsen f.8/5-1824 Nord-Odal


Nan Barås
 Del

Recommended Posts

Prøver å finne riktige besteforeldre (far side) til Søren Olsen.

Han var født 8 mai 1824 på Stoermoen, Nord-Odal, Hedmark. Døpt 16 mai i Mo kirke.

Hans foreldre var Ole Findsen og Anne Olsdatter (1785-1881).

 

Problemet stopper ved faren hans, da det på Stoermoen i 1801-tellingen er 3 gutter som heter Ole Findsen i samme alder.

Alt1. Far/mor: Find Olsen (37) og Elie Olsdatter (44) - Ole Findsen (13)

Alt2. Far/mor: Find Olsen (51) og Ingerie Pedersdatter (42) - Ole Findsen (16)

Alt3. Far/mor: Find Christoffersen (43) og Anne Olsdatter (43) - Ole Findsen (15)

 

Noen som har forslag til løsning? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til deg og alle andre her :-)

Denne kirkeboksiden har jeg allerede sett på flere ganger :-) det er derfor jeg tyr til dere erfarene!! :-)

Den gir meg liksom ikke mer enn jeg allerede vet...

Og så ble det veldig stopp da jeg søkte bakover på Ole Findsen....

 

Søren har ligget i slektstreet på "myheritage" på min mann side, da jeg plutselig fikk treff på han hos noen som vanligvis har treff på min side!! (min slekt er fra hedmark, mens min mann har aner fra Vågå) Søren flyttet til Vågå etter å ha fått en uekte sønn (Ole Sørensen 28/10-1883) med Johanne Hansdatter i Nord-Odal.

 

Prøver derfor å komme litt bakover, slik at jeg kan gå litt fremover og se hvor slektene møtes :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, det er viktigt att det finnes lenker på det du selv har funnit eller vet, det er lettere og få hjelp da, og derfor har jeg lagt inn de viktigste lenkene for dig, dåpen til "Sören" og vielsen på foreldrene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen! Kan nok ekskludere Alt3. Far/mor: Find Christoffersen (43) og Anne Olsdatter (43), da ja. :-)

Får lete videre etter en indikasjon på hvilket av alternativene som er korrekt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielsen viser at Ole Findsen ble kalt Ole Findsen Berget da han giftet seg, og det er vel et spor som er vel verdt å ta med seg videre. Etter mine gamle slektsnotater er denne familien i bygdeboka for Nord-Odal omtalt på Mellomberget, der de bodde i flere generasjoner. I følge det jeg har notert, fikk Find Olsen og Anne Olsdatter på Mellomberget minst 7 barn fra 1813 til 1830, Søren født i 1824 var nr 5 av dem.

 

For øvrig har du oppgitt i debatten av Søren fikk en uekte sønn 28/10-1883, men det årstallet er vel 40 år feil?

 

Ole Findsen på Mellomberget var i følge mine notater sønn av Find Olsen Mellomberget (1750-1809) og Ingrid Pedersdatter fra Knapper (1759-….). Ingrid var fra Nordstua på Knapper, og var søster av min forfar Ole Pedersen Knapper (1769-1809). Ingrid giftet seg som enke 2.gang i 1811.

 

Bygdebøkene for Nord-Odal og Sør-Odal er ikke helt feilfrie, men jeg anbefaler likevel at du benytter dem for å komme videre her. De inneholder mye verdifullt stoff med avskrifter av gamle dokumenter, men det kan vært lurt å bruke litt kritisk sans vedrørende enkelte ting som står der. Uansett vil du kunne få på plass mange generasjoner bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer! Var en skrivefeil fra min side. Sørens uekte sønn Ole var født i 1843.

 

14.4.1850 giftet han seg med Sigri Syversdatter i Sel, Vågå, Oppland.

De fikk bl.a. Oliana f.18.10.1852, som giftet seg med Anders Pedersen (øien) Lien f.27.4.1856. De er min ektemanns tippoldeforeldre.

 

Da skal jeg ta fatt på bygdebøkene!

Takk for opplysningene!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.