Gå til innhold
Arkivverket

Bidrag på pleiebarn?


Solfrid Vestaberg
 Del

Recommended Posts

Johannes Andreas Pedersen ble født 05.10.1898 hvor jeg av en merkelig grunn har skrevet på pleiestiftelsen i Bergen, men tror det må være feil? (fint om dere har mulighet til å avklare dette) Dog så finner jeg dåpen stadfestet 27.11.1898 i St. Johannes kirke i Bergen.

 

Min oldemor måtte dessverre sende dette barnet fra seg i første omgang og han vokste opp på Toskø gård i Manger hos pleieforeldrene Ole Gundersen og Elline Johannesdatter. Min oldemor prøvde å ta han tilbake noen år senere når hun hadde giftet seg og fått flere barn, men han trivdes ikke og de lot han flytte tilbake til sine pleieforeldre. Kan man finne noe dokumentasjon på dette hva gjelder pleieforholdet?

 

Jeg har jobbet en del med å prøve å finne ut hvem som egentlig var hans far eller om Peter Johnsen er bare en oppdiktet person. Vil det noen sted foreligge krav om bidrag i denne saken, hvis isåfall hvor skal jeg henvende meg for å eventuelt få ett svar på det?

 

Så langt har jeg søkt i dåp, konfirmasjon og vielse uten å finne noe mer svar om hvem Peter Johnsen kan være, men bortsett fra navnet og fødselsår 1871 så har jeg ikke funnet noe mer :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver:"Dog så finner jeg dåpen stadfestet 27.11.1898 i St. Johannes kirke i Bergen."

Jeg fant han ikke i kirkeboken Johannes.

 

 

Men fant dette:

Bergen fylke, Stiftelsespresten, Kommunepresten, Ministerialbok nr. A 2 (1887-1939), Fødte og døpte 1898, side 18:

 

Johannes Andreas,født 5 okt 1898(nr 5)

 

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Stiftelsespresten, Kommunepresten, Ministerialbok nr. A 2 (1887-1939), Fødte og døpte 1898, side 18.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-19

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...50809050483.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Ann-Mary, dog så var det samme lenke jeg hadde lagt inn i mine kilder, men jeg hadde glemt å fjerne dåpssted St. Johannes kirke fra gammelt av :) Så nå er rett kildested oppdatert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.