Gå til innhold
Arkivverket

Gustav og Laura Eriksens datter, en nøtt og knekke!


Bjørg Marit Baustad Grastveit
 Del

Recommended Posts

Jeg har tidligere startet et emne om Gustav og Laura her på forumet. Det førte til at jeg kom litt videre.

Men, når jeg de siste dagene har opplevd og få så mye hjelp i et annet emne, kom en ide om å gjennoppta dette.

 

Gustav Mikal Eriksen f. 31.1. 1862 i Egersund og Laura Nilsen f. 15.7. 1860 i Ringkjøbing, Danmark, giftet seg i 1888 i South Shields, Durham.

 

De reiste til Amerika. De fikk en datter. Jeg vet ikke om hun er født i England eller i Amerika, men jeg vet at hun døde veldig liten.

I folketellingen 1900 for Egersund bor de på Grastveit hvor de har kjøpt seg gård. De bodde der resten av sitt liv, og fikk ikke flere barn.

 

Jeg lurer på om det i det hele tatt er mulig og finne denne jenta? Hva hun heter, hvor og når hun er født og når og hvor hun døde? Evt. dødsårsak? En virkelig nøtt for meg, men som sagt er det utrolig mange flinke folk på dette forumet, så jeg er optimist til det motsatte er bevist!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er for godt til å være sant :-) det er nesten ikke til å tro :-)

 

Betyr dette at barnet døde ved fødselen, eller er det håp om å finne mer?

 

Tenker også at jeg skulle hatt meg en leksjon i søkemetoder :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er for godt til å være sant :-) det er nesten ikke til å tro :-)

 

Betyr dette at barnet døde ved fødselen, eller er det håp om å finne mer?

 

Tenker også at jeg skulle hatt meg en leksjon i søkemetoder :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil jo tro at barnet var dødfødt siden det ikke fikk et navn.

 

Ang. søk så legger jeg inn lenke til den nye Familysearch (FS), men husk at det bare er et hjelpemiddel. Det er ikke alltid at alt som står der er riktig. Ang. bruken av den så finner du sikkert ut av det. https://beta.familysearch.org/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var det jeg også tenkte. Men lurer også på om den protokollen var der de førte inn alle fødslene, eller om det bare var de døde. Så bare en med navn.

 

Jeg er både glad og trist kjenner jeg. Glad over og endelig ha funnet dem, men trist fordi dette nok var sannheten. Jeg er blitt fortalt at Laura tok dette så tungt at hun ikke orket bo der lenger. Derfor tok Gustav henne med til Norge, og kjøpte gård i Egersund. Dette har fått konsekvenser for vår slekt. Min manns farmor fikk et spesielt forhold til disse to som var hennes tante og onkel. Nå har jeg i alle fall litt mer stoff til og kunne skrive historien om dem.

 

Men jeg tenker jo videre på om det er mulig og finne ut når ca de kom til Cleveland, hva Gustav arbeidet med, og hvor lenge de ble der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var det jeg også tenkte. Men lurer også på om den protokollen var der de førte inn alle fødslene, eller om det bare var de døde. Så bare en med navn.

 

Jeg er både glad og trist kjenner jeg. Glad over og endelig ha funnet dem, men trist fordi dette nok var sannheten. Jeg er blitt fortalt at Laura tok dette så tungt at hun ikke orket bo der lenger. Derfor tok Gustav henne med til Norge, og kjøpte gård i Egersund. Dette har fått konsekvenser for vår slekt. Min manns farmor fikk et spesielt forhold til disse to som var hennes tante og onkel. Nå har jeg i alle fall litt mer stoff til og kunne skrive historien om dem.

 

Men jeg tenker jo videre på om det er mulig og finne ut når ca de kom til Cleveland, hva Gustav arbeidet med, og hvor lenge de ble der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.