Gå til innhold
Arkivverket

Kors over dåpsnavn i kb


Michael Moum
 Del

Recommended Posts

I Lødingens eldste kb har mange kors over dåpsnavn. Vil det si at de døde som spedbarn?

 

Thor Jacobsen

Karen Jacobsdatter Schøning

 

Det er vanskelig å sjekke om disse barn med kors over seg, da det var ført flere kb i Lødingen, bl.a. en for døde og en for vielser. Disse 2 er antagligvis tapt.

 

Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trolig at korset betyr at barnet er dødt, men det finnes ingen regel som tilsier at det er slik. Det fantes knapt regler om hvordan kirkebøkene skulle føres på den tida, så du ser ofte at prestene benytter egenutviklede kodesystem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Søsteren til Karen, Apollona ble f. 1694 og har ikke noe kors over navnet. Karen var barn nr 7 mens Apollona var nr 6(?). Hvis det er slik at Karen døde som spedbarn, må Jacob Eliassen Schøning og Karen Jacobsdatter ha fått enda en datter til som het Karen og som var f. etter 1697.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også opplevd kors ved navnet på døpte som lever opp i en annen kirkebok. Så antageligvis er det nok en "kode" for noe som skrevet i innlegg over. Det er forøveri en veldig fin ført kirkebok denne her for Løddingen, synd at de andre bøkene det referes til i boken antageligvis ikke eksisterer lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er samme Karen Ann-Mary :) Men jeg stusser over at det er kors over Karen og at hun har nummer 7 i søskenrekken mens søsteren som er født 3 år etterpå var nr 6. Kan det være at Apollona er nr 6 av levende barn?

 

Når gjelder Thor f. 1693 så finner jeg en i mt 1701, men han er oppgitt å være 4 år. Det kan jo tyde på at Thor f. 1693 døde. :huh:

 

Hvis man tolker det slik at alle barn med kors over seg døde så kan man si at det var stor barnedødelighet i Lødingen prestegjeld. :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er første gang jeg har sett at barna er nummererte (utenom fødte utenfor ekteskap, selvsagt, da antall leiermål var av betydning) og det er selvfølgelig morsomt, men jeg tror ikke man skal tillegge disse nummerne for stor vekt - gitt presisjonsnivået for øvrig i den tidas kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.