Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan kom Bjørn Landråk seg inn i Amerika?


Bjørg Marit Baustad Grastveit
 Del

Recommended Posts

Jeg skriver på en slektsbok om et av mine oldeforeldrepar og etterkommerne deres. En sønn, Bjørn Gudmundsen Landråk f. 4. januar 1885, bosatte seg i Dummer Saskachewan, Canada ca 1912-14. Kanskje før. Jeg tror han reiste ut som sjømann, men har ikke funnet han i skipslister noen sted. Ikke i utflyttende under Nedstrand, Rogaland. Ikke under emmigranter via Ellis Island. Han giftet seg 14, jan 1914 med Martha Pauline Hettervig født i Nielsville, Minnesota. Begge foreldrene norske.Han var hjemme under forketellingen i 1900 og drev med fiske og gårdsarbeid sammen med faren. Han døde 8. juni 1919 i Dummer, Sask. Can

Er det i det hele tatt mulig og oppspore noe mer om ham?

Bjørg Marit Baustad Grastveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FS: Bjorn LANDROK (AFN: 1JTT-6S5) Pedigree spacer.gif Sex: M Family spacer.gif Event(s) spacer.gif Birth: Abt. 1886 <Nielsville, Polk, Mn> spacer.gif Death: 8 Jun 1919 Parents Marriage(s) Spouse: Martha Pauline HETTERVIG (AFN: 1JTT-746) Family Marriage: 21 Jan 1914

http://www.familysea...s=0&frompage=99

 

Find a grave:

Bjorn "Ben" Landrok Birth: 1886 Death: 1919

Saskatchewan, Canada trans.gif

Bjorn Landrok [also spelled Landruk], of Milestone. married Pauline Hettering. Bjorn had a homestead in the Dummer district. They had 3 children: Palmer, Stella & Paul.

After a lengthy illness, Bjorn died in 1919, at age 33.

Pauline married Nels Hval in 1923

 

Family links:

Spouse:

Pauline (Hettervig) Landrok / Hval (1890 - 1953)

 

Children:

Stella Hval (1915 - 2006)*

 

*Calculated relationship

Burial:

Bethesda Lutheran Cemetery

Milestone

Saskatchewan, Canada

 

http://www.findagrav...r&GRid=74148029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Saskatchewan, Probate Estate Files, 1887-1931," Bjorn Landrok, 1919

 

Name: Bjorn Landrok

Event: Probate

Event Year: 1919

Event Province: Saskatchewan

Event Judicial District: Weyburn

File Number: B212

Film Number: 2358437

Digital Folder Number: 004849321

Image Number: 01685

https://familysearch...M9.1.1/VNTJ-HN3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg var noe utydelig i min spørsmålstilling.

Skal være mer konkret:

1. Hvor og når reiste han fra Norge? med hvilket skip og til hvilken havn?

2. Hvor fikk han arbeid først? Kan han ha arbeidet og bodde han hos Inger Marie og Paul Paulsen Hettevig i Nielsville?

3. Hvor fikk han sitt første homestead? Kanskje det var i Dummer, men jeg har noen gamle brev der han forteller at han arbeider for en som senere skal hjelpe han og bygge opp farmen.

 

Det er ikke sikkert det er mulig og finne svar på dette, men når jeg skriver bok er det godt og komme ut med de tankene jeg gjør meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg var noe utydelig i min spørsmålstilling.

Skal være mer konkret:

1. Hvor og når reiste han fra Norge? med hvilket skip og til hvilken havn?

2. Hvor fikk han arbeid først? Kan han ha arbeidet og bodde han hos Inger Marie og Paul Paulsen Hettevig i Nielsville?

3. Hvor fikk han sitt første homestead? Kanskje det var i Dummer, men jeg har noen gamle brev der han forteller at han arbeider for en som senere skal hjelpe han og bygge opp farmen.

 

Det er ikke sikkert det er mulig og finne svar på dette, men når jeg skriver bok er det godt og komme ut med de tankene jeg gjør meg.

 

Kan noen si hva jeg gjør som poster alle innlegg to ganger? Jeg trykker bare en gang på "post"

 

Kan noen si hva jeg gjør som poster alle innlegg to ganger? Jeg trykker bare en gang på "post"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvis han reiste over som sjømann blir det kanskje vanskelig. Imidlertid, Philadelphia er en stor havn som min bestefar kom inn til. Det vet vi fordi vi har passet. Har heller ikke funnet bestefar på noen seilingsliste, så det blir litt nål i høystakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.