Gå til innhold
Arkivverket

FT for 1910 hvordan søke korrekt?


Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Når jeg går inn i fjt for 1910 for å søke, da legger jeg inn for og etternavn, og kanskje år dem ble født og hvor dem ble født. Jeg ser at søkeknappen også fungere som nullstilling. Når jeg prøver å søke så nullstiller jeg i stedet for å søke, hva gjør jeg galt?

 

Hvis jeg så er inne i en ft hvordan går jeg tilbake til debatt på en enkel måte?

 

Jeg skulle søke på Amanda Lorentze Larsdtr Tufteland f. 1902 i Fitjar. Men uansett hvor mye jeg søker så får jeg ikke opp noen informasjon. Jeg har prøvt på lignende søk og det samme skjer hver gang.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det denne du mener?

Amanda Larsdatter 21.01.1902 Fitjar

 

http://digitalarkive...f01036669002848

 

På folketellingen 1910 klikket jeg på AVANSERT personsøk(på det blå feltet øverst på siden),og la inn Amanda på førenavn,1902 på fødselsår,,og Fitjar på fødested.Trykket på den BLÅ søkeknappen,og da kom dette fram.

Du må IKKE klikke på der det stå "Nullstill"(rød skrift) ,for da forsvinner alt du har fylt inn av opplysninger for søket.Du klikker kun på den BLÅ knappen(til venstre for "Nullstill") for å søke.

 

 

 

Jeg pleier å legge opp flere søkesider når jeg forsker,for eksempel Brukerforumet,telling 1910 ,kirkebøker.RHD osv.Da er det enkelt å fra gå fra den ene til den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er blitt forandret den siste tiden er at når du har søkt på en person og vil gå tilbake å endre litt på denne søkingen, så blir siden nullstillt og det gjorde den ikke tidligere. Du må da skrive alt inn på nytt istedenfor å bare endre litt på det du søkte på.

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det søkes på fødselsår må det vel også settes stjernetegn bak fødselsåret,eller både fødselsår og dato ? F.eks. 1902* eller 1902-01-21 for å ta eksemplet Amanda Larsdatter .

 

Må legge til at også jeg har "alle" sider åpne mens jeg jobber,kirkebøker,folketellinger,forumet m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for hjelpen. Skal se om jeg får det til. Når det gjelder far til Amanda, var han fra Vannulven på Sønnmøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det søkes på fødselsår må det vel også settes stjernetegn bak fødselsåret,eller både fødselsår og dato ? F.eks. 1902* eller 1902-01-21 for å ta eksemplet Amanda Larsdatter .

 

Må legge til at også jeg har "alle" sider åpne mens jeg jobber,kirkebøker,folketellinger,forumet m.m.

 

På AVANSERT søk kan du legge inn fødselsår i ett felt,og fødselsdato i et annet.Jeg brukte IKKE stjernetegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det søkes på fødselsår må det vel også settes stjernetegn bak fødselsåret,eller både fødselsår og dato ? F.eks. 1902* eller 1902-01-21 for å ta eksemplet Amanda Larsdatter .

 

Må legge til at også jeg har "alle" sider åpne mens jeg jobber,kirkebøker,folketellinger,forumet m.m.

Jeg kan også tilføye at hvis hvis du skal søke på Kristoffer som skrives på så mange måter så kan du prøve med *isto* som dekker de fleste utgaver av dette navnet og av og til *esto*

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for hjelpen. Skal se om jeg får det til. Når det gjelder far til Amanda, var han fra Vannulven på Sønnmøre?

 

Dette er kanskje faren?

Name: Lars Gabriel Mathias Jacobsen

Gender: Male

Baptism/Christening Date: 26 Mar 1865

Baptism/Christening Place: VANYLVEN,MORE OG ROMSDAL,NORWAY

Birth Date: 13 Feb 1865

Birth Place:

Death Date:

Name Note:

Race:

Father's Name: Jakob Larsen

Father's Birthplace:

Father's Age:

Mother's Name: Ingeborg Olsdr

 

https://familysearch...M9.1.1/NC6S-B51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielse 25 November 1888:

 

Brudgom Gaardmand Gabriel Mathias Jakobsen Slagnæs Tufteland Slagnæs i Vanelven 1865

Brur Anna Gurine Kristoffersdtr. Tufteland Tufteland 1868

http://digitalarkive...&merk=2028#ovre

 

Dåpen til Ingeborg Josefine,født 6 feb 1889,døpt 20 feb 1889.

Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fitjar, Ministerialbok nr. A 2 (1882-1899), Fødte og døpte 1887-1889, side 25.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-25

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...61221670158.jpg

 

 

Døde i Fitjar 1862-1966

Kårmann Lars Gabriel Mathias Tufteland 1865 1302 Vanylven Tufteland m 1947

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=FITJAR&gardpostnr=3014&merk=3014#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er blitt forandret den siste tiden er at når du har søkt på en person og vil gå tilbake å endre litt på denne søkingen, så blir siden nullstillt og det gjorde den ikke tidligere. Du må da skrive alt inn på nytt istedenfor å bare endre litt på det du søkte på.

Mvh. Johan Arthur Hansen

 

Søkeskjemaet skal ikke bli tømt når du går tilbake eller klikker på "åpne søkeskjema" til høyre over trefflisten. Tanken er nettopp at du skal slippe å måtte fylle inn alt på nytt. Hvis skjemaet også blir nullstilt når du klikker på "åpne søkeskjema" så må du se på innstillingene i nettleseren din om det kan være noe der som gjør at skjemaet er nullstilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkeskjemaet skal ikke bli tømt når du går tilbake eller klikker på "åpne søkeskjema" til høyre over trefflisten. Tanken er nettopp at du skal slippe å måtte fylle inn alt på nytt. Hvis skjemaet også blir nullstilt når du klikker på "åpne søkeskjema" så må du se på innstillingene i nettleseren din om det kan være noe der som gjør at skjemaet er nullstilt.

Bingo!

Denne funksjonen hadde jeg ikke fått med meg. Tidligere valgte jeg bare tilbake i nettleseren og da gikk det greit.

Takk for oppklaringen!

 

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.