Gå til innhold
Arkivverket

Evenstad Skogskole


Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Det er oppslag i Østlendingen i dag ang. at Evenstad Skogskole er 100 år i 2012.

Skolen ble vel stiftet som legat-gave av Anne Evenstad (fjern slektning gjennom hennes far), og finner nedenstående dåp under Åmot, og det er vel stifteren av skolen (nr.9 høyre side)?

Hadde jo vært flott om noen ville tyde fadderne, og hva betyr anmerkningen?

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Åmot, Ministerialbok nr. 5 (1815-1841), Fødte og døpte 1831, side 272-273.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9186&idx_id=9186&uid=ny&idx_side=-133

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603340641.jpg

 

Skuespilleren Linda Evans skal visstnok også nedstamme fra Evenstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan prøve å lese hva det står ved dåpen.

Hjemmedøpt 19. december 1830, form? kirken 1831 1. april.

Faddere: Halvor Botolfsen ... Kari Halvorsdt. Bo..., Otter Nielsen, Marthe ....udsdt. T....as, Live Evensdt. Try.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan prøve å lese hva det står ved dåpen.

Hjemmedøpt 19. december 1830, form? kirken 1831 1. april.

Faddere: Halvor Botolfsen ... Kari Halvorsdt. Bo..., Otter Nielsen, Marthe ....udsdt. T....as, Live Evensdt. Try.....

 

Tusen takk for forsøket, ja det var ikke så helt beint fram å tyde!

 

Lurer på om det står Trylie til slutt der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidar her har du flere Evenstad "næsninger" å velge mellom. Flere av disse har etterkommere som kan dokumenteres. Navnet er sikkert fra samme plass, men det er ikke samme slekt. 1078 28 1853 18.04.1853 Amerika Utflyttar Ungkar Mathias Olsen Evenstad 23 år fglass.gif 1187 05 1857 06.04.1857 Amerika Utflyttar Selveier Ole Mikkelsen Evenstad 65 1/2 år fglass.gif 1188 05 1857 06.04.1857 Amerika Utflyttar Selveierkone Cidsel Pedersdatter Evenstad 56 år fglass.gif 1189 05 1857 06.04.1857 Amerika Utflyttar Selveierdatter Beathe Olsdatter Evenstad 13 år fglass.gif 1190 06 1857 06.04.1857 Amerika Utflyttar Gift mann Peder Olsen Evenstad 22 år fglass.gif 1191 06 1857 06.04.1857 Amerika Utflyttar Gift kone Eli Christiansdatter Evenstad 29 år fglass.gif 1192 06 1857 06.04.1857 Amerika Utflyttar Olava Pedersdatter Evenstad 1 1/4 år fglass.gif 1193 07 1857 06.04.1857 Amerika Utflyttar Ungkar Christian Olsen Evenstad 17 år fglass.gif 2411 58 1880 31.08.1880 Amerika Utflyttar Ungkar Martinus Mathiassen Evenstad 21 år fglass.gif 2575 18 1882 18.04.1882 Amerika Utflyttar Selveier Mathias Knudsen Evenstad 52 år fglass.gif

 

 

Så har også din slektning Anna Evenstad også slekt på Hedemarken. Da jeg gikk på barnehagen for mer enn 60 år siden, var det fortsatt mange som kjørte med hest. Da haiket jeg mange ganger med en gardbruker som het Arne Olstad, født i Øyer. Hans bestefar var Ole Olsen Furuhovde og dermed er vi vel inne i din og Annas slekt?

 

For de som utvandret 1857 tok reisen7 uker og de kom til Kanada først, via St Lawrence elva og Great Lakes ankom de Chicago. Derfra til La Crosse hvor Peders bror Mathias bodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk for det Thor, da har det reist mange til USA fra slettene ved Glommas bredder ved Rasta og Mykleby, og det forteller vel at det også var trange tider i dette området på den tiden!

 

Du spurte meg en gang om Ragnhild Paulsd. Bentdalen (min oldemor) som frøs i hjel i Råtåsjøskaret i Folldalsfjella, ved St. Hans i 1852, og hennes mann fra 1. ekteskap, Jon Oleson var Anne Evenstad`s onkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å rydde av veien eventuelle misforståelser:

 

Linda "Krystle" Evans har sitt navn fra Evenstad på Nes på Hedmarken, ikke fra Evenstad i Stor-Elvdal, og det er ingen slektsforbindelse mellom Linda Evans og Anne Evenstad (eller hennes forlovede Ole Olsen Evenstad) - se forøvrig debatt-tråden som det lenkes til i innlegg 2 her i denne tråden.

 

Utvandrene som nevnes i innlegg 6 over her, kommer alle fra Nes og har altså ingen forbindelse til Evenstad i Østerdalen.

 

Les den fascinerende historien om Anne Evenstad i Store Norske Leksikon her (lenke).

 

Se også debatt 83040 i det gamle debattforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å rydde av veien eventuelle misforståelser:

 

Linda "Krystle" Evans har sitt navn fra Evenstad på Nes på Hedmarken, ikke fra Evenstad i Stor-Elvdal, og det er ingen slektsforbindelse mellom Linda Evans og Anne Evenstad (eller hennes forlovede Ole Olsen Evenstad) - se forøvrig debatt-tråden som det lenkes til i innlegg 2 her i denne tråden.

 

Utvandrene som nevnes i innlegg 6 over her, kommer alle fra Nes og har altså ingen forbindelse til Evenstad i Østerdalen.

 

Les den fascinerende historien om Anne Evenstad i Store Norske Leksikon her (lenke).

 

Se også debatt 83040 i det gamle debattforumet.

 

Misforståelse??? Kan ikke se en slik missforståelse på denne siden, eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar slettes ikke feil, men, når temaet heter ”Evenstad Skogskole” - og Linda (Krystle) Evans straks trekkes inn i debatten på grunn av navnet EVENSTAD, - så er det jo på sin plass at noen påpeker denne filmstjerna ikke har noen relasjon til Evenstad i Stor-Elvdal.

 

- Verken til gården der hvor skogskolen nå ligger, - eller til husmannsjenta ANNE EVENSTAD, som gjennom ekteskap ble en kjent markør for bondedynastiet EVENSTAD i Østerdalen.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misforståelse??? Kan ikke se en slik missforståelse på denne siden, eller tar jeg feil?

 

Legg merke til at jeg skrev eventuelle misforståelser.

 

Og når det i innlegg nr.7 som en respons på din opplisting av Evenstad-utvandrere fra Nes på Hedmarken skrives Ja takk for det Thor, da har det reist mange til USA fra slettene ved Glommas bredder ved Rasta og Mykleby, kan det jo se ut til at det faktisk har vært en misforståelse her med en forveksling av Evenstad i Stor-Elvdal og Evenstad på Nes.

 

Derfor syntes jeg det var greit å presisere at Linda Evans' forfedre ikke kom fra Evenstad i Stor-Elvdal, men fra Evenstad på Nes. Innlegget var overhodet ikke ment som noen beskyldning mot eller angrep på deg, noe du beklageligvis synes å oppfatte det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å rydde av veien eventuelle misforståelser:

 

Linda "Krystle" Evans har sitt navn fra Evenstad på Nes på Hedmarken, ikke fra Evenstad i Stor-Elvdal, og det er ingen slektsforbindelse mellom Linda Evans og Anne Evenstad (eller hennes forlovede Ole Olsen Evenstad) - se forøvrig debatt-tråden som det lenkes til i innlegg 2 her i denne tråden.

 

Utvandrene som nevnes i innlegg 6 over her, kommer alle fra Nes og har altså ingen forbindelse til Evenstad i Østerdalen.

 

 

Da er nettet oppe igjen (får en håpe) etter snart ei uke i dvale og kollaps i bredbåndet.

 

Har til tider greid å få opp forumet og greid å lest framsida, men har ikke greid å få opp og lese debatt-svarene, så den moderne teknikken er sårbar, ittno meir å si om det!

 

Må nok innrømme at Thore S. har avslørt meg i en snev av noe misforståelse, og flytter herved "såpestjernen" fra Stor-Elvdal til Nes på H., og hadde jeg tatt meg tid til å lese siste setningene i avis-oppslaget så hadde jeg jo sett at det var Nes på H. en hadde med å gjøre når det gjelder mrs. Carrington, så beklager blingsen og bøyer meg i støvet :(

 

Ellers vet jeg at det ikke er noen forbindelse mellom Anne E. og Linda E, for Anne`s opphav kjenner jeg :)

 

Mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.