Gå til innhold
Arkivverket

Jeg leter etter mine forfedre ved etternavn Falch og Framnæs...


Monica Karlsen
 Del

Recommended Posts

Jeg har såvidt kommet igang, og føler meg litt bortkommen.

Vet ikke helt hvor jeg skal lete.

Jeg har satt opp et slektstre inne på www.geni.com.

Kanskje jeg har noen slektninger, her inne? Hvem vet.

 

På min mormors side, har jeg kommet lengst...

 

1 Mine oldeforeldre het Olaf Emil Framnæs og Dagny Christiane Falch.

 

2 Foreldrene til Dagny het Dagmar Eugenie og Christian Bertran Falch.

Foreldrene til Olaf Emil het Petter Olaf Framnæs og Inga Emilie Framnæs (pikenavn: Hansen).

 

3 Inga Emilie sine foreldre het Halvor og Mathea Hansen (født Andersdatter).

 

 

Noen som kan hjelpe meg litt i gang? Er veldig ukjent med de sidene man kan søke på, og har lett for å gå meg litt vill.

Kanskje noen av dere til og med har litt kjennskap til disse menneskene?

 

Venter spent.

 

Hilsen Monica.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har noen fødselsdatoer eller år og sted hvor de bodde er det lettere å hjelpe deg. De som levde før 1910 kan man finne i folketellinger for 1910, 1900, 1865 osv

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebMeta.exe?slag=vismeny&katnr=1&emnenr=5&spraak=n Her kan du søke for hele landet eller gå inn på hver enkelt kommune.

Når du har omtrent fødselstidspunkt kan du gå inn i kirkeboken og lete etter dåpen, konfirmasjon, vielser osv. Noen av kirkebøkene er søkbare, andre må man lese gjennom side for side. Noen er lette å lese, andre er vanskelige å tyde, men det er alltid noen på forumet som er gode på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen. :)

Vi får bare prøve oss frem litt.

 

Ikke fullt så enkelt å tyde skriften til de kirketjenerne, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er skikkelig gøy!!!

Vi har funnet noen flere.

 

Men er ikke alle fødselregistere skannet?

Ser etter en Gulbrand Olsen, født i 1832... det er faren til Dagmar Eugenie, som jeg nevnte i hovedinnlegget.

Og han var gift med Marthe Fredriksen, født i 1835.

 

Sannsynligvis i Oslo, men man kan vel ikke være helt sikre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielsen til Gulbrand og Marthe 1862 i Oslo Domkrk., nr.84 http://www.arkivverk...y&idx_side=-449

 

Dåp nr.92 i Oslo Domkrk. 1832 (han var hjemmedpt.) http://www.arkivverk...y&idx_side=-148

 

Vielsen til Ole Syversen og Marie Olsdt. 1825 Aker, nr.35 http://www.arkivverk...y&idx_side=-251

 

Jeg tror du finner mesteparten av dette på de sidene jeg foreslo du skulle se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow... tusen takk!

Jeg må tydeligvis lære meg hvordan og hvor jeg best kan søke og lete.

Synes dette er veldig gøy, men det er jammen en undervurdert jobb.

 

Takk for hjelpen!

 

 

Har store problemer med å lese det de skrev...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi opp om det av og til blir vanskelig. Problemer er til for å løses, og ingen ting er så gøy som å løse et problem du har slitt med i lengere tid. Øvelse gjør mester, eller i allfall en minimester. Du kan også ta kurs i gotisk skrift.

 

Her er et mye brukt hjelpemiddel https://beta.familysearch.org/ (Uskikker kilde)

Husk at alt må sjekkes mot kirkebøker, og evt. skifter. Ellers ligger det mye inne på Digitalarkivet. F.eks. Nyttige lenker under Nybegynnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Forstår godt at du føler deg litt bortkommen, men trøst deg med at det går bedre etter hvert. Og i alle fall når du finner det du leter etter. Da er du plutselig ikke bortkommer lenger:-)

Vet ikke hvor de du leter etter kommer fra, men jeg vil anbefale bygdebøkene vi har i veldig mange kommuner i landet. Der kan være feil, men da kan du jo sjekke opp mot andre ting.

Lykke til videre, nå har du en hobby for resten av livet.

mvh

Bjørg Marit Baustad Grastveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

 

Har lyst til å gå litt diverse kurs etterhvert, sammen med moren min. Og jeg ser absolutt nytten av gotisk skrift.

 

Bygdebøker, ja.. det er nok lurt.

De nærmeste kommer fra Oslo/ Kristiania, men så sprer det seg litt utover, etter det.

 

Dette er virkelig moro! Spesielt det å kunne ringe mine foreldre, for å fortelle om alt nytt jeg har funnet om deres forfedre.

Det jeg liker spesielt godt, er når jeg i tillegg til å finne navna deres, barna, bosted, hvor de kommer fra, er å lese om hva de jobbet som.

SPENNENDE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.