Gå til innhold
Arkivverket

Mathilde Helen Larsen f. 20. april 1873 i Bergen - foreldreløs i Kristiansans?


Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Ekteparet Mons Andreas Larsen fra Manger f. 26. september 1846 i Manger gift i 1872 med Ingeborg fra Vikedal i nåværende Vindafjords. Mons A Larsen var smedsvenn da de giftet seg. Den 20. april året etter de giftet seg fikk de datteren Mathilde H. Den lille familien flytter til Kristiansand og bor der i 1875. Paret får føere barn, men ingen vokser påp. I 1878 dør Ingeborg, men allerede året etter gifter Mons seg om igjen med Signe Sofie Sæbjørnsdtr. I 1881 før Mathilde fyller 8 år dør faren. Enken etter Mons er ikke i stand til å ta seg av datteren til Mons og dermed havner Mathilde H. Larsen på Kristiansand børnehjem. Den 28. april 1889 blir Mathilde H. Konfirmert i Kristiansand Domkirke og der slutter alle spor.

 

Nåvel, kanskje det er henne som drar fra Kristiansand til Amerika i 1893, men der blir det oppgitt at den Mathilde Larsen som reiser til USA ble født i 1874. Det er trolig den samme Mathilda en finner igjen i Cook county i Ill i 1900. Hvor hun reiste videre er det ingen som helt har kunnet bekrefte. Tanten til Mathilde bodde i Nord Dakota. (Tanten til Mathilde var fra Radøy og onkelen fra Austevoll). Datteren til tante Maria het Ingeborg. Ingeborg var gift med en vossing. Ingeborg sin datter var med foreldrene på en tur fra Canada til Wisconsin i 1936. Da var de innom i Minnapolis og besøkte en slektning av Ingeborg. Dem snakket norsk sammen, men dialekten var veldig forskjellig fra vanleg kystdialekt fra Vestlandet og vossamål, så det har blitt antydet at damen dem besøkte måtte være fra Sørlandet? Dette kan være et blindspor, så det er ikke sikkert det kan legges vekt på dette. Vel det kan være mulig at Mathilde finnes i den norske ft fra 1910, men det kan være mulig å finne henne i USA også.

 

Håper at det er noen der ute som kan hjelpe meg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Lars Johannessen

    6

  • Mariann Stokken

    11

  • Terje Hammer Aarland

    37

  • Ann-Mary Engum

    8

I det gamle foraet har jeg hatt spørsmål om dette, men har aldri komt i havn. Det er noen som har funnet ut en del om familien her i Norge, men det er egentlig ingen spor i Norge etter 1889. Jeg Jar også prøvt å finne ut noe fra folketellingen i 1891, men. Der er det bare bor et X antal barn på barnehjemmet, men ingen navn. Det kan være henne som drar til USA? Intet er helt sikkert ? Håper dere kan finne et nytt spor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av mine fjerne slektninger i USA mente at Mathilde/a bodde i Minneapolis i 1936. Dem skrev at dem hadde en slektning der som trolig het Mathilde/a. Hun var alltid kledde som den vakreste filmstjerne og antok at hun jobbet i et stort varemagasin eller lignende. Dette kan være et fullstendig blindspor, for det kan like godt tenkes at da Mathide H Larsen ble utskrevet fra barnehjemmet omkring konfirmasjonstiden, så fikk hun seg huspost ett eller annet sted og hun kan ha bodd i Norge all sin tid, men dette er det ingen som vet. Kartoteket for Kristiansand børnehjem var taushetsbelagt og i folketellingene står det bare navnet på barnehjemmet og hvor mange barn som bodde der, men ingen navn. Hvor kartoteket ble av er det vel heller ingen som vet? Dermed er hun egentlig sporløst forsvunnet etter at hun ble konfirmert i 1889. Vel, det er et par Mathilde Larsen som utvandrer fra Kristiansand og Arendal til Amerika. Det kan også tenkes at hun har utvandret til et helt annet sted. Det var mange fiskere fra land som grenser til Skagerak i Kristiansand, så om hun har reist i helt andre retninger er det heller ingen som vet?

 

Det merkelige er også at min oldemor som var søster til Mons Andreas sannsynligvis ikke visste at Mathilde var på barnehjem, om hun hadde visst det ville hun nok ha tatt seg av Mathilde. Det er nok langt flere spørsmål enn det er svar.

 

Jeg håper at noen av dere vil prøve å hjelpe meg med dette, nesten helt håpløse tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det denne du har funnet?

 

Ser at denne Mathilde er født i APRIL 1874.(1 år feil på fødselsår?)Immigrasjonsåret var 1893.

Name: Matilda Larson Titles & Terms: Residence: Chicago city, Cook, Illinois Birth Date: Apr 1874 Birthplace: Norway Relationship to Head of Household: Spouse: Spouse's Titles & Terms: Spouse's Birthplace: Father: Father's Titles & Terms: Father's Birthplace: Norway Mother: Mother's Titles & Terms: Mother's Birthplace: Norway Race or Color (expanded): White Head-of-household Name: Martin Nelson Gender: Female Marital Status: Single Years Married: Estimated Marriage Year: Mother How Many Children: Number Living Children: Immigration Year: 1893

 

Martin Nelson M

Norway

Sina Nelson F

Norway

Ida Nelson F

Illinois

Norman Nelson M

Illinois

George Nelson M

Illinois

Matilda Larson F

Norway

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/MS3R-C22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er denne. Det med fødselsår kan være feil i folketellingen og det kan også hende at Mathilde selv ikke var helt sikker hvilket år hun ble født. Hun ble jo foreldreløs før hun fylte 8 år, så det er slettes ikke sikkert at hun selv viste hvor gammel hun var. Jeg har ikke klart å finne spor etter henne i Norge og derfor antar jeg at hun kan ha reist til Amerika. For en tid siden fikk jeg info fra en eldre dame i Wisconsin at hun som ungdom var sammen med familien sin på reise til Minnapolis der besøkte de en Mathilde. Denne Mathilde snakket en helt annen norskdialekt enn foreldrene (moren blanding av Austevoll og Radøy og faren var Vossing). Så det er mulig at denne Mathilda snakket sørlenning? Det kan likevel hende at dette med Minneapolis er et blindspor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det tenkes at Mathilda var i slekt med dette paret eller at de kan ha vert bekjente av dem som drev barnehjemmet hun kom fra. Mathilde hadde tydeligvis bodd hos denne familien noen år. Kanskje hun var hushjelp eller bare bodde der? Hun var den eneste etterkommeren etter bror til oldemor (mormors mor). Egentlig en liten familie. To søsken av oldemor døde om spedalske (derfor ble boka Øya veldig virkelig for meg). Søster til oldemor søkte jeg etter i mange år. Her hjemme var det ingen som viste noe om henne, men etter veldig god hjelp her på Digitalarkivet så ble hun funnet i Nord Dakota. Denne Maria Abrahamson var tante til Mathilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem var egentlig den familien som Mathilde bodde hos, og hvor kom dem fra i Norge? Kan det løse noe av gåten om vi finner ut noe om den familien hun bodde hos på innlegg 4?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lar det seg gjøre å finne ut hvor den familien kom fra i Norge som Mathilde bodde hos i 1900? Kunne det tenkes at en av dem var i hennes slekt, eller var det bekjente av henne fra Kristiansand? Det er oppgitt når dem utvandret fra Norge, men ikke fra hvor i Norge? Hvor bor denne familien i 1910, 1920? Bor kanskje Mathilda i nærheten av dem under et annet etternavn? Jeg har kanskje flere spørsmål "enn tusen vise kan svare på" Håper ikke det da?

 

Jeg er innom sånn av og til i løpet av dagen og er like spent hver gang om det er noe nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvt å finne ut info om Martin Nelson og Sina Nelson reiste til Amerika. Har ikkje funne det enda. Det er oppgitt at han ble født i 1862 og kom til USA i 1876 og Sina f. 1863 kom til USA i 1879. Jeg vet ikke hvor dem reiste fra og hvor dem kom til. Hvis de er slektninger av Mathilde, var begge foreldrene hennes fra Vestlandet nærmere bestemt Vikedal i Rogaland og Radøy i Hordaland, men farmoren til Mathilde var opprinnelig fra Bergen. Det er ikke utenkelig at Mathilde hadde slektninger i USA som jeg ikke har kjennskap til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vel samme Martin Nelson og Sina i 1930.

Name: Martin Nelson Event: Census Event Date: 1930 Event Place: Chicago (Districts 1001-1250), Cook, Illinois Gender: Male Age: 69 Marital Status: Married Race: White Birthplace: Norway Estimated Birth Year: 1861 Immigration Year: 1876 Relationship to Head of Household: Head Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway

Martin Nelson M 69

Norway

Sena Nelson F 67

Norway

Gerhart Vevla M 50

Norway

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/XSP3-RBC

 

Kanskje samme Martin som døde i 1933?

Name: Martin T Nelsen Titles and Terms (original): Death Date: 15 Dec 1933 Death Place: Chicago, Cook, Illinois Gender: Male Marital Status: Race or Color: Age: 72 Estimated Birth Year: 1861 Birth Date: Birthplace: Father: Father's Titles and Terms (original): Father's Birth Place: Mother: Mother's Titles and Terms (original): Mother's Birth Place: Occupation: Residence: Street Address: Spouse: Sina Nelsen

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/N3TT-YGJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være samme Martin og Sina ?

Name: Jerga Nelson Birth Date: 30 May 1890 Birthplace: Chicago, Cook, Illinois Gender: Female Race: White Father's Name: Martin Nelson Father's Birthplace: Laurvig Father's Age: 28y Mother's Name: Sina Steusland Nelson Mother's Birthplace: Stevouyer Mother's Age: 27y

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NQR5-XWR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Name: Inga Nelson Gender: Female Event: Birth Event Date: 30 May 1890 Event Place: Chicago, Cook, Illinois Birth Date: Birthplace: Death Date: Name Note: Race: Father's Name: Martin Nelson Father's Birthplace: Father's Age: Mother's Name: Sina Stensland

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/V225-2CL

 

 

Name: Arthur Norman Nilsen Birth Date: 23 Aug 1893 Birthplace: Chicago, Cook, Illinois Gender: Male Race: White Father's Name: Martin Nilsen Father's Birthplace: Norway Father's Age: 32y Mother's Name: Sina Stenoland Mother's Birthplace: Norway Mother's Age: 30y Name: Sena Nelsen Titles and Terms (original): Death Date: 19 Apr 1938 Death Place: Chicago, Cook, Illinois Gender: Female Marital Status: Race or Color: Age: 75 Estimated Birth Year: 1863 Birth Date: 09 Feb 1863 Birthplace: Stavanger, Norway Father: Aaen Stensland Father's Titles and Terms (original): Father's Birth Place: Stavanger, Norway Mother: Gertrude Petersen Mother's Titles and Terms (original): Mother's Birth Place: Stavanger, Norway Occupation: Housewife Residence: Chicago, Cook, Illinois Street Address: Spouse: Martin Nelsen Spouse's Titles and Terms (original): Spouse's Birthplace: Burial Date: 22 Apr 1938 Burial Place: Chicago, Cook, Illinois Cemetery: Mt. Olive Informant:

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NQRQ-VD7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Name: Sena Nelsen Titles and Terms (original): Death Date: 19 Apr 1938 Death Place: Chicago, Cook, Illinois Gender: Female Marital Status: Race or Color: Age: 75 Estimated Birth Year: 1863 Birth Date: 09 Feb 1863 Birthplace: Stavanger, Norway Father: Aaen Stensland Father's Titles and Terms (original): Father's Birth Place: Stavanger, Norway Mother: Gertrude Petersen Mother's Titles and Terms (original): Mother's Birth Place: Stavanger, Norway Occupation: Housewife Residence: Chicago, Cook, Illinois Street Address: Spouse: Martin Nelsen Spouse's Titles and Terms (original): Spouse's Birthplace: Burial Date: 22 Apr 1938 Burial Place: Chicago, Cook, Illinois Cemetery: Mt. Olive

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NQ55-7C4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Groom: Martin Nelson Groom's Titles & Terms (Original): Groom's Race (Original): Groom's Race (Standardized): Groom's Age: 26 Groom's Estimated Birth Year: 1862 Groom's Birth Date: 1862 Groom's Birthplace: Bride: Signe Stensland Bride's Titles & Original): Bride's Race (Original): Bride's Race (Standardized): Bride's Age: 25 Bride's Estimated Birth Year: 1863 Bride's Birth Date: 1863 Bride's Birthplace: Marriage Type: Marriage Marriage Date: 14 Apr 1888 Marriage Place: Cook, Illinois

https://familysearch...M9.1.1/N7D6-16V

 

Name: Inga Marie Nilsen Birth Date: 09 Dec 1888 Birthplace: Chicago, Cook, Illinois Gender: Female Race: White Father's Name: Martin Nilsen Father's Birthplace: Lourvig Norway Father's Age: 26y Mother's Name: Lina Sttensland Mother's Birthplace: Stcvonger, Norway Mother's Age: 25y

 

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NQT7-QNR

 

Her kalles Sena/Sina/Signe Stensland for LENA Stensland.

 

Name: Arthur N. Nelson Titles and Terms (original): Death Date: 19 Oct 1946 Death Place: Chicago, Cook, Illinois Gender: Male Marital Status: Race or Color: Age: 53 Estimated Birth Year: 1893 Birth Date: 23 Aug 1893 Birthplace: Chicago, Ill. Father: Martin Nelson Father's Titles and Terms (original): Father's Birth Place: Larvik, Norway Mother: Lena Stensland Mother's Titles and Terms (original): Mother's Birth Place: Stavanger, Norway Occupation: Laborer Residence: Chicago, Cook Co., Ill. Street Address: Spouse: Florence Spouse's Titles and Terms (original): Spouse's Birthplace: Burial Date: 21 Oct 1946 Burial Place: Chicago, Cook Co., Ill. Cemetery: Mt. Olive

 

https://familysearch...M9.1.1/NQH2-9MS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra innlegg 4.Her var immigrasjonsåret på Martin 1876. Name: Martin Nelson Titles & Terms: Residence: Chicago city, Cook, Illinois Birth Date: Mar 1862 Birthplace: Norway Relationship to Head of Household: Self Spouse: Sina Nelson Spouse's Titles & Terms: Spouse's Birthplace: Norway Father: Father's Titles & Terms: Father's Birthplace: Norway Mother: Mother's Titles & Terms: Mother's Birthplace: Norway Race or Color (expanded): White Head-of-household Name: Martin Nelson Gender: Male Marital Status: Married Years Married: 12 Estimated Marriage Year: 1888 Mother How Many Children: Number Living Children: Immigration Year: 1876

Martin Nelson M

Norway

Sina Nelson F

Norway

Ida Nelson F

Illinois

Norman Nelson M

Illinois

George Nelson M

Illinois

Matilda Larson F

 

Norway

 

 

Det ser da ut som dette er samme familie i 1910?

Men her er immigrasjonsåret på Martin oppgitt å være 1882.

Name: Martin Nelson Birthplace: Norway Relationship to Head of Household: Self Residence: Chicago Ward 15, Cook, Illinois Marital Status: Married Race : White Gender: Male Immigration Year: 1882 Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway

Martin Nelson M 49y

Norway

Lina Nelson F 47y

Norway

Ida Nelson F 19y

Illinois

Norman Nelson M 16y

Illinois

George Nelson M 12y

Illinois

Alice M Nelson F 8y

Illinois

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette begynner å bli mer og mer interessant. Mor til Mathilde var fra Vikedal i Rogaland. Dem hadde slektninger i Stavanger, dessuten så var det ikke lange veien fra Vikedal til Stavnager. Så da kan det tyde på at disse virkelig var i samme familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom denne (Martha) Serine som eg har funne her på Stensland i Vikedal (be om å få eit oppslag i BB for Vikedal/Sandeid, kanskje det står noko der), er rett dame, kvifor i alle dagar kalla ho seg ikkje for Martha??!!! ;-))

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=f61157&gardpostnr=237&personpostnr=1277&merk=1277#ovre

 

Her er dåpsnot, nokon som klarar lesa f.datoen?:

 

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Sandeid i Vikedal, Klokkerbok nr. B 10 (1864-1926), Fødte og døpte 1864, side 3.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1763&idx_id=1763&uid=ny&idx_side=-5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp!!

Dersom me fylgjer dette mogelege sporet Sina,Lina osv., så kan eg fortelja at familien Thor Hadlesen og frue for til Amerika, som så mange andre på den tida, her er dei, bla ei side fram, så ser de at Martha Serine er også med, foreldra heilt nede på høgre side :-))

 

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Sandeid i Vikedal, Ministerialbok nr. A 8 (1868-1885), Inn- og utflyttede 1868-1870, side 118.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...y&idx_side=-114

 

 

Då står det sjølvsagt igjen å sjå om det faktisk _er _ Martha Serine = Sina, Lina, Signe osv _og_ om det finnes noko slektsforbindelsar til Mathilde....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der fann eg ei betre utgåve av dåpsnoteringa, ho er fødd i feb 1864, så det er vel mykje som tydar på at dette er ho som var g.m. Martin Nelson:

 

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Vikedal, Sandeid, Imsland i Vikedal, Ministerialbok nr. A 6.1 (1851-1867), Fødte og døpte 1864, side 90.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1713&idx_id=1713&uid=ny&idx_side=-93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som om denne Marta Serina er tante til Mathilde. Så vidt eg kan huske så het morfar til Mathilde Thor Hallingstad. Dei budde på ein husmannsplass som var tillagt prestegården i Vikedal. Dei var mange søsken som vart spredd for alle vindar. Nokon i Begen, ein på Stord, ein i Bokn, ein i Stsvanger og mange andre stadar. Dermed tror eg at slektsforholdet er løyst.

 

 

Så spørs det kor det vart av Mathilda. Då veit vi i alle fall at denne Mathilda er den eg leitar etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er slett ikke sikker på at det er de riktige foreldrene. I innlegg 15 er foreldrene til Signe/Sena oppgitt som Aan Stensland og Gertrude Peterson. Den Marthe Serene som er født i Vikedal i 1864 har jo foreldre med andre navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.