Gå til innhold
Arkivverket

Mathilde Helen Larsen f. 20. april 1873 i Bergen - foreldreløs i Kristiansans?


Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Dersom han heitte Thor Hallingstad trur eg neppe det er rett, denne mannen heitte Thor Hadlesen, han reiste til Amerika med familien i 1870, sjå #22.

 

Denne jenta heitte Stensland, der budde dei før dei for frå Norge og det ser det ut for at dei har kalla seg i Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Lars Johannessen

    6

  • Mariann Stokken

    11

  • Terje Hammer Aarland

    37

  • Ann-Mary Engum

    8

Her er Ingeborg sin slekt fra Vikedal (mor til Mathilde):

 

Hans Hansen født 1836 på Eikedalen under prestegarden i Vikedal

 

Foreldrene til Hans: Hans Torsen født 1803 på Kverk under Vestbø i Sandeid og Ingeborg Endresdatter født 1806 på Nordre Håland i Sandeid

Begge dør på Eikedalen, han i 1871 og hun i 1888.

De gifter seg i Sandeid 1826.

Bor på hennes foreldregård da eldste barnet er født. Siden flytter de til Vikedal, til Prestegården, der de først bor på husmannsplasset Sætervollen, siden på Eikedalen.

De har ni barn sammen og i tillegg får Hans et barn med en enke som er ett år yngre enn det yngste av fellesbarna.

A. Endre født 1825 på Håland i Sandeid, konfirmert 1840 i Vikedal

B. Marta født 1828 på Sætervoll under Prestegarden, konf. 1843

C.Gurå født 1830 på Sætervoll u. Prestegarden, dør 1834 av kikhoste, 5 år gammel

D. Ingeborg født 1832 på Sætervoll u.Prestegarden, dør 4 uker gammel

E. Tor født 1834 på Sætervoll u.Prestegarden, konf. 1848

F. Hans født 1836 på Eikedalen u. Prestegarden, konf. 1850

G. Gurå født 1839 på Eikedalen u.Prestegarden, dør ¼ år gammel.

H. Gurå født 1841 på Eikedalen u. Prestegarden, konf. 1856

I. Ingeborg født 1844 på Eikedalen u. Prestegarden, konf 1859

J. Margrete født 1846 på Eikedalen u.Prestegarden, konf. 1861

K. Siri født 1850 på Eikedalen u. Prestegarden, konf. 1865

Dessuten får Hans Torsen ei jente, Marta født i 1851 med enken Marta Svensdatter Øvreland i Vikedal

 

Noen opplysninger om Hans Hansens søsken:

 

Endre født 1825 gifter seg 1855 i Vikedal med Marta Mikkelsdatter Skogen under Søndenå i Vikedal. Han og Marta bor på Ruskebøen under Opsal i Vikedal. I 1900 bor han der som enkemann sammen med datteren og mannen hennes.

 

Marta født 1828 blir gift i Bergen og bor på Lille Solheim i Årstad sogn. Kleng Mikkelson som i 1865 også bor på gården, er bror til kona til eldste bror til Marta, Endre Hansen på Ruskebøen u. Opsal. Marta blir gift to ganger, andre gangen i 1877, om hun da blir boende i Bergen etter det, har jeg ikke undersøkt.

 

Ingeborg født i 1844 blir også gift i Bergen. (Mor til Marhilde)

 

De fire søskenene fra Eikedalen reiser til Bergen omtrent på den tiden sogneprest Løberg blir nødt til å forlate embetet i Vikedal og flytter til Solheim i Bergen. I 1854 tar Tor utflytting og i 1856 følger Hans og Marta, lillesøster Ingeborg reiser i 1860, 16 år gammel.

 

Gurå født 1841 gifter seg i 1864 i Vikedal med Erik Danielsen Stølsmark fra Vikedal. Han er tømmermann på skipsverft. Han arbeider ved skipsverftet i Hogganvik, dette går konkurs og i 1900 finner jeg han og Gurå på Stord der det var flere skipsverft. I Vikedal bodde de først på hans hjemgård, Stølsmark, siden på Søndenå nede i Vikedalsosen. Gurå og Erik hadde mange barn.

Margrete født 1846 gifter seg i 1873 på Sand i Ryfylke med styrmann Osmund Torjusen Tengesdal f.1846 på Sand. Han er skipsfører, de bor i Stavanger. Han kommer vekk på sjøen.

Yngste søster til Hans, Siri født 1850 gifter seg i Vikedal i 1873 med Knut Pedersen Eggja Skjold. I 1875 bor de i Eikedalen sammen med Hans Torsen. Knut og Siri har 5 barn. Knut dør 40 år gammel i 1884. I 1898 flytter Siri til Bokn der hun gifter seg med bror til Knut, Lars Pedersen Eggja.

 

 

Foreldra til Hans Torson født 1808 på Kverk under Vestbø i Sandeid

Tor Hansen født 1763 på Tenning- Gjerde i Sandeid ( d.1839) og Marta Jonsdatter født 1765 på Apeland i Sandeid ( d.1823)

 

Foreldra til Ingeborg Endresdatter født 1806 på Nordre Håland i Sandeid:

Endre Torson født 1754 ( d.1829) og Guraa Heinesdatter født 1766 (d. 1839)

Endre og Guraa flytter til N.Håland 1795 og bor der til de dør.

Er ikke sikker på hvor Endre og Gurå kommer fra når de slår seg ned på Håland, så det får vi komme tilbake til siden.

Tor Hansen ( f.1763) sine foreldre:

Hans Rasmusen født 1709 d. 1781 er innflytter til Sandeid, vet ikke hvorfra. Kona hans er fra Østbø i Sandeid født 1722 død 1788. De er gifte 1744 i Sandeid.

Foreldra til Marta Jonsdatter (f.1765) kom til Apeland i 1759 fra Måge i Hardanger. Faren, Jon Pederson fødd 1719 på Måge, død 1797 på Apeland. Mora Margrete Knutsdatter er født 1733 på Sandstå i Hardanger, siden bodde foreldra hennes på Måge der faren Knut Torsteinson var fra ( f.1707 - d.1757) Mora Gurå Larsdatter var født på Sandstå 1695, døde 1774 på Måge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en ikke klarer helt å finne slektssammenhengen, så er det i alle fall ting som tyder på at det er et slektsforholdet mellom Mathilda og den familien hun bor hos i 1900. Da er det om å gjøre å finne ut hvor Mathilda befinner seg i 1910?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er slett ikke sikker på at det er de riktige foreldrene. I innlegg 15 er foreldrene til Signe/Sena oppgitt som Aan Stensland og Gertrude Peterson. Den Marthe Serene som er født i Vikedal i 1864 har jo foreldre med andre navn.

 

Upps, eg har tydelegvis ikkje lest Ann Mary sine innlegg nøye nok!!

 

Takk for at du gjorde meg/andre merksam på dette!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om foreldrene til Sena Nelson kom fra Stavanger:

 

Aaen Stensland og Gjertrude Petersen så kan disse ha tilknytning til Vikedal, men det er ikke sikkert. Hvor i Norge Martin kom fra er litt mer usikkert. Et sted leser jeg at navnet Laurvik dukker opp et annet sted Larvik. Det kan selvsagt være riktig at det er Larvik, men det er kanskje noe usikkert. Det kan være en sammenheng som vi ikke er i stand til å se i dag, men det kan selvsagt også være en tilfeldighet at Mathilde bor akkurat der hun bor i 1900. Det er selvsagt meget interessant å finne ut hvem denne familien egentlig er og hvor dem kommer fra og om det er noen sammenheng i hvorfor Mathilde bor akkurat der hun bor? Selvsagt for å fastslå om denne Mathilde virkelig er den Mathilde jeg leter etter. Jeg er klar over at dette er en meget hård nøtt å knekke, men jeg ser at dere er meget dyktige og har klart å knekke enda hårdere nøtter enn dette. Kanskje klarer dere å finne henne i 1910?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser foreløbig ikke helt slektssammenhengen mellom slekta til Sena Stensland i Stavanger og til familien til Mathilde i Vikedal. Vel, det får være så. Når det gjelder Martin Nelson eller Maring Nilsen fra Larvik/Lourvik, kan det være noen få muligheter. det kan være slektssammenheng mellom familien til Mathilde i Kristiansand og Larvik eller så kan det være at evn Mathilde var i tjeneste hos en familie i nærheten av der Martin hadde sin slekt fra. Mulighetene kan være mange, men la oss ikke dvele ved dette. Det jeg tenker på er når Martin eller Sina/Sena dør, da blir det skrevet en liten historie om familien. Dette kommer ofte frem i de dokumnet som blir skrevet før eller etter sermonien i Kirken. Der pleier det å stå hvem som forrettet, hvem som spilte, hvem som bar kisten og hvem av slektningene som var til stede under sermonien. Jeg antar at Mathilde har vert til stede under desse sermoniene og da, går det også frem hvor hun bor og om hun har skiftet etternavn etc.

 

Det er disse dokumentene som er viktig nå. Dere har gjort en kjempejobb og jeg antar at løsningen ligger like bak hjørnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg visste så pass mye om mor til Mathilde og hennes slekt, var at en annen slektning som jeg en gang kom i kontakt med jobbet med samme slekten og dermed fikk jeg info fra henne og så fikk jeg tips om forskjellige saker når det gjalt hvordan situasjonen var i Vikedal på 1850 - 1860 tallet og kanskje litt før. Det var en del av innbyggerne i Vikedal som flyttet til Bergen da presten Løberg måtte gå fra sitt embede. Løberg var stortingsmann og sogneprest i Vikedal, men måtte gå fra sitt embede da han hadde forhold til andre kvinner enn sin kone, ble det sagt - dette med sladder var vel kanskje en av årsakene. Vet ikke så mye om hva som egentlig gjorde at han ble fratatt krage og kjole. Da Løberg måtte dra fra Vikedal, var det mange som følgte etter han, blant annet en søskenflokk på fire, der i blant mor til Mathilde. Løberg kjøpte en gård i Årstad i Bergen. Jeg antar at dette var Solheim. Han ble ikke mange årene i Bergen, men og køpte seg en meget stor skogseiendom oppe på Møre. Om det var noen som følgte han videre fra Bergen vet jeg ikke. Selv om Løberg flyttet fra Bergen, vil nok hans navn i Bergen bli værende så lenge byen består. Det er flere gater og veier oppkalt etter han på Løvstakksiden - Solheim - Danmarksplass (området).

 

Hvilket bekjennskap det var mellom Mathilde eller hennes familie og familien Nelson i Cook county er ikke godt å si. Det var kanskje et familieforhold, som ikke så lett lar seg finne pr i dag. Det var trolig et eller annet kjennskap eller vennskap mellom familiene i Vikedal og familien Nelson. Dette finner vi kanskje ut av en eller annen gang, men jeg tror at det var den rette Mathilde som bodde i Cook county hos familien Nelson i 1900, så spørs det hvor hun bodde i 1910, 1920 eller 1930. Eller om hun var til stede i begravelsen til herr og fru Nelson? Dersom hun ikke var i nær familie med fam Nelson er det også mulig at hun ikke blir nevnt om hun var tilstede i begravelsene?

Kanskje det er mulig å finne spor hos noen av etterkommerne etter Martin og Sena Nelson? Her må hver sten snus flere ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg går inn på garder i ft for 1900 så finner jeg at det er en gård i Vikedal i Rogland som heter Stensland, så det er ikke utenkelig at det er fra denne gården Sena Nelson har sitt opphav fra. Vel, foreldrene ser ut til ha flyttet fra Stensland til Stavanger før Sena ble født. Vel, det kan nok tenkes at det er flere steder som heter Stensland, det er heller ikke utenkelig. Så en eller annen sammenheng er det nok, tenker jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt info fra Vikedal (Vigdal i Sandeid/Vindafjord)

 

Etterkommere etter Hans Torsen født 1803 på Kverk under Vestbø i Sandeid og Ingeborg Endresdatter født 1806 på Nordre Håland i Sandeid Begge dør på Eikedalen, han i 1871 og hun i 1888. De gifter seg i Sandeid 1826. Bor på hennes foreldregård da eldste barnet er født. Siden flytter de til Vikedal, til Prestegården, der de først bor på husmannsplasset Sætervollen, siden på Eikedalen. De fikk ni barn sammen og i tillegg fikk Hans et barn med en enke som er ett år yngre enn det yngste av fellesbarna. A. Endre født 1825 på Håland i Sandeid, konfirmert 1840 i Vikedal B. Marta født 1828 på Sætervoll under Prestegarden, konf. 1843 C.Gurå født 1830 på Sætervoll u. Prestegarden, dør 1834 av kikhoste, 5 år gammel D. Ingeborg født 1832 på Sætervoll u.Prestegarden, dør 4 uker gammel E. Tor født 1834 på Sætervoll u.Prestegarden, konf. 1848 F. Hans født 1836 på Eikedalen u. Prestegarden, konf. 1850 G. Gurå født 1839 på Eikedalen u.Prestegarden, dør ¼ år gammel. H. Gurå født 1841 på Eikedalen u. Prestegarden, konf. 1856 I. Ingeborg født 1844 på Eikedalen u. Prestegarden, konf 1859 J. Margrete født 1846 på Eikedalen u.Prestegarden, konf. 1861 K. Siri født 1850 på Eikedalen u. Prestegarden, konf. 1865 Dessuten får Hans Torsen ei jente, Marta født i 1851 med enken Marta Svensdatter Øvreland i Vikedal.

 

Så vidt jeg vet så tok et av søskena til mor til Mathilde etternavnet Hallingstad etter at han flyttet til Bergen. Det gjorde han fordi han trolig ble født på gården Hallingstad i Vikedal. Nå kjenner jeg ikke til hvordan bygdene er geografisk i Vikedal, men det kan tenkes at det var en slektsforbindelse mellom folkene på Sætervollen og folkene på Stensland i Vikedal. Foreldrene til Ingeborg kom fra henholdsvis Kverk på Vestbø i Vikedal og Håland i Vikedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at det måtte være en eller annen forbindelse med slektene på Stensland og Vestbø og Nord Håland i Sandeid, der besteforeldrene til Mathilde kom fra. Hva som har knyttet slektene sammen er ikke godt å si. Jeg antar også at Sena Stensland har sitt pikenavn fra Stensland i Sandeid og da kan vi nok dra den konklusjonen at Mathilda Larsen f. april 1874(?) og som kom fra Kristiansand, må være den samme som jeg leter etter. Det er det nok ingen tvil om.

Så spørs det om det står noe i passasjerlisten eller Ellis Island om hvor hun skulle da hun ankom Amerika? skulle hun til slektninger eller? Kanskje det ikke står noe om det i det hele tatt?

 

Vel, da vet vi at hun har komt fra Kristiansand til Cook County, men hvor gikk veien videre? Det er det som er det store spørsmålet? Kan etterkommerne av Martin og Sena vite noe? Hvis Mathilda har etterkommere så ville det vert utrolig bra om det hadde latt seg gjøre å finne dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håp er et av de viktigste ordene vi har, derfor vil jeg forsette å håpe at denne nøtten også skal la seg knekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være familien til Sena Stensland?

 

http://digitalarkive...&merk=2604#ovre

 

Ser foreløbig ingen forbindelse med Helleland og Stensland?

 

Ifølge folketellingen i 1900 var Aanen (faren til Gesina) født på Stensland i Eiken, det er vel i Vest-Agder. http://digitalarkive...=1722&merk=1722

 

Vielsen til Aanen og Guri http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=vi11151834hb&gardpostnr=546&personpostnr=3271#nedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var egentlig ganske interessant. Jeg har nemlig forundret meg ganske mye over hvor Mathilde var i perioden fra hun var konfirmert til hun reiste til Amerika. En jeg var i kontakt med fortalte at barnehjemsbarn ofte fikk seg husposter rundt omkring. Denne familien bodde også i Vest-Agder og da er det naturlig å tenke at kanskje Mathilde var i huspost der før hun drog til Amerika. Akkurat dette er det nok umulig å finne ut av, men deter nok dette som er sammenhengen antar jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne være interessant å funne ut om hva som var reg . I ft for 1891 der hvor foreldrene til Sena Stensland bodde. Det er ikke sikkert at det gir noe svar, på spørsmålene mine. Jeg antar at foreldrene til Sena bodde i Bjerkreim i Rogaland. Det finnes også et sted som heter Eiken i nærheten av Moi.

 

Her er trolig stedet som Aanen ble født på http://en.wikipedia.org/wiki/Eiken,_Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra Lars at du fann familien til Sena i Norge. Nå veit vi i alle fall hvilken familie Mathilde bodde hos i 1900. Kanskje hun ble gift innen denne familiekretsen? Eller kanskje hun havnet et helt annet sted. Jeg tror at Mathilde har vert i huspost hos familien i Norge før hun drog til USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det var Anders som drog fra Kristiansand 29. mars 1894. Vel, det er ikke godt å si. Det er heller ikke godt å si om Mathilde har hatt noen tilknytning til denne familien etter 1900 heller. Hvis den Anders Annensen som drar fra Kristiansand den 29. mars 1894er identisk med bror til Sena Stensland, så var han tydeligvis fagarbeidere i Kristiansand da han reiste til Amerika i 1894. Da ville det kanskje ikke være unaturlig om han kjente Mathilde Larsen? Slik at det er på den måten alt henger sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner denne:

ANDREW STENSLAND Event(s): spacer.gif Birth: spacer.gif Christening: spacer.gif Death: 28 JAN 1975 spacer.gif Burial:

 

Marriages: Spouse: MAMIE CONSTANCE SORENSON Marriage: 17 NOV 1900 Chicago, Cook, Illinois Husband Age at Marriage: 28 Wife Age at Marriage: 23

 

spacer.gifspacer.gif

 

spacer.gifspacer.gif

http://www.familysea...=

 

Census 1910.

Name: Andrew Stensland Birthplace: Norway Relationship to Head of Household: Self Residence: Chicago Ward 27, Cook, Illinois Marital Status: Married Race : White Gender: Male Immigration Year: 1893 Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway

Andrew Stensland M 37y

Norway

Mamie Stensland F 31y

Norway

Garfield Stensland M 8y

Illinois

Joseph Stensland M 6y

Illinois

Mildred Stensland F 1y 6m

Illinois

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/MKZT-P1N

 

 

Det var kanskje ikke riktige Andrew Stensland jeg fant.Her er han i 1930.Fødselsår er oppgitt å være 1872.

Immigrasjonsår 1893.

Name: Andrew Stensland Event: Census Event Date: 1930 Event Place: Leyden, Cook, Illinois Gender: Male Age: 58 Marital Status: Married Race: White Birthplace: Norway Estimated Birth Year: 1872 Immigration Year: 1893 Relationship to Head of Household: Head Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway

Andrew Stensland M 58

Norway

Mamie C Stensland F 52

Norway

Joseph O Stensland M 27

Illinois

Lillian M Stensland F 23

Illinois

https://familysearch...M9.1.1/XSRS-KZT

 

Name: Andrew A. Stensland Titles and Terms (original): Death Date: 18 Feb 1940 Death Place: Chicago, Cook, Illinois Gender: Male Marital Status: Race or Color: Age: Estimated Birth Year: Birth Date: Birthplace: Father: Father's Titles and Terms (original): Father's Birth Place: Mother: Mother's Titles and Terms (original): Mother's Birth Place: Occupation: Residence: Street Address: Spouse: Mamie

https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NQQQ-DB3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da var det ikke spor etter Mathilde Larsen der heller? Undres på hvor det ble av henne? Jeg har ikke lyst å gi opp dette, denne gangen heller. Hun må jo være der et eller annet sted, men hvor det er det store spørsmålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.